För första gången i historien förväntas antalet flygpassagerare överskrida fem miljarder och flygbolagens intäkter förväntas överstiga 1 biljon dollar, nästan 1 procent av den globala ekonomin. Det gör flygbolagen till en strategiskt viktig bransch, men ändå blir deras vinst bara 3,6 procent. Det säger Willie Walsh, IATA:s generaldirektör.
2024 blev ett bra år för flygbranschen, trots löneökningar och högre driftskostnader, vissa på grund av längre rutter som införts av luftrumsrestriktioner. Bristen på nya flygplan har tvingat flygbolagen att fortsätta flyga äldre flygplansmodeller, vilket påverkar bränsleeffektiviteten negativt och ökar underhållskostnaderna. År 2025 förväntar sig IATA att flygbolagens intäkter kommer att överstiga 1 biljon dollar. Den ökade lönsamheten förklaras av en väntad ökad omsättning och lägre bränslepriser.
Människor gillar att flyga. Det visar en nyligen genomförd opinionsundersökning i 14 länder där 88 procent höll med om att flygresor gör deras liv bättre och 78 procent instämde i att flygresor ger bra valuta för pengarna. Passagerarantalet förutspås nå 5,2 miljarder år 2025, en ökning med 6,7 procent jämfört med 2024 och första gången som antalet passagerare överstiger fem miljarder. Fraktvolymerna förväntas nå 72,5 miljoner ton, en ökning med 5,8 procent från 2024.
– Vi förväntar oss att flygbolagen ska leverera en global vinst på 36,6 miljarder dollar 2025, säger Willie Walsh, IATA:s generaldirektör. Flygbolagen kommer kunna fördel av lägre oljepriser samtidigt som de håller belastningsfaktorerna över 83 procent, strikt kontrollerar kostnaderna, investerar i minskat koldioxidutsläpp och hanterar återgången till mer normala tillväxtnivåer efter den extraordinära pandemiåterhämtningen. Alla dessa ansträngningar kommer att bidra till att mildra flera hinder för lönsamheten som ligger utanför flygbolagens kontroll, nämligen ihållande utmaningar i leveranskedjan, infrastrukturbrister, betungande reglering och en stigande skattebörda.
– År 2025 kommer branschens intäkter för första gången att överstiga 1 biljon dollar. Det är också viktigt att sätta det i perspektiv. En biljon dollar är mycket, nästan 1 procent av den globala ekonomin. Det gör flygbolagen till en strategiskt viktig bransch. Men kom ihåg att flygbolagen bär 940 miljarder dollar i kostnader, för att inte tala om räntor och skatter. De behåller en nettovinstmarginal på bara 3,6 procent, tillade Walsh. Med så tunna marginaler måste flygbolagen fortsätta att övervaka varje kostnad och insistera på liknande effektivitet i hela leveranskedjan, särskilt från våra monopolleverantörer av infrastruktur som alltför ofta sviker oss när det gäller prestanda och effektivitet, avslutade Walsh.