Hårda tag när Norge upphandlar flygtrafik
Publicerad den 19 september 2016
Norge har samma system som i Sverige med upphandlad flygtrafik. Det är i första hand korta linjer i de små kustsamhällena det gäller och där Widerøe i princip varit ensamma på att flyga på de så kallade kortbanenätet längs kusten. Vid några tillfällen har andra flygbolag utmanat Widerøe, bland andra svenska Nextjet och danska DAT. Det danska flygbolaget fick 2012 uppdraget att flyga tre linjer, bland annat till Lofoten. Men vad som skulle ha blivit en första riktiga utmaningen mot Widerøe stoppades redan innan flygningarna kom igång. Det norska Luftfartstillsynet gjorde en utredning som visar att DAT saknade dokumentation på viktiga områden och inte heller uppfyllde säkerhetskraven för att trafikera en flygplats som Lofoten. Bland annat gällde det förmågan att genomföra vintertrafik, sattelitburen positionsutrustning i flygplanen och rutiner för trafik på våta landningsbanor.
Kommentarer
Som jag sa det blir svårt att bryta detta monopol som Widerö har.
Jag tror för övrigt att det finns andra regionala operatörer i Norden som klarar att operera inom EU’s regelverk. Det är inte bara Widerö som klarar detta.
Men risken, som för DAT senast, blir för stor att ta om man inte har finansiella muskler.
Svårt att bryta således.
En kurs i “risk and reward” kanske för NN ?
bør sette seg inn i problematikken, spesielt EU/EØS’s regler om licensiering av luftfart. Dett før vedkommende kommer med grunnløse kommentarer.
….den sista sovjetstaten……
Blir svårt å bryta detta metropol med någon lönsamhet kvar.
Det enda Ola Luftgevär menar med det är dåliga anställningsvillkor. Priset på de upphandlade linjerna sätts av staten, Ola vill tjäna pengar som alla andra. Utspel som detta är bara för att lura de okunniga massorna att han gör en insats för fri konkurrens. Priserna kommer dock inte bli lägre, men FRP blir glada! Wideroe anses av några tokliberaler att vara ett “monopol” som till varje pris måste bort! Flygsäkerhet och regularitet blir oviktigt i deras ögon…
Du skulle bli förvånad om du visste hur lite som faktiskt avisas i nordnorge.
Ola Giæver, tror det räcker med att försämra för de anställda, hyra in dem via OSM eller liknande, så kommer de att lyckas. Inte den första som tror det är så enkelt. Det krävs lite mer för att driva ett bolag.
“En flyplass som Lofoten” ?
Hva med å trekke en artikkel med flere faktafeil tilbake, for så komme igjen med bedre informasjon ?
det fordras några hundra miljoner, för att konkurrera ut Videröe. dessutom dyra operationer med mycket avvisning på vinterhalvåret, dock här är upphandlings priserna betydligt högre än de Svenska
det fordras några hundra miljoner, för att konkurrera ut Videröe. dessutom dyra operationer med mycket avvisning på vinterhalvåret, dock här är upphandlings priserna betydligt högre än de Svenska
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten