Skriv ut  

Till minne av Pierre Holländer

Osorterat (anv ej), Sammanställt av Harald Rosén, den 29 juni 2003
Pierre Holländer , svensk modern flyghistorias störste, gick ur tiden knappt fyllda 60. Jag minns själv hans utveckling från yrkespilot till en av Europas bästa uppvisningsflygare med viljan att göra det lilla extra. Många blev hans rekord och bedrifter som få, om ens någon, kunde upprepa. Att ett sådant haveri som det i Coventry skulle stoppa hans karriär kunde ingen tänka sig. Begravningen i fredags visade vilken populär person han var - och är. Kyrkan blev överbokad. I strålande solsken defilerade två veteranflygplan, exakt rätt timat och i perfekt formation, över kyrkogården efter gravsättningen. En uppvisning värdig hans storhet. Flygrevyn som ofta sponsrade Pierres Flying Cirkus och Västerås Flygmuseum där han tillbringade många dagar skriver här om minnet av Pierre.
Pierre Holländer: Foto Bo Sehlberg  

Bo Sehlberg, Ansvarig utgivare  FLYGREVYN  om minnet av Pierre (Även publicerad i senaste numret av Flygrevyn.)         

I pressläggningsögonblicket  nås vi av den tragiska nyheten att uppvisningsflygaren Pierre Holländer  har omkommit under en flyguppvisning i Coventry, England.

Enligt Flygrevyns medarbetare flygfotografen Austin Brown, vittne till haveriet, lossnade den bakre vingstöttan på Pierre Holländers replik av Charles Lindberghs Spirit of St Louis strax efter start. Vingen vreds bakåt, fälldes uppåt och strukturen kollapsade. Pierre Holländer var chanslös då flygplanet vek sig från 200 meters höjd.

Pierre var - till vardags - flygkapten hos Skyways och hade samlat på sig över tjugotusen flygtimmar. Med ett brinnande intresse, envishet och aldrig slocknande entusiasm har han arbetat på att bli en allt bättre pilot och han tränades årligen av de bästa aerobatic-instruktörerna i USA.

Hade han havererat för tjugo år sedan hade vi kanske inte överraskats. Då var han en vilde som gav allt i våldsamma manövrer för att till varje pris bjuda publiken de sensationer den önskade.

Sedan dess har han finslipat sin teknik och utvecklat uppvisningsflyg till mycket mer än halsbrytande manövrer. Hos Team Pierre Holländers Flying Cirkus fanns både nostalgi, humor och spänning i ett familjeanpassat artisteri - med Pippi Långstrump, Wingwalking Ladies, spännande udda flygplan och mycket mera.

För oss på Flygrevyn har det känts naturligt att som sponsor stödja hans verksamhet. För både undertecknad och Christina kom beskedet oväntat, chockerande och som en personlig förlust. Världen har blivit lite gråare och tråkigare utan Pierre och hans stolliga upptåg.

Vi minns till exempel då Flygrevyn engagerades som officiell kontrollant vid ett av Pierres många Guinessrekord. Den här gången handlade det om att bli världsmästare i antal looping på en timme!

Jag tror att det blev 199 stycken - men jag minns särskilt tydligt hur en lycklig men vimmelkantig ny rekordhållare efter landningen på Bromma mest av allt påminde om Walt Disneys Bambi på hal is.

Vi minns också då vi fick uppdraget att filma hans looping runt Västerbron i Stockholm! Vi minns med värme hans lite skeva leende efter varje utfört uppdrag - eller då han fått en ny idé som han ville presentera.

Naturligtvis kommer han inte att sluta flyga!  Aldrig. Pierre kommer att fortsätta att finslipa tekniken, pröva nya trick och samla flygtid i all evighet och han kommer att bjuda omgivningen på en fin show. Ducka alla änglar då han passerar på lågan och gläds åt den underfundiga humor han för med sig till er!

Bo Sehlberg

 

Västerås Flygmuseum om Pierre Holländer


Det ofattbara har hänt!  Pierre har omkommit vid en helt vanlig demonstrationsflygning med sin flygande replika av Spirit of St Louis. När vi från en av våra medlemmar fick telefonmeddelandet direkt från uppvisningsplatsen i England, kunde vi först inte fatta att det verkligen inträffat.
 
Nu när den första chocken lagts sig så kommer frågorna. Varför skulle just Pierre drabbas, han som varit den ende som flugit planet sedan det kom hit till Västerås,  han som varit med  om  byggandet och som inte utsatte någonting för överbelastning?

Detta senare gäller också om personerna i Pierres omgivning. Ingen blev utsatt för överbelastning, han var alltid lugnet självt. Vilka problem och svårigheter som än dök upp så löstes dessa lugnt och sansat, inga hårda ord.

Våra tankar går till familjen och alla de oräkneliga vänner Pierre hade runt om i världen!

Vi kamrater i Västerås Flygmuseum är tacksamma för att vi fick ha Pierre hos oss under så många år och skall aldrig glömma hans insatser för vår verksamhet. Vi kanske kan ersätta luckan efter flygplanet men vi kan aldrig ersätta människan och vännen Pierre!

VÄSTERÅS FLYGMUSEUM
genom Rune Domås / sekr


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev