Demonstratorflygplanet Heart Experimental 1, eller Heart X1, är snart redo att göra sin första flygning från Plattsburgh International Airport i delstaten New York. Heart X1 blir därmed det största elektriska flygplanet någonsin att flyga, och Heart Aerospace tar ett stort kliv framåt mot utvecklingen av ES-30: ett så kallat hybridelektriskt flygplan för 30 passagerare.
ES-30 kommer att ha en helelektrisk räckvidd utan utsläpp på 200 km och en utökad hybridräckvidd på 400 km. En andra förproduktionsprototyp, HX-2, förväntas göra sin första hybridelektriska flygning 2026 innan den certifieras i slutet av decenniet.
Medgrundaren och vd:n Anders Forslund säger att Plattsburgh International Airport är en idealisk plats på grund av dess låga kommersiella flygtrafik och flygplatsens erfarenhet av att vara värd för testflygningar för andra företag, som Beta Technologies.
– Vi ser dem som ledare inom deras område. Vi är lite annorlunda i att vi har ett större flygplan. Så vi är bara glada, säger Forslund.
Han säger att Heart Aerospace har arbetat i sex år för att få ett elektriskt passagerarflygplan att lyfta från marken. Företagets mål är att hjälpa till att eliminera utsläpp som orsakas av flygplan, minska drift- och konsumentkostnader och återställa flygtrafiken till underbetjänade flygplatser.
– Vi är glada över att gå med i Plattsburghs blomstrande flyg- och rymdgemenskap när vi tänjer på gränserna för flygresor mot en renare, mer hållbar framtid, säger Anders Forslund. Elektriska kommersiella flygplan har potential att sänka driftskostnaderna för amerikanska flygbolag och återupprätta regionala flyglinjer. Vi är imponerade av det ledarskap som New York visar upp.
Heart X1-flygplanet genomgår för närvarande omfattande tester och Heart Aerospace planerar att ta det till Plattsburgh International i början av 2025.
Heart stöds av Bill Gates Breakthrough Energy Ventures-grupp, som även inkluderar affärsmogulerna Jeff Bezos, Mark Zuckerberg, Richard Branson och Mark Benioff. Heart Aerospace har meddelat att de har 250 fasta ES-30-ordrar, inklusive stora beställningar från United Airlines, Mesa Airlines och Air Canada.
Det finns 7 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
X1
Skrivet av 40 år i flygbranschen, 2024-12-12 09:20:52
Såg klipp på Youtube jag förstår tyvärr inte projektet är det något man ska flyga med ser mer ut som en så kallad Mock-up. Sedan vad man ser i klippen paneler som ligger direkt på golvet och även Propellrar . En Propeller som ett exempel förvaras givetvis i ett parkeringsställ och sedan ska den motioneras var 30:de dag vilket innebär att man ställer om Propellerbladen.
|
|
Halmstad
Skrivet av Sören, 2024-12-10 20:33:16
Vad händer på Halmstad Airport där fabriken skulle byggas? Har varit dödstyst från media!
|
|
Omöjligt operera kommersiellt
Skrivet av thomas, 2024-12-10 15:56:58
Enligt heart är mtow och mlw samma, det finns inte nån flygplanstyp med det strukturella utfallet. Klart man hävdar den osanningen då detta faktum omöjliggör kommersiell möjlighet, de kanske kan flyga chips påsar, men det blir dyra chips.
|
|
Tveksam..
Skrivet av Ingenjören, 2024-12-10 15:32:14
Att flyga med ett flera ton tungt batteripaket, som förblir lika tungt genom hela flygningen plus ett par extra motorer gör att detta ser tveksamt ut. Hur skall lönsamheten uppnås?
|
|
Välkommen!
Skrivet av Bo Henriksson, 2024-12-10 14:37:53
… till USA och ett bra val av flygplats. Nedlagd bomb flottilj med lång bana och minimal trafik. Ligger en bit norrut så vinterväder blir det. Men er maskin ska väl kunna flyga med isbildning?
Hur som helst. Det finns ingen marknad för en 30-sitsare. SAAB-ar, Dash-8, Brasilia mm började urfasas i USA för 20 år sedan. Att man kan åka en stund varje flygning på el ändrar ju ingenting.
|
|
Heart och kostnader
Skrivet av Mr €, 2024-12-10 13:10:42
De riskerar att det 4 motoriga planet blir för tungt och för dyrt att köpa samt att driftkostnaderna inte blir billigare än en ATR42-600. Men kan de jobba ned vikt och kostnader medans pengarna räcker så har en liten chance att ta sig genom "valley of death"
|
|
Heart
Skrivet av Pensionerad Flygtekniker, 2024-12-10 09:28:56
Ska bli intressant att följa hur X1 gör sin första flygning men förstår faktist inte hur det ska gå till demontera den och frakta den till USA sedan är det väl FAA som ger ett Permit to Fly när det är dags återstår att se.
|
|