Ge besked om Bromma och flygskatt

Publicerad den 28 augusti 2014
Kommentarer
Flyget spelar här en viktig roll för att hela Sverige ska leva. Sverige är till ytan Europas tredje största land och har längst avstånd mellan den södra och norra landsänden. Flyget spelar en unik roll i att knyta samman Sverige och möjliggöra för effektiva resor, skriver infrastrukturminister Catharina Elmsäter-svärd.
Bromma Malmö Aviation

En väl utvecklad flyginfrastruktur gör det möjligt att etablera företag och verksamhet även utanför storstäderna. Det gör att människor kan komma till och från jobb, att företag kan rekrytera rätt kompetens, att turistnäringen kan växa och vi ska kunna hälsa på nära och kära.

Sverige behöver mer tillgänglighet – inte mindre genom stängning av flygplatser och nya flygskatter.

Samtidigt som de Socialdemokratiska samarbetspartierna MP och V presenterat sina krav på en stängning av Bromma flygplats så stoppar Stefan Löfven huvudet i sanden och undviker frågan.

Detta parallellt med att en ny rapport från Stockholms Handelskammare konstaterar att en stängning av Bromma hotar minst 24 000 jobb i Sverige.

Statliga Swedavia skriver att med hänsyn till dagens kapacitetsutnyttjande av Arlanda flygplats skulle en nedläggning av Bromma flygplats få mycket allvarliga konsekvenser för svenska resenärers förmåga att resa inrikes.

Dessutom är det mycket sannolikt att befintlig konkurrens slås ut på många inrikeslinjer.

Till detta ställs nya krav på en nationell flygskatt. Något som Magdalena Andersson (S) i Ekots lördagsintervju beskrev som ett intressant förslag. Att flygskatten redan prövats i Sverige tycks inte beröra oppositionen. Trots att alliansregeringen avskaffade flygskatten innan den trädde i kraft hann flera flyglinjer stängas, för att sedan återvända när hotet var avvärjt.

Men politiken tycks återupprepa sig själv.

När flygskatten avskaffades 2006 konstaterades att effekten av lagen skulle bli försumbar på miljön, men att den skulle få negativa, trafikpolitiska, regionalpolitiska och näringspolitiska konsekvenser. Detta gäller även i dag, en flygskatt skulle få allvarliga konsekvenser Helsingborg och Skåne.

Moderaterna och alliansen anser att flyget behövs för att hela Sverige ska leva och utgör en viktig komponent för fler jobb och ökad konkurrenskraft. Riskera inte detta.

Det är dags för oppositionen att lämna besked och presentera sitt gemensamma alternativ för framtiden. Kommer ni att införa en flygskatt igen? Kommer Bromma flygplats att stängas?

Catharina Elmsäter-svärd (M)

Infrastrukturminister

Skriv en kommentar

Kommentarer

Gunnar Thun
2014-09-01 17:31

Infrastrukturministern upprepar Swedavias osanningar om Arlandas kapacitetsbrist därför att man vill gynna Braathens.
Trafikverket skriver i utredningen TRV 2013:107 på sidan 13:
“Det är uppenbart att Brommas reguljära trafik skulle kunna hanteras i sin helhet på Arlanda.”

Hammaren
2014-08-29 16:08

Inga problem att bygga bostäder i “brommaträsket”. Man bara dunkar ner pålplintar till berggrunden som kåkarna vilar på. Sen lägger man ner dränering i backen. Så då var det löst, frågor på det?

Jonas S.
2014-08-29 15:57

Ja, man kan ersätta alla avgångar till och från Bromma med större flygplan som går till Arlanda istället för både Bromma och Arlanda.
Men vad som missas är att biljett priset kommer att stiga betydligt från dagens nivå, eftersom det kommer bara bli en operatör som opererar från många små flygplatser. Detta i sin tur gör att resandet kommer att minskas totalt och många möten mellan människor som gör affärer, utbyter idéer eller bara lär känna nya människor går förlorade.

Eric
2014-08-29 10:39

Till flyger: Om du kollar upp lite fakta innan du skriver ska du se att flygen från Lycksele och från Gällivare landar på Arlanda. Från Ronneby kan du flyga både till Arlanda och Bromma. Från de stora destinationerna går flygen parallellt till Bromma och Arlanda.

Flyger
2014-08-29 09:50

Hallå ABC: “Tre små flygplan kan ersättas med ett stort”
Vart ska det “stora” flygplanet flyga, inte till Lycksele, Gällivare, Ronneby eller alla andra mindre flygplatser som idag har linjer till Bromma. Anledningen till att det används mindre flygplan på de destinationerna är att de avpassats efter behovet. Visst, sätt en en stor maskin så får du bettre plats för benen, men knappast någon ekonomi i produktionen.

Lae
2014-08-28 23:48

…som bemöter dessa rader, från en – tydligen – bättre vetande minister. Finns här: http://lae.blogg.se/2014/august/the-battle-of-bromma-42-2.html

pf
2014-08-28 22:23

det lengste land fra nord til søder i Europa, eller er det Russland.

Det er i hvert fall ikke Sverige…..

ABC
2014-08-28 21:26

Jag tycker det är olyckligt att Bromma framställs som något det inte är. Det är en av stockholms flygplatser, inget annat. Tre små flygplan kan ersättas med ett stort, det är inte hjärnkirurgi. Snälla sluta ljuga och fatisera om brommas betydelse.

Ok
2014-08-28 20:51

Bromma är inte bara en angelägenhet för Stockholm utan för hela Sverige. Så ni som köpt hus där o blev förvånad att där låg en flygplats lägg ner. Dessutom kommer era huspriser sjunka då det inte finns en sund själ som skulle betala vad era gamla 60tals hus kostar idag utan hellre bygga nytt! Så passa er för vad ni önskar det kanske slår in.

Martin Hermansson
2014-08-28 17:38

När miljöpartiet kom med förslaget att stänga Bromma med anledning av att den upptar viktig bostadsmark, missade de nog den lilla detaljen att området redan har utvärderats som byggmark men avvisades för att det är ett träsk (!!!!!) och är inte lämplig byggmark.
Banan på Bromma är mer än en meter tjock på sina ställen för att den har satt sig på grund av att det är så blöt mark.
Dags att göra om hemläxan miljöpartiet!

Decimalen
2014-08-28 14:53

Ja dessa politiker så fort dom öppnar käften så trasslar dom in sig i en massa floskler. Infrastrukturminister kanske gott samma skola som SD,s Margareta Sandstedt, som när hon fick att 400 tusen euro var = 40 tusen miljarder Kr… hehe

Eric
2014-08-28 11:44

Att moderaterna vill gynna sina kompisar inklusive Per G Braathens förstår vi nog men er argumentation är ihålig. Lägg ned Bromma flygfält och bygg en ny stadsdel så kan Stockholm växa och bindas ihop till något som blir en tillgång till många fler än de som påstår att de måste landa på just Bromma flygplats.

Eric
2014-08-28 11:42

På längre sträckor är fortfarande flyget nödvändigt men till exempel Luleå verkar klara sig bra utan att flyga på Bromma. Att företag plötsligt skulle upphöra för att några skulle landa på Arlanda istället för Bromma är naturligtvis bara nonsens, det finns säkert ett antal som får det närmare och bekvämare genom att flyga till Arlanda. Och naturligtvis ska flyget inte vara subventionerat och undantaget från koldioxidskatt.

Eric
2014-08-28 11:35

Ja, inrikesflyget ska koncentreras till Arlanda som har god kapacitet till detta. Antalet människor som är bullerstörda av flyget är en bråkdel kring Arlanda i jämförelse med Bromma. Bromma flygplats ligger med en utbyggd innerstad snart I staden. Det är naturligtvis ohållbart i längden. Ur folkhälsoperspektiv är det en direkt riskfaktor för ohälsa. Miljömässigt bättre alternativ till flyget är tåg. På tåget kan man arbeta uppkopplat eller tillsammans kanske till och med i egen kupé.

Jan Nilsson
2014-08-28 11:32

Av ett statsråd borde man kunna förvänta sig en viss koll på elementa. Sverige är Europas femte land till ytan, efter Ryssland, Ukraina, Frankrike och Spanien, inte det tredje.

Lae
2014-08-28 10:15

…inte verkar förstå hur flygets infrastruktur är uppbyggt – hela flyget, från det lilla klubb- och allmänflyget och uppåt – så kan man inte ta detta debattinlägg på allvar. Sen har vi hur nya moderaterna och Swedavia våldför sig på Bromma…

Ste
2014-08-28 09:52

Jodå – borttagandet av flygskatten gav stora konsekvenser – för allmänflyget!. Kraftga avgiftsökningar som reducerat allmänflygverksamheten betydligt. Bl.a. den kraftigt höjda bensinavgiften för flygbensin är en följd av den borttagna flygskatten, så får politikerna skylla på vad de vill!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten