Skriv ut  

Gällivare flygplats ska inte läggas ner

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 december 2013
När EU-bidraget till förlängning av landningsbanan i Gällivare frös inne, uppstod ett rykte om att hela flygplatsen skulle läggas ner. Ett rykte som visat sig svårt att göra sig av med.

Lapland Airport

- Ryktet om vår död är betydligt överdrivet.

Michael Gustafsson, flygplatschef i Gällivare citerar författaren Mark Twain och gör det med ett stort leende. Men bakom humorn döljer sig ett visst allvar. Det politiska bråket kring ett indraget EU-stöd som skulle garantera en utbyggnad av flygplatsen, drog igång ett rykte om att all verksamhet på Lapland Airport skulle läggas ner.

Det var när en ansökan om EU-medel för att bekosta en banförlängning beviljades, som problemen startade.

- Vi har 1 710 meter idag och tanken var att förlänga till 2 400 meter. Det skulle göra det möjligt att ta emot betydligt större trafik än idag. Problemet är att större jetmaskiner inte kan starta härifrån fulltankade och med full last, säger Michael Gustafsson.

En förutsättning för att den drygt 50 miljonerna från EU skulle betalas ut var att kommunen och Boliden som driver den stora Aitikgruvan skulle vara helt överens. Det gigantiska dagbrottet och de stora högarna av uppgrävt material skapar vindförhållanden som påverkar in- och utflygningarna från flygplatsen. När den överenskommelsen väl var i hamn, överklagades den av lokala politiker, frågan gick i stå och till slut frös pengarna inne, trots att de redan i princip var beviljade. Det politiska bråket handlade alltså inte om själva flygplatsen och utvidgningen utan om formerna för avtalet.

- I det läget uppstod det ett rykte om att hela flygplatsen skulle läggas ner. Varifrån det kom vet jag inte men det blev en helt märklig diskussion på sina håll. Jag menar, vi är en statlig beredskapsflygplats, har trafikplikt och räknas som riksintresse. Det var många som pratade utan att känna till fakta.

Lapland Airport har idag tre flyglinjer och cirka 45 000 passagerare årligen. Nextjet flyger till Arlanda via Kramfors och Direktflyg trafikerar sträckan Kiruna – Gällivare – Luleå i regi av Malmfältsflyg. Dessutom flyger Amapola post varje natt och Scandinavian Air Ambulance har en räddningshelikopter stationerad i Gällivare.  Det göra att den kommunala flygplatsen i det närmaste går ihop när det gäller driften.

- Men vi måste byta ut vår gamla ILS senast 2015 och även lägga ny beläggning på banan. En del av de kostnaderna låg inom ramen för EU-bidraget men nu får alltså kommunen betala allt själv.

- Det hade blivit en positiv förändring för flygplatsen om alla hade kunnat samsas men nu får vi leva med den situationen fortsättningsvis.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Potential finns, men...
Skrivet av Thomas, 2013-12-17 21:25:12
En nedläggning kan mycket väl bli aktuell med tiden om ingen tillväxt och utveckling kommer till stånd. Bland annat att vinna tillbaka de passagerare som sedan länge förloras till andra flygplatser är absolut nödvändigt för Gällivare flygplats långsiktiga överlevnad, men nuvarande operatör NextJet visar dessvärre inget större intresse. Urusel regularitet, lång restid med gamla flygplan och dyra biljetter bäddar inte för utveckling. Inget fel på den flygande personalen dock.
Anmäl inlägget
Lokala politiker
Skrivet av Kalle Viking, 2013-12-17 11:54:39
Skall vi gissa att det var samma politiska parti
som överallt i Sverige ställer sig på tvären och bromsar upp alla nödvändiga beslut, såväl inom flyget, vägtrafiken som bostadsbyggandet.

Anmäl inlägget
Man vågar inte
Skrivet av Dennis, 2013-12-14 21:52:23
Sätta in bussar mellan GEV-KRN för det hade väl gått åt någon buss om året i olyckor efter den "fina" sträckan, speciellt vintertid :)
Anmäl inlägget
Åk till Kiruna ist.
Skrivet av resenär, 2013-12-13 19:11:06
Vore ju bättre att de skaffar bussar till flygplatsen i Kiruna istället. Fler avgångar att välja på och då skulle de bli betydligt fler flyg från Kiruna också. Dessutom är de så dyrt att flyga från Gällivare idag så många av Gällivareborna åker iallafall från Kiruna.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev