Skriv ut  

Ryanair och Wizz till Landvetter men Sparrow lägger ner

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 januari 2015
Landvetter är en betydligt dyrare flygplats än Göteborg City. Trots det räknar Ryanair, Wizz Air och Gotlandsflyg med att behålla trafiken på Göteborg. Sparrow Aviation lägger däremot ner linjen till Stockholm.

Landvetter

Den ofrivilliga överflyttningen från Göteborg City Airport till Landvetter permanentas sedan beskedet om att den regionala flygplatsen på sikt ska läggas ner. Hittills har de tre bolag som berörts, Ryanair, Wizzair och Gotlandsflyg haft med sig avtalen från Göteborg City när de trafikerat betydligt större Landvetter och alltså betalat en helt annan avgift än övriga flygbolag på flygplatsen.

- De har ett avtal med Göteborg Säve och under en övergångsperiod fortsätter det att gälla. Bestämmer de sig för att bli kvar på Landvetter blir det nya avtal, säger Klas Nilsson på Swedavia till Flygtorget.

Ryanair, Wizz Air och Gotlandsflyg har preliminärt meddelat att de tänker fortsätta att trafikera Göteborg och därmed Landvetter Airport. Sparrow Aviation däremot lägger ner trafiken som flugits på Bromma.

– Det är med tungt hjärta vi tvingas avveckla denna framgångsrika satsning. Redan tredje veckan hade vi uppnått en beläggning om 58 procent, skriver Sparrow Aviations styrelseordförande Stefan Crafoord-Wiklund i ett pressmeddelande.

Det kommer inte att vara några problem för Landvetter att absorbera det ökande antal rörelser som ett 25-tal destinationer under året innebär. Även under peaktiderna på morgon och kväll finns marginaler. Däremot går det inte att flytta alla flygverksamhet från Göteborg City till Landvetter. Det innebär att de närmaste månaderna ska fattas beslut om vad som ska ske med ambulansflyg, kustbevakning och polisflyg och allmänflyg.

Den närmaste tiden innebär också att Swedavia ska inleda förhandlingar med Ryanair, Wizz Air och Gotlandsflyg om framtida avgifter.

- Prisbilden är generell för alla flygbolag på Landvetter i och med att den har över 2 miljoner passagerare och därmed lyder under EU-regler. Däremot finns incentivprogram och annat som kan komma in. Dessutom tror jag att den större flygplatsens servicenivå kan motivera flygbolagen att stanna kvar.

Det är en tanka som Ola Mattsson, vd på Gotlandsflyg kan hålla med om och som har beslutat att fortsätta trafiken mellan Visby och Göteborg.

- Vi är ju en del i Braathens Aviation som redan finns på Landvetter och kan alltså ta del av den organisationen som redan finns där. Vi vet också att en del passagerare ser fördelar med att komma till det linjeutbud som finns där. Sedan är det ju ett faktum att det kommer att handla om helt andra avgifter och kostnader än vad vi haft hittills. Det kan komma att påverka våra biljettpriser.



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Dyrt med flytt
Skrivet av Qwerty, 2015-01-19 20:43:18
Swedavia har 3 månader på sig att reda ut vart övrig verksamhet skall ta vägen då plats inte finns på Landvetter.
Jag tror att flygplatsen kommer bli kvar i en mindre skala.
Det kommer att kosta betydligt mer än 250 miljoner att skapa förutsättningar för att flytta över den övriga verksamheten till GOT.
Anmäl inlägget
Swedavia/Säve
Skrivet av Intresserad, 2015-01-19 13:26:04
Jag har alltid haft för mig att Swedavia/Luftfartsverket ägt Säve men släppte ca 50% till Göteborgskommun och andra Privata intressenter. Då man inte såg lönsamhet i projektet!
Så när någon här skriver att Swedavia köpt in sig i Säve blir jag fundersam! Var väl De andra intressenterna som nu inte har råd att avveckla som efterskänker sitt ägande till Swedavia för att avveckla!
Anmäl inlägget
Läs på om aktiebolgslagen
Skrivet av msx, 2015-01-16 20:23:17
Swedavia är faktiskt inte en myndighet utan ett aktiebolag och lyder sålunda under aktiebolagslagen. .........
Sen kan man diskutera om det är bra eller dåligt men diskussionen blir sned när den inte grundar sig på korrekta fakta.
Anmäl inlägget
Affärer har inga skamkänslor
Skrivet av Långbänken, 2015-01-16 12:37:01
Swedavia är en affärsdrivande myndighet. Tro inte för en sekund att ledningen skulle bry sig om lokala behov (eller flygnostalgi). Om det inte är lönsamt med Säve - inberäknat nödvändiga investeringar - så lägger man ner. Landvetter har inte samma kapacitetsproblem som Arlanda så eventuell ökning utgör inget problem. Ryan och Wizz kanske får det svårt, men det är inget som drabbar oss skattebetalare.
Anmäl inlägget
Swedavia borde skämmas
Skrivet av Medborgare, 2015-01-16 08:08:49
Swedavia leds och utvecklas av personer som är mest intresserade av den egna karriären, men det gäller kanske de flesta av oss. Tyvärr får det konsekvenser för samhället när ingen ger dessa personer förhållningsregler till nytta för oss alla och de skattemedel som investerats.
Tyvärr är också så gott som alla politiker för fega för att stå upp för betydelsen av den nytta som övriga flygverksamheter tillför samhället, tex utbildning av piloter, men även många andra verksamheter.
Anmäl inlägget
Swedavias ledning
Skrivet av Niklas, 2015-01-15 19:09:41
Swedavias ledning med Torborg Chetkovich är en samling klåpare illa omtyckta av de anställda. Torborg anställdes av allians regeringen och uppdraget var att istället för att se till att kommunikationerna med flyg fungerar i Sverige även på orter där det är svårt att få lönsamhet i en flygplats så skulle man framgent leverera så mycket vinst till staten som möjligt. Så nuförtiden leker Swedavia bara äffärer, flyget är sekundärt
Anmäl inlägget
SWEDAVIA - RYAN
Skrivet av Flygveteran, 2015-01-15 17:34:54
Rubriken säger Ryan flyttar över till Landvetter.
Javisst, på det gamla avgiftskontraktet. Sedan ....
Tala om fåret och vargen - välj själv !

Hela Säveärendet behöver granskas utifrån. Vad har styrelsen och ägaren (staten) godkänt ?
Anmäl inlägget
Swedavia borde skämmas II
Skrivet av Tim, 2015-01-15 17:07:42
Helt klart att Swedavia borde skämmas som lagt pengar på att bli delägare i Säve för att den sen var i sånt dåligt skick att den fick stängas. Någon konsult som borde få betala tillbaka sitt arvode...
Anmäl inlägget
Sparrow
Skrivet av Rune, 2015-01-15 16:24:30
Det var ju passande att Sparrow fick något att skylla på. 58% kabinfaktor var nog rekordet på en enskild flygning...
Sparrow hade avvecklat ändå.
Anmäl inlägget
Suck
Skrivet av Ugglan, 2015-01-15 16:09:15
Göteborg är för litet för två flygplatser PUNKT
Anmäl inlägget
Hemma hos familjen Simpson?
Skrivet av Paprikatåget, 2015-01-15 15:43:30
@Gävleborgare
Du har mycket kvar att lära om hur samhället fungerar. Det är oerhört pinsamt att det finns så mycket okunskap bland vanligt folk.
Anmäl inlägget
Swedavia borde skämmas
Skrivet av Medborgare, 2015-01-15 15:12:32
Swedavia är ett hänsynslöst statligt bolag som enbart ser till sin egen resultaträkning och inte tar tillräckligt ansvar för flygets infrastruktur som är viktig även för flygrelaterade verksamheter i samhället som inte genererar intäkter från de stora flygbolagens passagerare. Behandlingen av de mindre aktörerna på Bromma är ett sorgligt exempel på Swedavias oansvariga utveckling av den flygplatsen.
Anmäl inlägget
Göteborg borde hamna i ststa hand!
Skrivet av KOlle, 2015-01-15 14:41:24
Varför denna ständig avundsjuka, det är inte stockholm som bestämmer vad som skall hända i GBG.
Se dig omkring i Göteborg, sunkigare eftersatt och inskränktare folk får man leta efter.
Det är en idustristad, arbetarmänniskor, inget fel med det men det är inte finansen centrum.
Det är en liten stad med småstadsmentalitet.
Lever på staten, industri eller enmansföretag.
Att leka storstad är bara löjligt.
Anmäl inlägget
kust
Skrivet av WEST, 2015-01-15 13:45:01
Kustbevakningen har ingen bas på Säve, dom nattade och tankade där ibland. Men sedan ca ett halvår har dom gjort detta på Landvetter istället. Av vilken anledning dom valde Landvetter framför Säve är svårt att svara på men så är det och har inget att göra med bärigheten på Säve. Vad artikeln menar är sjöräddningshelikoptern.
Anmäl inlägget
Göteborg alltid i andra hand
Skrivet av Gävleborgare, 2015-01-15 12:12:13
Gbg får bara ha en tingsrätt, två sjukhus och ingen tunnelbana. Det har Sthlm bestämt. Nu dras Säve in för det har Swedavia bestämt. Bromma eller Skavsta får dock evigt skydd mot nedläggningar. Tråkigt med denna syn. En upprustning och satsning på Säve hade suttit fint även om Landvetter är glada.,
Anmäl inlägget
Kustbevakning.
Skrivet av Sjöräddare, 2015-01-15 10:38:15
Visste inte att Kustbevakningen höll till på Säve. Är det någon filial till Nyköpingsbasen?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev