I november hade Norwegian drygt 1,5 miljoner passagerare, att jämföra med 1,3 miljoner passagerare samma period förra året. Kabinfaktorn var ungefär densamma; 82,5 procent.
– Vi är nöjda över att kabinfaktorn fortsätter att vara hög samtidigt som vi ökar kapaciteten kraftigt jämfört med november förra året. Även om enhetsintäkten är lägre än förra året på grund av en kraftig ökning av den genomsnittliga längden på flygningarna, är enhetskostnaden betydligt lägre. Bokningstrenden framöver ser bra ut, särskilt under julledigheten, sammanfattar Norwegians koncernchef Geir Karlsen.
Norwegian genomfördes 99,1 procent av alla planerade flygningar i november och punktligheten var på 81 procent, ned 5,8 procentenheter från november förra året. 75 av flygbolagets 737–800 och 737 MAX 8 var i drift.
Hållbart flygbränsle
I rapporten Sustainable Aviation Fuels Observatory hamnade Norwegian på tredje plats för de flygbolag som satsar mest på hållbart flygbränsle. På första och andra plats kom Air France-KLM och United Airlines. Rapporten lyfter fram Norwegians satsning på elektrobränsle (e-Fuels) som ett av de främsta skälen för placeringen.
– Vi är stolta över rankingen som är ett erkännande av vår satsning på hållbara flygbränslen. Men i rapporten framgår det även att flyget har långt kvar och att vi behöver mer stöd från EU och lokala myndigheter i arbetet mot ett mer hållbart flyg. I dag är alternativa bränslen alldeles för dyra. För att minska risken för aktörer som vill investera i hållbara flygbränslen, behöver myndigheterna hjälpa till. Vi behöver också fler företag och kunder inom den offentliga sektorn som följer det norska försvarets exempel och förpliktar sig att frivilligt blanda in hållbart flygbränsle på sina tjänsteresor, fortsätter Geir Karlsen.
Satsar på Sverige
Slopandet av flygskatten kommer att ha en positiv effekt, menar Geir Karlsen, men varnar för att Arlanda är den minst attraktiva flygplatsen i Skandinavien och att flyget i Sverige har rasat i tillgänglighet:
– I jämförelse med Kastrup och Gardermoen så är ju Arlanda som en slags byggarbetsplats, sa han i en intervju med Tidningen Näringslivet.
När flygskatten försvinner nästa sommar återöppnar Norwegian sin pilotbas på Arlanda och anställer upp till 70 nya piloter. Samtidigt utlovas fler direktlinjer från Stockholm:
– Det gör att vi har lite mer tro på Sverige nu än vad vi har haft de senaste åren och därför kommer vi nu att satsa ännu mer på Sverige, säger Geir Karlsen till Tidningen Näringslivet.
Det finns 8 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Byggarbetsplats javisst hela tiden.
Skrivet av perra, 2024-12-10 16:59:59
Bott här i grannskapet sedan farsan bytte ABA jobbet på bromma mot SAS på Arlanda. En flygplats som inte utvecklas är ingen flygplats värd namnet. 4,5 km är lagom avstånd....
|
|
Även efter byggarbetet ingenting bra
Skrivet av Byggare Bob, 2024-12-09 16:48:41
Även om man tar bort alla nya förändringar på Arlanda flygplats om och när det blir klart blir det ett enda stort misslyckande tyvärr.
|
|
arlanda
Skrivet av @Masen, 2024-12-08 13:14:08
Norwegian har flygplan och cabin crew på Arlanda. Inga piloter. De har flygits in från andra baser, CPH/OSL främst men även Spanien och Helsinki. Märkligt att ett bolag kan operera en bas utan piloter.
Men bra att de återupptar basen igen. Mycket politik i detta.
|
|
Pilotbas?
Skrivet av Masen, 2024-12-07 22:58:22
Norwegian har haft en pilotbas på Arlanda hela tiden. Skillnaden är bara att piloterna som flugit från Arlanda inte pratar svenska, och istället för att åka hem till sina familjer efter jobbet istället bor på hotell i Sky City och får sin arbetsgivaravgift betald i ett annat land. Ett högst tveksamt upplägg.
|
|
Läs rubriken Billy
Skrivet av Nej, 2024-12-07 10:50:12
Jag skrev att Norwegian inte förbättrade sitt resultat bara att de ökade kapaciteten (+28%) och att antalet passagrere ökade betydligt mindre i procent. Därav min invändning mot en som alltid positiv rubrik till artikeln. Flygbolagen skriver också att de öppnar många nya linjer men skriver aldrig om att de samtidigt ofta tar bort lika många gamla linjer.
Många verkar ha svårt med matematiken.....
|
|
@Nej
Skrivet av Billy, 2024-12-07 06:40:25
Enligt ditt resonemang är ett flygbolag med en flygning om dagen med X kabinfaktor. Lika stort som ett med 100 flygningar om dagen med samma faktor.
|
|
Nya linjer
Skrivet av Nico, 2024-12-06 14:30:57
Idag lanserade DY fyra nya linjer från Stockholm. Bukarest Porto Lyon Bilbao
|
|
Knappast förbättring
Skrivet av Nej, 2024-12-06 14:16:51
Om ett flygbolag ökar kapaciteten lika mycket som passagerarökningen varit och kabinfaktorn därmed är densamma skulle jag kalla det att Norwegian står och stampar.
|
|