Skriv ut   Kommentera artikeln

Embraer lanserar auto-takeoff

Flygnyheter, Redaktionen, den 24 juli 2024
Vid en pressträff under Farnborough International Airshow 2024 presenterade brasilianska Embraer det första systemet för auto-takeoff på kommersiella flygplan; E2TS. Tanken är att göra det till standard på alla Embraer-flygplan. Det blir ytterligare ett steg mot framtidens automatiserade flygning där piloten tar ett steg tillbaka mot en merbevakande position.

Embraer är den första flygplanstillverkaren som utvecklar mjukvara för automatiska starter. Automatisk landning har varit en standardfunktion i årtionden. Airbus har nyligen påbörjat arbetet med automatiserad taxning.
 
Embraers VD Arjan Meijer presenterade att det viktigaste syftet med E2TS-systemet är att optimera startprestandan och minska bränsleförbrukningen under en av de mest kostsamma faserna av flygningen; starten. Det automatiska systemet ska hitta en optimal flygplansrotation och minska startsträckan. Dessutom ska det göra det lättare för flygbolagen att operera på små flygplatser med korta banor, vilket är en vanlig målgrupp för Embraers flygplan.
 
Embraer menar att E2 ska kunna flyga upp till 900 km längre om man optimerar rotationsfasen. Som exempel pekar man på London City Airport, där den utökade flygtiden skulle kunna utökar E2:ans räckvidd till destinationer som Istanbul och Nordafrika.
 
Systemet kommer att vara tillgängligt från och med fjärde kvartalet 2025 och ska även vara tillgängligt för eftermontering på flygplan som redan har levererats.
 
Förutom lanseringen av E2TS avslöjade Embraer också nya betydande uppgraderingar på E-175, framför allt vad gäller kabininredningen. Det ska bli mer utrymme för handbagage och målet är att det ska finnas plats för en kabinväska per passagerare ombord på E-175. Flygplanet ska också utrustas med ny stämningsbelysning och större flexibilitet att montera fler säten. Målet är att konkurrera med Airbus A220-300.
 
Embraer har i skrivande stund inte tagit emot några beställningar på kommersiella flygplan under Farnborough Airshow. Den senaste beställningen gjordes av Mexicana de Aviación i juni på 20 E-195 E2. Däremot beställdes sex A-29 Super Tucano till Paraguayan Air Force.
 
Slutligen tillkännagav Embraer att det senaste flygplanet, 190F E-Freighter, har certifierats av National Civil Aviation Agency of Brazil. Flygplanet gjorde sin debut under Farnborough Airshow och är Embraers första steg in på marknaden för fraktflyg. 
– Det här är ett segment som har en enorm potential och ger nytt liv till äldre E-Jets som just nu går in i den typiska ersättningsfasen, sa Arjan Meijer, VD och koncernchef, Embraer Commercial Aviation.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er, skriv en egen kommentar.

@greg2
Skrivet av Kapten, 2024-07-27 10:35:46
Sen om det här i framtiden skulle kunna anpassas till att gälla en "befälhavare" som styr/övervakar från distans är en annan fråga men det är mycket juridiskt som skulle behöva ändras för att det skulle vara möjligt. Och historiskt har flyget varit långsamma med att ändra det internationella regelverket.
Anmäl inlägget
@greg1
Skrivet av Kapten, 2024-07-27 10:34:56
Självklart kommer piloterna försvinna från flyplan så småningom men att en kapten är juridiskt ansvarig (på sjön eller i luften) när (luft-)fartyget är på väg ingen åsikt, det är internationell rätt (för luftfartyg enligt FN-organet ICAO).
Anmäl inlägget
Kaptener ej juridiskt ansvariga
Skrivet av greg, 2024-07-27 09:38:47
@Kapten. En flygkapten är knappast mer juridiskt ansvarig än en annan medarbetare i ett flygbolag. Alla som gör ett fel i ett flygbolag kan bli ansvariga - precis som i alla typer av företag. Kanske de som styr från marken kommer att få fem streck på t-shirten? Har du någonsin åkt Metro i Köpenhamn?
Anmäl inlägget
Var det två som styrde förr?
Skrivet av En, 2024-07-27 09:22:59
I framtiden kommer vi vända oss om och undra, varför var det två personer som styrde flygplanen förr i tiden? Det är sanning lika trolig som att det skulle vara konstigt med två personer i förarhytten på en tunnelbana.
Anmäl inlägget
@greg
Skrivet av Kapten, 2024-07-27 08:59:47
Varför skulle kaptener fasas ut? Är det inte mer troligt att styrmän slussas ut och man lämnar en juridiskt ansvarig befälhavare i cockpit?

Oavsett så kommer såklart piloter någon gång i framtiden försvinna och ersättas av självflygande flygplan. Frågan är bara när infrastrukturen är där och myndigheterna godkänner detta (kommer FAA godkänna någonting innan Boeing är ikapp?)…
Anmäl inlägget
Snabbare än ni tror och hoppas
Skrivet av greg, 2024-07-27 06:15:47
Teknikutvecklingen går mycket snabbt inom området flygplansdrift. Kaptener kommer successivt att slussas ut ur flygbolagen och de som blir kvar i cockpit blir förlängda övervakare till de som kör planet från marken. Drönarteknik, AI m.m. kommer att spela flygbolagen i händerna. Den övervakare som blir kvar på flygplanet kommer inte ha mycket att göra. Kanske behöver han/hon ingripa en gång på miljonen och temporärt rätta till något. Kommer att bli ett lyft för flygsäkerheten.
Anmäl inlägget

Namn/Alias (max 30 tecken)

Rubrik (max 50 tecken)

Text (max 500 tecken)

Jag godkänner reglerna för kommentarer och insändare

Bevakning



   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev