Hårda tag när Norge upphandlar flygtrafik

Publicerad den 19 september 2016
Kommentarer
Widerøe har haft närmast monopol på trafiken på de små flygplatserna i Norge. Nu utmanas de av två flygbolag och det har redan blivit hårda tag med polisrazzia mot ett av flygbolagen.
Fly Viking

Fly Viking

Norge har samma system som i Sverige med upphandlad flygtrafik. Det är i första hand korta linjer i de små kustsamhällena det gäller och där Widerøe i princip varit ensamma på att flyga på de så kallade kortbanenätet längs kusten. Vid några tillfällen har andra flygbolag utmanat Widerøe, bland andra svenska Nextjet och danska DAT. Det danska flygbolaget fick 2012 uppdraget att flyga tre linjer, bland annat till Lofoten. Men vad som skulle ha blivit en första riktiga utmaningen mot Widerøe stoppades redan innan flygningarna kom igång. Det norska Luftfartstillsynet gjorde en utredning som visar att DAT saknade dokumentation på viktiga områden och inte heller uppfyllde säkerhetskraven för att trafikera en flygplats som Lofoten. Bland annat gällde det förmågan att genomföra vintertrafik, sattelitburen positionsutrustning i flygplanen och rutiner för trafik på våta landningsbanor.

DAT kom dock tillbaka förra året med ett anbud när det gällde trafik i södra Norge. Då lyckades man diskvalificera sig själva genom att lämna in ett felaktigt anbud. Trots motgångarna har DAT fortsatt verksamhet i Norge och flyger dels en linje till Oslo och två linjer från Stavanger till Danmark.
Nu är det dags för en ny upphandling, denna gång av ett femårigt avtal för tretton linjer i norra Norge och den här gången blir konkurrensen än hårdare. Vid sidan av DAT möter Widerøe också nystartade FlyViking, som leds av en tidigare kapten i Widerøe och som nu vill vara med i kampen om de statliga flygpengarna.
Redan har det stora uppdraget skapat rubriker i Norge. Ola Giæver som äger FlyViking gick för några veckor sedan ut med att de haft samtal med DAT om vilka linjer som passar de olika flygbolagen. Ett skämt, menade vd:n efteråt men det hindrade inte att norska myndigheter vaknade till liv och skickade Konkurransetilsynet att göra en razzia hos FlyViking. DAT var också snabba med att göra klart att de över huvud taget inte haft några möten med den nystartade norska flygbolaget.
Sedan dess har stämningen lugnat ner sig något och de norska myndigheterna utvärderar just nu de olika anbuden. Något som talar för att Wideröe denna gång kanske tappar några av linjerna, är den närmast monopolliknande situation som utvecklats under åren. Flygpriserna på de lokala och regionala rutter där Widerøe flyger ligger väsentligt över flygpriserna på de konkurrensutsatta stora linjerna. För första gången finns det två utmanare som räknar med att kunna pressa både Widerøe och flygpriserna på de aktuella sträckorna. Särskilt gäller det Ola Giæver som vill bli ”kortbanenätets Ryanair”.
Skriv en kommentar

Kommentarer

ZEKE
2016-09-21 09:25

Som jag sa det blir svårt att bryta detta monopol som Widerö har.
Jag tror för övrigt att det finns andra regionala operatörer i Norden som klarar att operera inom EU’s regelverk. Det är inte bara Widerö som klarar detta.
Men risken, som för DAT senast, blir för stor att ta om man inte har finansiella muskler.
Svårt att bryta således.

En kurs i “risk and reward” kanske för NN ?

NN
2016-09-20 16:55

bør sette seg inn i problematikken, spesielt EU/EØS’s regler om licensiering av luftfart. Dett før vedkommende kommer med grunnløse kommentarer.

ZEKE
2016-09-20 13:38

….den sista sovjetstaten……

Blir svårt å bryta detta metropol med någon lönsamhet kvar.

Häxan surtant
2016-09-19 21:42

Det enda Ola Luftgevär menar med det är dåliga anställningsvillkor. Priset på de upphandlade linjerna sätts av staten, Ola vill tjäna pengar som alla andra. Utspel som detta är bara för att lura de okunniga massorna att han gör en insats för fri konkurrens. Priserna kommer dock inte bli lägre, men FRP blir glada! Wideroe anses av några tokliberaler att vara ett “monopol” som till varje pris måste bort! Flygsäkerhet och regularitet blir oviktigt i deras ögon…

Peter
2016-09-19 15:06

Du skulle bli förvånad om du visste hur lite som faktiskt avisas i nordnorge.

Suck
2016-09-19 14:32

Ola Giæver, tror det räcker med att försämra för de anställda, hyra in dem via OSM eller liknande, så kommer de att lyckas. Inte den första som tror det är så enkelt. Det krävs lite mer för att driva ett bolag.

NN
2016-09-19 10:50

“En flyplass som Lofoten” ?

Hva med å trekke en artikkel med flere faktafeil tilbake, for så komme igjen med bedre informasjon ?

thomas
2016-09-19 10:16

det fordras några hundra miljoner, för att konkurrera ut Videröe. dessutom dyra operationer med mycket avvisning på vinterhalvåret, dock här är upphandlings priserna betydligt högre än de Svenska

thomas
2016-09-19 10:16

det fordras några hundra miljoner, för att konkurrera ut Videröe. dessutom dyra operationer med mycket avvisning på vinterhalvåret, dock här är upphandlings priserna betydligt högre än de Svenska

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten