Det finns 14 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
?
Skrivet av Cesar, 2015-02-01 06:58:57
Skulle ju vara ganska bra om man fick veta vad det egentligen handlar om. Mer information angående övriga intressenter vore på sin plats
|
|
Det finns minst en intressent som har varit villig
Skrivet av Lae, 2015-01-30 11:06:32
att köpa Säve, men Swedavia har sett en påtaglig risk att detta kommer underminera Landvetters ställning. Via en klausul i ägaravtalet, som blev inskriven i samband med att LFV (vars ägarandel Swedavia "ärvt men med fullständigt annorlunda inriktning) kom med som delägare, har Swedavia förhindrat detta genom tvingat fram köp av övriga aktier. Dagen efter tillkännagavs nedläggningsbeslutet
|
|
Saltad kostnad
Skrivet av Kurt, 2015-01-29 18:47:28
Det råder en hel del tveksamheter huruvida reparationerna av taxibanan skulle kosta 250 mille att laga. Finns en del spekulationer om att siffran är rejält saltad och bara är en vilseledande orsak till att Swedavia inte vill ha kvar Flygplatsen, dels för att den indirekt konkurerar med Landvetter.
|
|
Alla vill landa nära staden!
Skrivet av Normal, 2015-01-29 17:14:47
Överallt i världen vill man landa nära. Helst en city flygplats. Är Göteborg ett undantag? Tror inte det.
|
|
Tung trafik?
Skrivet av Max Power, 2015-01-29 13:19:15
Var går gränsen för "tung trafik"? ERJ-145 är alltså inte tung trafik (Sparrow Aviation), medan B737 (Wizz & Ryan) är tung. Är ATR, RJ70/85/100, ERJ-170/190 tunga?
Swedavia lyder (lider) under LOU, vilket skulle kunna driva upp kostnaden något, jfr privat bolag. Alltså, att en privat aktör skulle kunna renovera banan till lägre pris (spekulation!).
Just a thought...
|
|
Konspirationsteorier
Skrivet av Billy Kropotkin, 2015-01-29 11:08:51
Det behövs verkligen inga konspirationsteorier. Swedavia agerar helt enligt den uppgift de fått från staten, vilken är att tjäna pengar.
De har inget uppdrag att vara samhällsnyttiga och att då klaga på att de inte är det är att rikta kritiken åt fel håll. Kritiken skall riktas mot riksdag och regering.
Samma sak gäller f.ö. bolag som SJ, Jernhusen m.fl. Trodde någon att SJs uppdrag är att driva tågtrafik? Glöm det! SJs uppdrag är att dra in pengar.
|
|
På med foliehatten
Skrivet av Jesse Ventura, 2015-01-29 09:11:17
Nu tar vi på oss foliehatten och tror att allt bara är en komplott! Swedavia är busar och ni vet bättre här på forumet vad som är bäst för flygsverige. Självklart är det en konspiration! Självklart är det så! Alla statliga myndigheter konspirerar hela tiden. På med foliehatten boys! :D
|
|
På vems bekostnad?
Skrivet av Pass, 2015-01-28 17:50:31
Att Swedavia är ett statligt företag med uppgiften att göra vinst har vi förstått men de verkar mest utarma en redan hårt pressad bransch med sitt förtäckta maktspel.
Frågan borde ställas till organisationen Svenskt Flyg. Anser Anna Willson att Swedavia främjar för flyget i Sverige?
|
|
Högsta budet
Skrivet av Bostäder, 2015-01-28 17:15:25
Swedavia bedriver ingen välgörenhet. Det blir högsta budet som vinner. Man tjänar mer på att bygga bostäder så flygplatsen läggs med all säkerhet ner.
|
|
jo men visst?
Skrivet av Kalle, 2015-01-28 16:59:25
Hehe, jag har svårt att läsa den här artikeln eftersom allt står mellan raderna:)
Vad Swedavia egentligen vill får man nog klura lite på. Vad säger de lokala politikerna i den här frågan?
|
|
Tror knappast
Skrivet av Hans, 2015-01-28 16:31:39
Tror knappast att Swedavia kommer sälja även fast man får ett bud. Man vill helt enkelt inte ha någon konkurrerande flygplats i Göteborg. Swedavias ledning är bara intresserade av att tjäna pengar, att flyget i Sverige blir lidande struntar man i. Kortsiktigt tänkande.
|
|
Det är noterbart att Swedavia INTE
Skrivet av Lae, 2015-01-28 15:04:40
...offentliggör de undersökningar om bärigheten på Säve. Efter tjafset om Bromma lovade man vara transparenta, inte hålla inne med sådana här uppgifter. Mao, ett löfte från Swedavia ska inte klassas som sådant...
Läs http://lae.blogg.se/2015/january/the-battle-of-save-3-2.html
|
|
Ta betalt
Skrivet av Ola, 2015-01-28 14:48:28
Bra! Samla allt allmän, klubb, taxi, skol, ambulans, polis, kustbevakning, sjöräddningsflyg mm på Säve och låt dem betala vad det kostar.
|
|
Behåll Säve flygplats!
Skrivet av anonym, 2015-01-28 09:05:11
Ha kvar Säve flygplats men då utan den tunga flygtrafiken! Samla alla väst-sveriges flygverksamheter som allmän- & taxiflyget, pilotutbildning, flygklubbar, samhällsflyget (alltså polishelikoptrarna, ambulansflyget och kustbevakningen)
|
|