Sola Air lanserar direktflyg från Karlstad till Kastrup och Arlanda
Värmland får nya förbindelser till både nationella och internationella resmål när Sola Air, ett nytt flygbolag baserat i Karlstad, introducerar direktflyg till Stockholm Arlanda och Köpenhamn Kastrup. Flyglinjerna är planerade att starta våren 2025.
Bakom initiativet står den värmländska entreprenören Lars Wingefors, som driver detta som privat satsning genom sitt bolag Lars Wingefors AB. Med ett engagerat team ligger fokus på att förbättra regionens tillgänglighet för alla värmlänningar.
- Vi ser ett stort behov av bättre förbindelser till och från Karlstad, både för företag och privatpersoner. Med Sola Air vill vi erbjuda god service och pålitliga resor som underlättar för både affärer och vardag. Det känns fantastiskt att få lansera ett flygbolag som stärker tillgängligheten för regionen, säger Camilla Andersson-Stuessi, vd på Sola Air.
- De nya flyglinjerna är utformade för att erbjuda tidsbesparande och effektiva resealternativ, med särskilt fokus på affärsresenärer. Direkta förbindelser till Stockholm Arlanda och Köpenhamn Kastrup gör det enklare och smidigare att resa. Ambitionen är att erbjuda dagliga avgångar med flera turer per vecka.
Sola Air använder Saab 340, ett pålitligt och bränsleeffektivt flygplan med plats för upp till 36 passagerare. För detta har Lars Wingefors AB ingått avtal med Thunbolagen i Lidköping om köp av fyra flygplan, varav två är planerade för de flyglinjer som nu presenteras.
Biljetterna kommer att säljas i flera priskategorier för att möta olika behov. Flyglinjerna planeras att starta våren 2025. Ytterligare information om biljettsläpp och tidtabeller kommer snart att presenteras skriver flygbolaget i ett pressmeddelande.
Det finns 21 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Flygets comeback
Skrivet av Mikael Eriksson, 2024-12-14 08:53:12
En efterlängtad satsning i Karlstad. Det kommer säkert att bli en succe. I framtiden kan man hoppas på trafik till Frankfurt som tidigare.
PS. Sverige behöver Sverige en "flag carrier" DS.
|
|
Sola Karlstad
Skrivet av @K-bo, 2024-12-13 22:21:40
Jag håller helt med dig också om SAAB 340 kontra ATR. Men inte bara i detta avseende. I flera andra avseenden också vilket diskuterats flitigt i forumet tidigare gällande vinteroperationerna av ATRen.
Som någon annan nämnde lär SAS/BRA lämna inte bara en walk-over men total walk over inom ett par år max.
|
|
Bekvämt maskin
Skrivet av K-bo, 2024-12-13 11:35:01
Förvisso är SAAB 340 en åldrad maskin, men hellre den än en öronbedövande bullrig ATR.
|
|
S340
Skrivet av Petra, 2024-12-13 11:10:01
Saab 340 är en fin maskin som byggdes för 40 år sedan, driftsäker , tyst och bekväm, detta blir riktigt bra.
|
|
EEE
Skrivet av Willhelm Erfararen, 2024-12-13 08:10:18
Ja, det finns gedigen erfarenhet!
|
|
Någon erfarenhet?
Skrivet av Andreas, 2024-12-13 07:51:20
Finns det någon erfarenhet i det nya företaget av att driva flygbolag eller har de tänkt att testa sig fram?
|
|
Air Sweden / Sweden Air
Skrivet av Anonym , 2024-12-12 17:25:59
Borde startas som nytt nationellt flygbolag
|
|
Vad är det för namn
Skrivet av Erik, 2024-12-12 15:50:46
Väldigt kul men man kunde ju verkligen valt ett annat namn
|
|
Jag vet inte
Skrivet av verklighetens folk, 2024-12-12 14:46:15
Om vi tar Linköping som exempel så finns det tågförbindelse till CPH varje timme dagtid. Och ännu fler förbindelser till ARN. Möjligen skulle ett morgonflyg till CPH och kvällsflyg tillbaka vara intressant, eftersom det då inte går några tåg. Men annars så måste flyget upp i en väldigt hög turtäthet för att konkurrera. Arlanda-Linköping känns totalt verklighetsfrånvänt. Det som var på tal före pandemin var LPI-CDG och det känns rentav mer realistiskt än Arlanda och Köpenhamn.
|
|
Framtiden är ljus för svenskt flyg
Skrivet av Jubbly, 2024-12-12 13:44:30
Kul med fler som vågar satsa på flyg i Sverige. På sikt kanske man kan expandera och fylla rollen som Bra lämnar på Bromma med flyg till Södra Sverige och Norrland. Bygga upp en hubb med inrikesflyg.
|
|
Residensstäderna
Skrivet av Bulten Max, 2024-12-12 09:02:58
Jag tycker faktiskt det är lite märkligt att SAS/BRA och allt vad de heter har lämnat walk-over på Sveriges residensstäder. Karlstad, Örebro, Linköping och Jönköping saknar ju helt trafik till CPH eller i värsta fall ARN. Istället har man trafik till metropoler som Kristianstad eller Växjö. Märkligt.
|
|
Härligt
Skrivet av Gullan Purser&VärmlandsExpert, 2024-12-12 07:38:15
Oväntat, spännande & Kul. Detta behövs , marknaden finns och det skapar ju flera arbetstillfällen i kabinen. Projektet blir spännande att följa, hoppas det går bra.
|
|
Äntligen!
Skrivet av Värmlänningen, 2024-12-12 07:16:28
Kul och välbehövligt med ett flygbolag med lokalförankring, det kan mycket väl fungera. just den lokala förankringen kan vara nyckeln till succe, se hur bra det gick för höga kusten flyg när de enbart fokuserade på en linje.
Sen tycker jag att namnet kunde ha varit roligare, mannen har ju ändå redan Winge i efternamnet, det hade man kunnat jobba på :) Fast ja Sola i Karlstad är ju inarbetat då, och i bästa fall kan man ju få några bokningar av folk som skulle till Stavanger eg. :)
|
|
Realism
Skrivet av Af, 2024-12-11 21:35:26
Positivt med nya idéer, men det går ju att räkna upp många utmaningar. Kommer det ens gå att få rimliga slottider?
|
|
Olyckskorpar.
Skrivet av Bulten II, 2024-12-11 21:02:05
Jättekul för Karlstad. Och till olyckskorparna, Wingefors kan säkert fylla dom här planen till 50% men egen personal på resa.
|
|
Konstigt namn..
Skrivet av Fakta, 2024-12-11 19:57:11
Är inte SOLA en flygplats i någon mindre norsk stad?
|
|
Best way to be a millionare...
Skrivet av Skogsman, 2024-12-11 14:41:23
.....be a billionare and start an airline.
|
|
Grattis
Skrivet av Håkan, 2024-12-11 14:25:13
Kul att ni har en som vill satsa. Jag undrar om det skulle funka med något liknande på den flygplats som jag jobbar på. Vi har varit utan reguljärflyg i flera år och ledningen får fortfarande sitta kvar trots detta.
|
|
Kul
Skrivet av Tekmek, 2024-12-11 12:53:42
Jag servade just en Saab 340 när Skyways flög Ksd-Cph för länge sen. Sas flög på den tiden Ksd-Arn. Kul att Karlstads flygplats kommer i gång igen.
|
|
AoC?
Skrivet av Walle, 2024-12-11 12:29:54
Kommer detta projekt ha ett eget Svenskt AoC eller operera under något annats bolags AoC likt VästFlyg som flyger under Estniska NyxAir?
|
|
S340
Skrivet av Kul, 2024-12-11 12:22:27
Kul och välbehövligt initiativ. Dock tveksam till produkten med Saab340. För gammalt flygplan. Sverige kan bättre.
|
|