Arlanda i fokus när Bromma utreds
Publicerad den 7 maj 2015
Redan i mitten av 1940-talet, mindre än tio år efter invigningen, kom de första klagomålen på bullret kring Bromma flygplats. Sedan dess har Bromma varit ifrågasatt. Hela debatten kulminerade i höstas, efter valet, när den nya vänstermajoriteten i Stockholm bestämde att flygplatsen ska läggas ner långt innan avtalet går ut 2038. Sedan dess har regeringen tillsatt en utredning under ledning av Anders Sundström med uppgift att ta fram fakta kring flygplatsen och dess roll för tillgängligheten till Stockholm. I går deltog han i en hearing som Handelskammaren i Stockholm anordnade.
– Glöm allt vad som sas under valdebatten i höstas. De direktiv som vi har för den här utredningen är något helt annat än att bara titta på Bromma flygplats. Vi ska se på tillgängligheten för hela Stockholm och säkra det långsiktiga behovet av en fungerande flygtrafik till Stockholm. Framför allt, låt er inte luras in i den lokala kommunala politiska debatten i Stockholm, sa han inledningsvis med direkt adress till de politiker från Östersund och Kalmar som deltog.
Det visade sig att utredningen om Brommas till stora delar handlar om Arlanda. Cityflygplatsens framtid hänger direkt samman med viljan att säkra Arlanda som en stark hub med kraft att konkurrera med i första hand Kastrup men även med andra stora flygplatser i norra Europa. Att Arlanda i dagsläget inte kan svälja Brommas trafik, det är de flesta idag överens om.
– Så vad krävs då för utveckling av Arlanda, fortsatte Anders Sundström. När flygplatsen invigdes 1962 fanns det fem rullbanor inritade i de dåvarande planerna. Idag har vi tre men vi har också betydande restriktioner på hur de kan användas. Att bygga fler banor måste naturligtvis vägas mot både miljöfrågan och möjligheten att få avkastning på en sådan investering.
Några övergripande svar på de många frågorna gavs inte, främst för att utredningen bara börjat och just nu befinner sig i ett insamlande skede. Det kan komma att dröja så lång tid som fem år innan utredningen kommer fram till ett förslag. Men ett par tydliga åsikter kunde Anders Sundström presentera:
– Det talas om andra flygplatser i regionen som alternativ till Bromma, till exempel Västerås och Skavsta. Men jag tror inte på det, även om vi bygger ut marktransporterna. Det handlar bland annat om att många som reser in till Stockholm ska vidare ut i världen. Och då är vi där igen med två flygplatser och transit dem emellan.
– Tillgänglighet handlar om att kunna ta sig till Stockholm från olika delar av vårt avlånga land. Men lika viktigt är att säkra tillgängligheten internationellt både för dem som ska resa ut och de som reser in hit. Vi måste ha en stark hub.
– Det gör mig orolig att den viktiga tillgängligheten till Stockholm från både världen och Sverige är beroende av det lokala valresultatet här i stan. Staten är en betydligt större garant för den tillgängligheten.
– Att stänga Bromma i förtid är inte enkelt med de avtal som finns mellan staten och Stockholm stad. Det handlar om mycket stora pengar att bryta ett sånt. Jag kan alltså inte se att staten i förtid ska stänga Bromma.
– Jag kommer aldrig att lägga fram ett förslag som inte garanterar en långsiktig kapacitet och möjlighet till tillväxt för flygtrafiken i Stockholm.
Kommentarer
Mycket av trafiken går söderut. Med Arlanda som enda flygplats…hur många ton extra skit per år blir detta över Stockholm!?, för att inte tala om taxiprocedurerna från nya bana in till terminalerna, jisses det blir en åktur runt halva Uppland..
Men det handlar ju inte om fler slotstider. Större maskiner och mer välfyllda plan klarar Arlanda även i peakhour. Inte meningen att Brommas små maskiner ska trafikera Arlanda.
Det är fullt i 5-10 minuter ett par mornar i veckan. Det handlar inte om att man ska flyga vid lunch, utan att man tidigarelägger alt senarelägger ett par flygningar så är saken avklarad.
Det är inte statens alt Stockholms ansvar att se till att Malmö Aviation kan konkurrera. Än mindre ska skattebetalarnas pengar gå till det.
Så nej “långbänk”, det är du som inte förstått problemet alt inte vill göra det.
