Skriv ut  

Minus Minus får räknas som ett plus om man frågar Swedavia

Flygnyheter, Redaktionen, den 5 december 2024
Under november flög drygt 2,3 miljoner resenärer via Swedavias flygplatser, vilket totalt sett är en procent lägre än 2023. Trenden med en stark efterfrågan på utrikesresor fortsätter och ökar med tre procent. Samtidigt är både utbudet och efterfrågan på inrikesresor lägre och inrikesresandet minskade med ytterligare 12 procent. Men Swedavia låter sig inte slås ned av vikande siffror, utan presenterar även resultatet från de svagare flygplatserna som ”stark resenärsutveckling”.

2 336 685 flygpassagerare reste via Swedavias tio flygplatseri november. Utrikesresandet ökade med tre procent till drygt 1,7 miljoner resenärer och inrikesresandet minskade med 12 procent till drygt 614 000 resenärer. Flygresandet i november ligger totalt sett en procent lägre jämfört med november 2023 och jämför man med 2019 är resandet 78 procent av prepandeminivåerna. 
 
Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef, är dock positiv och anser att flygbolagens nya satsningar på långlinjer via Arlanda stärker Sveriges tillgänglighet:
– Vi ser en stark trend för utrikesresor och det är mycket glädjande att flera flygbolag satsar på ny långlinjetrafik via Arlanda. Norse Atlantic Airways etablerar sig på Arlanda och öppnar en ny direktlinje till Bangkok inför vintern 2025 och ANA börjar flyga Arlanda-Tokyo med start i januari 2025. Satsningarna stärker både tillgängligheten och svensk konkurrenskraft långsiktigt, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.
 
Stockholm Arlanda Airport, hade totalt drygt 1,6 miljoner resenärer under november. Det är i samma nivå som november i fjol. Utrikesresandet ökade med fyra procent till drygt 1,3 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med 15 procent till drygt 248 000 resenärer. Resenärsnivåerna i november ligger sammantaget på 86 procent av nivåerna före pandemin.  
 
Göteborg Landvetter Airport hade sammanlagt drygt 359 000 resenärer under november. Resandet i november ligger på samma nivå jämfört med fjolårets november. Utrikesresandet ökade med tre procent till drygt 315 000 resenärer medan inrikesresandet minskade med 20 procent till drygt 43 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Landvetter ligger i november på 75 procent av prepandeminivåerna. 
 
Swedavias övriga åtta flygplatser hade en varierad utveckling under november. Umeå Airport, följt av Luleå Airport, hade en minskad passagerarnivå med tre respektive fyra procent, vilket Swedavia ändå väljer att presentera som ”den starkaste resenärsutvecklingen i november jämfört med november 2023”. Kanske lite märkligt att presentera minussiffror som stark utveckling?
 
Nya flyglinjer – december 2024:
Dubai-Arlanda med Norwegian
Pristina-Arlanda med Trade Air
Köpenhamn-Kiruna med SAS
Paris-Kiruna med Air France



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Företagen reser mindre
Skrivet av Lisb, 2024-12-07 20:14:22
Det är många företag som reser betydligt mindre. Man nyttjar Teams möten via datorn. Det sparar pengar och tid för företagen.

Teams fungerar mycket bra. Man träffas fysiskt ibland men i huvudsak via Teams.

Tiderna och möjligheterna förändras.
Anmäl inlägget
Många flyger till/från Skellefteå
Skrivet av Urban, 2024-12-07 10:02:05
Skellefteå flygplats har tagit resenärer från både Umeå och Luleå. Detta genom att man erbjuder gratis parkering.

Anmäl inlägget
Inrikes
Skrivet av Hepp, 2024-12-07 09:27:19
Svensk inrikes är ett sjunkande skepp tyvärr
Vinnare tåg och bil
Anmäl inlägget
City
Skrivet av Stockholmare, 2024-12-05 17:58:39
Uppenbarligen var resan till Stockholm inte så viktig då...
Anmäl inlägget
ytterligare halvering av inrikesflyget
Skrivet av thomas , 2024-12-05 15:30:00
De som ska konsolidera från städerna i södra Sverige åka ut i världen åker alla till kastrup, aldrig till ARN.
Anmäl inlägget
Kolla bokningarna SAS för Januari och framåt
Skrivet av thomas, 2024-12-05 10:53:48
Flygplatser som blir olönsamma att trafikera från från 1 Jan 25 då alla flyger bara en väg
KLR AGH KID VXO MMX HAD RNB
Dödsspiralen fortsätter för svenskt inrikes.
Konsoliderings faktorn på ARN är inget argument för dessa passagerare då de nästa alla bara ska in till stan
Anmäl inlägget
ytterligare linjer kommer läggas ner.
Skrivet av thomas , 2024-12-05 09:54:06
Nu i Januari kommer det visa sig att de södra inrikesstäderna kommer tappa all trafik, det syns redan på ras i bokningar.
Vem.åker ut till ARN med 1.5 -2 tim inchecks tid, omständig security check bording köer etc + resan till ARN, sen till få frekvenser, Man tar tåget hem som bara är att stiga på från centralen..
Den uppgivna konsolideringsfaktorn är egal för dessa då de till 90% är lokala in till city.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev