Skellefteå växer med Ryanair och Norwegian

Publicerad den 11 september 2024
Kommentarer
Wizz Air drog sig ur och Ryanair tog över. Nu blir det trafik året runt på nya linjen mellan Skellefteå och Gdansk. ”Över förväntan”, säger flygplatschefen Robert Lindberg som nu också får tillbaka Norwegian.
Skellefteå är den kommun i landet som växer snabbast och har större inflyttning än storstäderna. Det ställer krav på kommunikationer och tillgänglighet, vilket märks på flygtrafiken. Skellefteå är en av få regionala flygplatser med internationell linjetrafik året runt.
Vi är definitivt den enda norr om Arlanda, säger Robert Lindberg, vd för Skellefteå Airport.
 
Det är Ryanair som nu permanentat trafiken mellan Skellefteå och Gdansk i Polen på helårsbasis. Linjen har varit på gång länge, sedan innan pandemin och det var Wizz Air som ville ta upp trafiken. Men det ungerska flygbolaget backade ur och då klev Ryanair in i stället. 
De startade den 6 april i år och utvecklingen har varit fantastisk. Jag har vetat länge att det finns en marknad för linjen men efterfrågan och beläggningen har varit bättre än jag vågade förutse. Över förväntan.
Flygbolag och flygplatser är av hävd sparsamma med siffror kring en flyglinje. Men enligt uppgift är det drygt 12 000 passagerare som flugit mellan de två städerna.
 
Extra positivt är att beläggningen är bra i båda riktningarna med mycket inkommande från Polen, säger Robert Lindberg.
Tillväxten i Skellefteåregionen gör nu att Norwegian beslutat återvända till flygplatsen och därmed ta upp konkurrensen med SAS som i dagsläget är ensamma att flyga mellan Skellefteå och Stockholm. Norwegian flög på Skellefteå åren innan pandemin och i motsats till vad en del olyckskorpar trode, innebar konkurrensen inte att flygbolagen slog ut varandra utan att antalet resenärer ökade. Det gav också flygplatsen ett all time high med 421 000 passagerare under 2017.
Dit ska vi igen. Faktum är att jag har satt som mål att spräcka 500 000 passagerare under 2026.
 
Norwegian startar med fem avgångar i veckan, vilket tillsammans med de 26 som SAS flyger ger 31 flygningar i veckan till och från Stockholm. Den stabila tillväxten gör att Robert Lindberg gärna ser ytterligare en reguljär linje till utlandet. Internationella resenärer har idag minst ett byte, på Arlanda, ibland två med både Kastrup och Arlanda för att komma till Skellefteå.
 
Det är dags att öppna Norrland för fler direktlinjer från utlandet. Våra stora marknader är London och Malaga med ett underlag som kan bära en sådan trafik. Vi är inte ensamma om att önska mer trafik, oavsett vilket flygbolag som vill göra det och vi har bra argument i diskussionen med dem.

Kommentarer

Andreas
2024-09-14 18:26

Norwegian börjar flyga samtidigt som Northvolt krisar och inför resstopp. De annonserade rutten kort tid efter att det började storma kring företaget och tecken på en sprickande bubbla började rapporteras. Följer norrmännen som planerar rutterna inte svenska medier?

Surafiel Mumbinga
2024-09-11 18:09

Helt underbara nyheter för oss som älskar Ryanair!

Satsa på fler destinationer i Sverige och norden nu också!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten