Boeing levererade 33 flygplan i september, bestående av 27 737 MAX, ett 737NG-baserat P-8 militärt övervakningsflygplan, ett 767–300 fraktflygplan och fyra 787:or. Trots strejken var det sex flygplan mer än samma månad 2023, då Boeing kämpade med ett tillverkningsfel på 737 MAX (felaktigt borrade hål på den bakre flygplanskroppen).
United Airlines tog emot fem 737 MAX och Ryanair och Southwest Airlines fick tre MAX vardera. Septemberleveranserna inkluderade också fyra 787 Dreamliner, som tillverkas i Boeings icke fackligt anslutna fabrik i South Carolina.
Boeing fick totalt 65 beställningar under september, inklusive 54 737 MAX och 11 777 fraktflygplan – alla beställdes av anonyma kunder. Till och med den 30 september har Boeing levererat 291 flygplan, inklusive 225 MAX. Det är långt under de 371 de hade levererat under de första nio månaderna 2023.
Boeings flygplansproduktion på den amerikanska västkusten avbröts den 13 september när 33 000 medlemmar i International Association of Machinists (IAM) inledde en strejk angående löne- och förmånstvister. Arbetsstoppet har påverkat 737-produktionen i Renton och 767- och 777-produktionen i Everett. Boeing fortsätter produktionen av 787 vid sin icke fackliga anläggning i North Charleston, North Carolina.
Strejken inleddes då de fackliga medlemmarna röstade ner ett preliminärt avtal med Boeing. De två sidorna är tillbaka vid förhandlingsbordet den här veckan. Analytiker förutspår att Boeing kommer att producera 25 MAX per månad om strejken upphör i oktober, men Boeings planerade upptrappning till 38 MAX per månad kommer att försenas med ett år.
Boeings orderstock är 5 456 flygplan.