Upplägget påminner en hel del om Sverigeflyg som startat lokala bolag på Gotland, i Ängelholm, Umeå och Sundsvall. I det aktuella fallet är är det drygt 20 åländska bolag och några privatpersoner lagt in 5 miljoner SEK i aktiekapital. Senare kan det bli aktuellt att gå ut publikt för att bjuda in allmänheten som delägare.
Nu skall man skaffa flygplan, personal som bokningssystem. Flygplanstypen man siktar på blir i storleksordningen SAAB340, en typ som är lätt att få tag på till vettiga priser. Bolaget skall drivas som ett så kallat virtuellt flygbolag som inte har eget tillstånd utan köper in operativa tjänster från andra flygbolag och det kan även bli svenska. Eventuellt kan det bli aktuellt med egen kabinpersonal som stationeras i Mariehamn.
Trafiken till Helsingfors planeras i samarbete med Finnair för anslutande trafik. Blir det trafik till Sverige senare så sker detta i konkurrens med den nuvarande operatören European Executive Express/EEE.