Enligt Åkerman så avger färjorna, med ett genomsnittligt antal passagerare över året, runt 50 procent mer växthusgaser än flyget - även om färjorna har katalytisk avgasrening och körs med lågsvavlig bunkerolja.
Även färjornas utsläpp av kväveoxider, som försurar och övergöder Östersjön, är högre än flygets.
Under vintern då färjorna har väldigt mycket färre passagerare blir färjornas utsläpp ännu mycket större än flygets.
Det är färjornas högre farter som utgör det största problemet. Sänks övertidsfarten till Gotland från Nynäshamn med en halvtimme, så sänks utsläppen med 25 procent.
De krav som Rikstrafiken ställer vid upphandlingen av färjetrafiken, på att färjorna ska ha kväveoxidrening och köra på bunkerolja med låg svavelhalt, är bra men sänker inte, enligt Jonas Åkerman, utsläppen av växthusgaser.
Jonas Åkerman föreslår att det skulle finnas både färjeförbindelser som går snabbare och sådana som går långsammare. Den som så önskar kan då välja att åka miljövänligare med bilen med till eller från Gotland.
Jonas Åkerman anser med anledning av vad han funnit, att staten med av miljöhänsyn, borde ta en del av vad man idag ger i stöd till Gotlandsfärjorna och stödja flyget mellan fastlandet och Gotland.
Conny Bohlin, VD, på Gotlandsflyg säger i en kommentar:
"Det är skönt att få kvitto på att vi inte är den stora miljöboven."
Conny Bohlin påpekar dessutom att flyget haft en betydligt högre beläggning än den Jonas Åkerman gjort sina beräkningar på:
"Gotlandsflyg hade över 80 procents beläggning förra året. Dessutom samarbetar vi med Skyways för att få så fulla plan som möjligt."
Bohlin tillägger, att om flyg till och från Gotland skulle få miljöstöd, så skulle priserna kunna sänkas rejält och nya linjer öppnas, vilket skulle bidra till utvecklingen av näringslivet på Gotland.
Om två veckor går anbudstiden för färjetrafiken till Gotland ut.
"De rederier som kan uppvisa låg bränsleförbrukning kommer att premieras", säger Rikstrafikens generaldirektör, Staffan Widlert, som hävdar att tillträckliga miljökrav ställts inför upphandlingen.
Men han säger också, att han inte tror att flyget kan få stöd eftersom det finns två konkurrerande flygbolag som flyger på Gotland.