Skriv ut  

Airbus når inte målet för 2024

Flygnyheter, Redaktionen, den 9 december 2024
Airbus leveranser steg kraftigt till 84 flygplan i november, efter att Airbus gjort ett avtal med CFM som tillverkar LEAP-motorerna. Det totala antalet leveranser är därmed uppe i 643, och det saknas 127 flygplan för att Airbus ska nå sitt årsmål på 770 flygplan. 30 flygplan beställdes av "okända kunder” och Airbus har därmed fått in 742 beställningar under året.

I november levererade Airbus 84 flygplan till 52 kunder. Månadens leveranser inkluderade 77 narrowbodies, inklusive en A220-100, 11 A220-300, en A319neo, 23 A320neo och 41 A321neo. Man levererade även sex widebodies, en A330-900, resten A350-900. Månadens största kunder var United Airlines som fick åtta A321neos, och IndiGo som fick två A320neos och fem A321neos. 
 
Det totala antalet levererade flygplan är 643 i år, och det verkar som att helårsmålet på 770 leveranser blir en omöjlighet, eftersom det saknas 127 flygplan. I december förra året levererade Airbus 112 flygplan. Årsmålet sänktes från 800 flygplan i juli.
 
De ökade leveranserna var kopplade till att Airbus gjorde en överenskommelse med motortillverkaren CFM. CFM har gått med på att omdirigera vissa motorer till Airbus. Antalet motorer är inte klart, men Airbus har uttalat att "Vi arbetar med våra leverantörer, inklusive våra motorleverantörer, för att uppfylla åtagandena." 
 
Det brittiska konsultföretaget Cirium Ascend uttalade att ”det ser ut att vara den förändring som behövs för att Airbus ska närma sig sitt mål”. Boeings siffror har inte kommit ut än, men Cirium Ascend uppskattar att Boeing kommer leverera cirka 12 flygplan i november.
 
Novemberbeställningarna inkluderade tio A321neos, 15 A330-900 och fem A350-900, alla till okända kunder.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Resultatet av att omdirigera.
Skrivet av En admin, 2024-12-09 18:24:23
Det är att Airbus/CFM kommer att få se operativa flygplan parkerade pga brist på motorer. Inte i samma omfattning som med P&W, men inte ett plus i kanten. Trist när det drabbar operatörer om det bara handlar om Airbus/CFM önskan om att uppfylla sitt årsresultat och inte vara en support för kunder med redan levererade flygplan.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev