Lufthansa och Air Baltic närmare ett samarbete?

Publicerad den 10 september 2024
Kommentarer
Lufthansa meddelar att de letar en ny strategisk partner för att jämna ut säsongsvariationer och flyga korta rutter i Europa. Om denna nyhet måhända har något att göra med ett pressmeddelande ett par dagar efteråt, denna gång från Air Baltic, låter sig förbli en spekulation tills vidare. Jan Ohlsson tittar på två flygbolag med en hel del gemensamma intressen.
Lufthansa letar efter en ny strategisk partner, detta trots att man nyligen startade nya Lufthansa City Airline. Lufthansa har sett en minskad efterfrågan, fallande biljettpriser och dyrare avgifter, samt dyrbara löneuppgörelser på sistone.
 
Air Baltic ska ut på börsen innan utgången av 2024. Lettiska staten äger idag 97,97 procent av aktierna och det ska minskas till 25 procent, plus en aktie. Det beräknas tillföra Air Baltic drygt tre miljarder SEK i nytt kapital. Tidpunkten är gynnsam, för Air Baltic har visat goda resultat på sistone, trots problemen med A220:s motorer. Air Baltic har fått en stadig intäktskälla genom wet-lease till Lufthansa, Eurowings och Swiss, samt sannolikt även Austrian nästa år. Samtidigt meddelar lettiska regeringen att de är i intensiva förhandlingar med en ännu hemlig strategisk investerare. Kan det finnas ett samband?
 
Lufthansas koncernchef Carsten Spohr å sin sida har rest till Lissabon för att träffa den portugisiska regeringen. Budgivningen på en ännu oklar procentandel av TAP Air Portugal väntas inledas innan årsskiftet, om än flera gånger uppskjuten. Nu vill Lufthansa erbjuda sig att köpa 19,9 procent av aktierna i TAP Air Portugal. Det är exakt den högsta andel som EU kan tillåta utan vidare granskning. Lyckas det skulle det inte ge en kontrollerande andel, men lägga ribban betydligt högre för Oneworld och Skyteam, som också vill ha TAP/Air Portugal.
 
Air Baltic å sin sida har haft det lite kämpigare på slutet av sommarsäsongen, med ett ökat antal förseningar, trots att man nu fått in A220-300 nummer 48. Wetlease-trycket från Lufthansagruppen är stort, på grund av deras problem med sena flygleveranser, så Air Baltic har själva fått öka antalet inleasade plan för att avsluta sommaren. Det gäller två A319 från Carpatair, men nu även en A320 från bulgariska Fly2Sky, en CRJ-900 från X-fly och en A320 från Avion Express, alla återkommande gäster just nu, även i Skandinavien. 
 
Inför framtiden har Air Baltic bra leveranspositioner på ytterligare 42 A220-300 de närmaste åren och egen flygskola med 15 skolflygplan.

Kommentarer

bt
2024-09-14 01:23

Kontraktet är klart.
Air Baltic kommer flyga 21st A220 för Lufthansa till sommaren 2025 och 3 år framåt.

Andreas
2024-09-10 21:53

“Tidpunkten är gynnsam, för Air Baltic har visat goda resultat på sistone”

Jag trodde mig ha läst precis det motsatta, att Air Baltics förluster växer, att de utfärdat obligationer till sämsta möjliga ränta (14,5%) och att vissa bedömare i Baltikum till och med pratar om konkursrisk (även om det låter lite väl alarmistiskt).

WX
2024-09-10 14:51

Cityjet opererar 5x CRJ1000 för Lufthansa. De försöker att utöka den operationen. Det talas om 20 talet flygplan.

Pilot
2024-09-10 08:50

Spännande med pricksäkra analyser från flyggurun Jan Ohlsson.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten