Remote Tower
Scandinavian Mountain Airport, den tilltänkta nya flygplatsen i Sälen blir den första nybyggda flygplatsen i Sverige sedan Pajala öppnade 1999. Det ser också ut att blir den första flygplatsen i världen som byggs utan flygledartorn. Nyligen undertecknade flygplatsen en avsiktsförklaring med SAAB och LFV om att de ska leverera fjärrstyrd flygtrafikledning till Sälen.
– Vi kommer att ha en flexibilitet i leveransen av flygtrafikledningstjänsten som blir en tillgång för att möta trafikvolymerna över säsongerna. Det här är behovsstyrd flygtrafikledning på ett helt nytt sätt med stora fördelar, säger Brett Weihart, VD Scandinavian Mountains Airport AB.
Scandinavian Mountain Airport blir av allt att döma fjärde flygplats i landet som trafikeras utan flygledare på plats. Den 21 april 2015 invigdes den första fjärrstyrda verksamheten när Höga Kusten Airport i Örnsköldsvik lämnade över flygledningen till Sundsvall. Enligt planerna ska Sundsvall följa efter under nästa år tätt följt av Linköping. Samtliga tre flygplatser leds då från fjärrledningscentralen i Sundsvall.
Sverige är fortsatt ensamma i världen med fjärrstyrd flygledning men bland annat i Norge pågår just nu en upphandling med ambition att inrätta en central i Bodö som kontrollerar upp till femton regionala norska flygplatser. Dessutom pågår en utredning om möjligheten att fjärrleda fem av Swedavias flygplatser i Sverige: Kiruna, Östersund, Visby, Umeå och Malmö. Ett eventuellt beslut om de flygplatserna ligger dock i framtiden och enligt planerna ska Scandinavian Mountain Airport ta emot de första flygplanen vintern 2018.
– Den här avsiktsförklaringen visar att framtidens flygplatser inte kommer att ha torn utan bestå av digitala lösningar. Det gör det möjligt för en flygplats att få flygtrafikledning endast vid de tidpunkter de har behov av det. Det betyder i sin tur att fler flygplatser kan göras tillgängliga och därmed bidra till en levande landsbygd, säger Johan Klintberg, VD för Saab Digital Air Traffic Solutions.
Det finns 10 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Kejsarens nya kläder
Skrivet av Anders, 2016-12-22 11:47:27
Motståndare till detta kommer aldrig att vinna. Alla argument mot detta möts bara med att man utmålas som teknikfientlig. Trist utveckling att ingenjörer får ha lekstuga och ingen vågar säga emot. Olle och politiker är helt förblindade av de "digitala flygledarna". Dom tänker inte efter vad det egentligen betyder.
|
|
Nya kalkyler
Skrivet av HQ, 2016-12-21 08:17:46
Utomstående har nu räknat på eventuellt vinst med RTC. Det ser inte ljust ut! Stora risker med för liten vinstpotential gör att rekommendationen är att låta bli. Sen får vi se om Olle ändå (tjurig som han är) fortsätter med detta projekt.
|
|
Piloterspektiv
Skrivet av Pilo, 2016-12-21 00:13:20
Vad med teknisk back-up?
|
|
Inkompetens i kubik
Skrivet av Galne Gummar, 2016-12-20 19:18:35
Håller med dig till fullo Jonas, ACR borde skicka ett förslag på direkten så dessa tekniktokar får se vad de gör bort sig! " Vi kommer att ha en flexibilitet i leveransen av flygtrafikledningstjänsten" öööh hur rimmar detta mot att välja en lösning med bara en leverantör av tjänsten, man låser ju sig hos SAAB/LFV! Idag, och troligen för överskådlig framtid, tillåts bara en flygplats per flygledare i RTC. Dvs bemanningen är samma som i ett torn.
|
|
Låt ACR räkna på AFIS/ATC
Skrivet av Jonas, 2016-12-20 16:41:22
Håller med Nils att Sälen inte behöver något flashigt torn i trä eller liknande. Räcker gott och väl med något sparsamt. Investeringen blir bra mycket billigare än ett RTS. Sen kan man låta ACR räkna fram ett pris på ATC blandat med AFIS.
Styrelsen för Mountain Airport gör tjänstefel ifall de skriver något med SAAB innan bett ACR om förslag. I vart fall lär det pressa SAAB ännu mer i pris...
|
|
Sten, allmänflyget får visst tillgång...
Skrivet av PM, 2016-12-20 14:13:49
...till flygplatsen då ATC är stängt, men då under egen uppsikt. Kommer fungera som på vilken okontrollerad flygplats som helst.
|
|
Ännu en dolkstöt för allmänflyget
Skrivet av Sten, 2016-12-20 11:15:51
Att en flygplats har flygtrafikledning vid de tidpunkter de "behöver det", dvs den reguljära trafiken, innebär stängning däremellan och därmed förbud för allmänflyget att flyga när det är stängt, och när det är öppet kommer de att nekas eller få kraftiga restriktioner.
|
|
Är glaset halvtomt eller halvfullt...?
Skrivet av Björn, 2016-12-20 10:43:19
Jag tycker det är bra att vi nyttjar den nya tekniken. Alternativet med att bemanna flygplatser med få frekvenser bär sig inte kostnadsmässigt = ingen flygplats alls. Så, antingen får man försöka se synergierna med fler tillresta/boende människor och dess köpkraft i regionen...eller det motsatta. Inga flyg = inga resenärer.
|
|
Dyrt
Skrivet av Nils, 2016-12-20 10:31:48
På Mountain Airport räcker det med ett isolerat torn med begränsad utrustning. Flygledare från närliggande flygplatser kan arbeta i Sälen säsongsvis då trafikbilden är låg på dessa enheter under vintertid. Vem ska täcka upp när teknik/system ligger nere. Sårbarheten ökar med digitala lösningar. Hur ska det gå för RTS när det visar sig att både investeringar i form av teknik och personalkostnader ökar successivt. Flygledare på Arlanda och i centraler kommer öka kraftigt i framöver.
|
|
ta bort kvalificerade jobb från landsbygden
Skrivet av kaj sandart, 2016-12-20 09:21:11
Det kan väl knappast berika landsbygden att de avancerade jobben försvinner.
|
|