Ni som skriver att Arlanda har kapacitet har nog inte förstått problemet riktigt. Det man avser är trafiken i peakperioderna, dvs. morgon och em-kväll när alla vill flyga. Då är det fullt på ARN. Om det finns lediga slottider runt lunch är i detta sammanhang helt ointressant. Att en ytterligare konsekvens blir att Mavias affärsidé krossas är ju en intressant factor….
Jämförelsen med London är irrelevant. London har kapacitetsproblem. Det har man inte i Stockholm. Påståendet “att Arlanda är fullt” är felaktigt. Det är bara ett påhitt från lobbyorganisationen Stockholms Handelskammare. Swedavia står för notan.
– Arlanda måste uppnå en kritisk massa av flygresenärer för att kunna konkurrera med andra nordeuropeiska flygplatser. Och hur Arlanda utvecklas är också en central fråga för Brommas framtid, säger Anders Sundström. Helt rätt flytta det reguljära flyget till Alanda
Förespråkarna för BMA vill enbart rädda Malmö Aviation som inte har någon produkt att konkurrera med på Arlanda.
Och det med skattebetalarnas pengar via Swedavia.
Sundström verkar just sund.
Titta på bakgrunden av dessa “kommunalråd” och andra lokalpolitiker. Vissa är till och med medlemmar i lobbyorganisationer så som Svenskt Flyg och Stockholms Handelskammare.
Jag håller med Per. Sundström breddade avgränsningen på undersökningen till ett större perspektiv. Ett som är meningsfullt och utan politiska vinklingar.
Måste säga att jag fick respekt för Sundström efter att ha läst den här artikeln. Verkar var en klok karl.
Om han ges tid, och politiken sedan följer rekommendationen, så finns det förmodligen goda förutsättningar för ett bra förslag som säkrar tillgänglighet och tillväxt.
All reguljär trafik samlas på Arlanda. Att ha flera knutpunkter i Stockholm gör inte flygtrafiken effektiv. Glöm Skavsta, Uppsala och Västerås för den reguljära trafiken.
Bromma får bli kvar för allmänflyg mm.
…hur man planerade och resonerade inför att det skrevs 2007 versus hur det blev…och hur det är nu. Detta är roten till dagens Brommadebatt; Swedavia läser Brommaavtalet som fan läser Bibeln! Se t ex http://lae.blogg.se/category/battle-of-bromma.html
Du är blind Anders Sundström! Glöm inte Uppsala, som ligger betydligt närmare till för Stockholmsresenären än både Skavsta och Västerås.Den ligger endast 75 km från Stockholm Centrum. Knappt en halvtimme från Arlanda kan den utan vidare fungera som “fjärde” bana till Arlanda, nära till befintlig motor-och järnväg! Varför ducka för detta Anders Sundström?
Det handlar väl inte om att alla de småplan som trafikerar Bromma ska trafikera ARN. Passagerarna däremot, måste ARN kunna hantera i större maskiner. Kapaciteten på ARN kan omöjligt vara ett hinder.
Gör motsvarande förändringar på Bromma flygplats som man gjort på GBG-Säve flygplats! Förbjud den tunga kommersiella flygtrafiken på Bromma och samla hela Sthlm regionens övriga icke kommersiella flyg som, tex allmänflyget, flygskolorna, kustbevakningen, polisen, ambulansflyget, m.m till Bromma.
Att koncentrera all trafik en en flygplats attraherar centralister. Alternatv är alltid att föredra. – Mindre sårbart. Londonområdet har flera flygplatser. Flygplatsen mitt i stan (London City Airport) växer och har nu trafik direkt till USA. Miljövänligt eftersom affärsmännen inte behöver resa från stan till plats utanför stan (till/från flygplasen). Arlanda har grannar som klagar och det har även Bromma. Flygplatser fungerar som magneter som drar till sig befolkning.
Hm! Det är väl ändå Arlanda som ska byggas ut!? Förvirrande kanske med alla dessa flygplatser som kallar sej Stockholm nånting..
Swedavia tjänar bra med pengar.
En flygplatshållare med stor och dyr infrastruktur behöver dessa pengar för underhåll och utveckling.
Därför är det fel att säga att en ny rullbana (isolerat) måste ge avkastning/ gå att räkna hem. Nyinvesteringen (för framtiden) i en ny rullbana blir en del i flygplatsens totala infrastruktur.
Skall bli intressant när Bromma skall bygga ut. En ny landningsbana kan projekteras i riktning mot Brommaplan vidare ut över Drottningholm. Topologin är utmärkt för en ny landningsbana. Nästa projekt är att dra en bana i riktning Sundbyberg. Även där är inflygningsförhållandena utmärkta och tomtmarken överkomlig i pris.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten