Tyskland till hör det fåtal länder i Europa som har flygskatt. De kan nu bli än färre, i alla fall om Brigitte Zypries, finansminister i Tyskland får som hon vill.
Det är efterdyningarna av konkursen i Air Berlin som satt fokus på de tyska flygbolagens konkurrenskraft.
– Flygbolagen och facken har länge kritiserat skatten som en nackdel för de tyska företagen. Att ta bort den kommer att stärka de tyska flygbolagen konkurrenskraft i Europa, sa Birgitte Zypries i en intervju med Handelsblatt nyligen.
Det är i första hand flygbolagen i mellanöstern som tagit stora marknadsandelar av i första hand Lufthansa som tvingats stänga ett flertal linjer österut. Men också den stenhårda konkurrensen inom Europa, där Ryanair nu etablerat sig på Frankfurts flygplats samtidigt som Easyjet, i skuggan av brexit fokuserar på Tyskland och Österrike spelar in.
Tyskland införde flygskatt i januari 2011. Den liknar den skatt som svenska regeringen planerar och har tre avgiftsnivåer: 8 euro för korta sträckor, 25 euro för medellånga och 45 euro för den interkontinentala trafiken. Under de år som den funnits har den årligen dragit in cirka en miljard euro till den tyska statskassan. Samtidigt har den under alla år kritiserats hårt och enligt beräkningar minskade antalet flygresenärer med fem miljoner första året. Många av dem slutade dock inte att flyga utan valde flygplatser utanför Tysklands gränser. Enligt statistiken ökade antalet resenärer på flygplatser inom 150 km från tyska gränsen med 9,8 procent det första året efter att skatten införts.
Om den nu tas bort räknar IATA med att det kommer att ge 20 000 nya jobb inom flygnäringen tillsammans med en ökning av Tysklands BNP med 1,2 miljarder euro.
– Det är helt rätt väg att gå om flygbranschen i Europa ska kunna fortsätta att utvecklas. Den tyska skatten såväl som den svenska ger inte den klimatnytta som utlovas utan är enbart en skatt på resande, säger Anna Wilson till Flygtorget.
Om Tyskland avskaffar flygskatten är det enbart Storbritannien, Norge och Österrike som har en skatt på flygresor. Österrike har dock bestämt att halvera dagens skatter och Skottland vill helt avskaffa den brittiska skatten på resor från Skottland.
Det finns 12 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
Svenska skatten är uppskattad
Skrivet av Daniel A, 2017-08-27 14:24:00
I Sverige finns ett brett folkligt stöd för flygskatten, endast branschen som opponerar sig av förklarliga skäl. Tror dessutom att effekterna är överdrivna, om det kostar 699 eller 799 att flyga inrikes har liten påverkan!
|
|
Klimatet
Skrivet av Klimatologen, 2017-08-24 19:49:38
Gör Allt för det ödesdigra klimatet som kan ta död på oss alla. Inte byter vi utomlands för att spara 80:- men lär oss vad styrmedel är och att tänka framåt.
|
|
Finansminister
Skrivet av L, 2017-08-24 19:17:49
Hur ska man ta er på allvar när ni inte ens vet vem Wolfgang Schäuble är. Det är Tysklands finansminister sedan många år. Det sagt skulle nog denne konservative figur hävda ngt lika dumt som den minister som ni "citerar".
|
|
@Peter Lindqvist
Skrivet av Klas, 2017-08-24 17:41:28
Hurraropen i Norge och Storbrittanien har inte kommit från varken miljömuppar eller vänstermuppar. I dessa länder har högermupparna och nyliberalerna hurrat högt och gett 100 % stöd till sina ledare Cameron/Teresa May rep. Erna Solberg. Kinberg Batra och Annie Lööf kommer inte att vilja stoppa denna skatt.
|
|
Täppatill hålen i moder Sveas soliga klänning
Skrivet av Peter Lindkvist, 2017-08-24 15:04:36
Det spelar ingen roll för Magdalena Andersson om flyget knäar. Viktigast är 1/ Signalvärdet, som ska locka fram ett unisont Hurra från miljö/vänstermuppar. 2/ Att pengarna ska drivas in, Sverige har som bekant vissa ..eh utmaningar.
För ett antal år sedan fick vi en båtskatt. Inte förrän det visade sig att den var dyrare att administrera än vad den gav intäkter försvann den.
|
|
Inte klart
Skrivet av Klas, 2017-08-24 13:40:52
Den konservativa CDU regeringen i Tyskland "överväger" ta bort är inte samma som att "faktiskt" ta bort. Det är valår i Tyskland och så snart Merkel blivit omvald har hon "övervägt" klart och skatten får vara kvar. Högerregeringarna i Norge och Storbrittanien infört denna skatt i sina respektive länder så de på detta forum som kastar dynga på svenska regeringen sbör inte kasta sten i sina respektive glashus. Flygskatt har ett brett stöd i Sverige och kommer att införas med Alliansens goda minne.
|
|
Holland?
Skrivet av Nisse, 2017-08-24 12:34:16
Holland utgör bara en del av Nederländerna. Har dom kvar skatten i det övriga delarna av landet?
|
|
Norska passagerare till gränsnära flygplatser!
Skrivet av ¥:s Pettersson, 2017-08-24 12:08:47
Låt oss hoppas att "skattesmitande" resenärer till och från Norge även fortsättningsvis kan se Karlstad som ett attraktivt alternativ. Den dag nya Sälen-Trysils flygplats är invigd så kommer resenärer till och från Norge att vara en förutsättning för dess ekonomi. Närmare gränsen än Hemavans flygplats går det väl knappast att komma?
|
|
Flygskattens för- och nackdelar
Skrivet av Markus, 2017-08-24 11:55:01
BRA sköt upp sitt inköp av CSeries p.g.a osäkerheten om den svenska regeringen kommer att införa en flygskatt
|
|
Flygskatt och EU
Skrivet av Mr €, 2017-08-24 10:18:17
Holland tog bort skatten och Schweiz hade den aldrig? Så tyskar flyger en-masse från Schiphol och Zürich samt flygfrakten tar också den vägen ut från Bayern och Ruhr ut i världen pga kostnad/trängsel och avstånd till Frankfurt. Sverige försökte med Tobin skatt på finanshandel men den flyttade snabbt till London och skatten togs bort.
|
|
Sverige förlorar på en flygskatt
Skrivet av gh, 2017-08-24 10:17:04
Helt rätt väg, som sagts tidigare flygskatten är ingen skatt för miljön utan bara ett sätt att ta in mer pengar till stadskassan för att täcka underskott i stadsfinanserna. Nu har tyskland europas bästa ekonomi så dom har råd.
|
|
Där ser man...
Skrivet av Diavel, 2017-08-24 09:04:07
Det är det exakt samma som kommer att hända i Sverige, inga utsläpp kommer att mindska, folk flyger utrikes från andra länder t.ex.Danmark och Finland. Sveriges idiotiska regering vägrar inse verklighetetn på detta område också.
|
|