Skriv ut  

Sista ordet inte sagt om Göteborg City Airport

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 januari 2015
Elva månader till. Så länge räknar man med att Göteborg City ska hålla öppet innan alla flygtrafik är borta. Men det kan finnas aktörer som vill köpa flygplatsen.
- Vi håller alla dörrar öppna, säger Swedavia

I höstas fanns signaler om att Göteborg City Airport var på väg att säljas, det har Flygtorget rapporterat om tidigare. Sedan dess har flygplatsens framtida möjligheter att utvecklas i princip upphört sedan det visat sig att bärigheten på taxibanan inte klarar det tunga kommersiella flyget. De nya ägarna Swedavia har därför börjat arbetet på att ta fram en avvecklingsplan med sikte på att all flygtrafik ska försvinna. I och med att det kommersiella flyget har tvingats lämna finns inte några ekonomiska förutsättningar att driva flygplatsen vidare. Inte ens med närmare en miljon passagerare årligen, menar det statliga bolaget.
         
Men nu visar det sig att frågan om Göteborg City som kommersiell flygplats inte helt är avslutad.

- Jag vet att det finns aktörer som är intresserade av att köpa flygplatsen, säger Anders Lidman, flyganalytiker på Aeropol.
         
Intresset för att ta över flygplatsen baseras, enligt källor som Flygtorget pratat med, på att de kostnader som Swedavia presenterat för att återställa flygplatsen i skick att ta emot Ryanair och Wizz Air är för höga. Att det skulle kosta 250 miljoner att återställa en del av taxibanan är något som ”det inte finns realism i”, menar en källa.
                     
Hur den summan räknats fram vill dock inte Swedavia offentliggöra.

- Nej, vi ser ingen behov av en offentlig diskussion om det. Vi är idag ensam ägare av flygplatsen och vill se framåt och utreda vad som ska ske med flygplatsen. Men jag skulle vilja säga att 250 miljoner är i underkant. Hela bansystemet måste renoveras från grunden och inte bara lappas och lagas. Men att ta ett helhetsgrepp finns det inte ekonomi till, säger Klas Nilsson, informationschef på Swedavia till Flygtorget.

Just nu pågår en utredning om vad som ska ske med de verksamheter som idag finns kvar på flygplatsen; dels allmän- och taxiflyget, dels samhällsflyget, alltså polishelikoptrarna, ambulansflyget och kustbevakningen. Den kommer att ta ett par månader att genomföra och ska bland annat undersöka alternativa flygplatser i regionen.

- Det innebär att vi håller öppet året ut, säger Annika Nyberg, flygplatschef på Göteborg City.
                     
Om det under den tiden skulle komma in ett seriöst anbud på att ta över flygplatsen, så kan det mycket väl resultera i en affär.
- Finns det ett intresse och vi får ett konkret bud med en seriös och långsiktig plan för hur verksamheten ska drivas, då är vi beredda att lyssna. Vi håller alla dörrar öppna, säger Klas Nilsson.



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

?
Skrivet av Cesar, 2015-02-01 06:58:57
Skulle ju vara ganska bra om man fick veta vad det egentligen handlar om. Mer information angående övriga intressenter vore på sin plats
Anmäl inlägget
Det finns minst en intressent som har varit villig
Skrivet av Lae, 2015-01-30 11:06:32
att köpa Säve, men Swedavia har sett en påtaglig risk att detta kommer underminera Landvetters ställning. Via en klausul i ägaravtalet, som blev inskriven i samband med att LFV (vars ägarandel Swedavia "ärvt men med fullständigt annorlunda inriktning) kom med som delägare, har Swedavia förhindrat detta genom tvingat fram köp av övriga aktier. Dagen efter tillkännagavs nedläggningsbeslutet
Anmäl inlägget
Saltad kostnad
Skrivet av Kurt, 2015-01-29 18:47:28
Det råder en hel del tveksamheter huruvida reparationerna av taxibanan skulle kosta 250 mille att laga. Finns en del spekulationer om att siffran är rejält saltad och bara är en vilseledande orsak till att Swedavia inte vill ha kvar Flygplatsen, dels för att den indirekt konkurerar med Landvetter.
Anmäl inlägget
Alla vill landa nära staden!
Skrivet av Normal, 2015-01-29 17:14:47
Överallt i världen vill man landa nära.
Helst en city flygplats.
Är Göteborg ett undantag?
Tror inte det.
Anmäl inlägget
Tung trafik?
Skrivet av Max Power, 2015-01-29 13:19:15
Var går gränsen för "tung trafik"?
ERJ-145 är alltså inte tung trafik (Sparrow Aviation), medan B737 (Wizz & Ryan) är tung.
Är ATR, RJ70/85/100, ERJ-170/190 tunga?

Swedavia lyder (lider) under LOU, vilket skulle kunna driva upp kostnaden något, jfr privat bolag. Alltså, att en privat aktör skulle kunna renovera banan till lägre pris (spekulation!).

Just a thought...
Anmäl inlägget
Konspirationsteorier
Skrivet av Billy Kropotkin, 2015-01-29 11:08:51
Det behövs verkligen inga konspirationsteorier. Swedavia agerar helt enligt den uppgift de fått från staten, vilken är att tjäna pengar.

De har inget uppdrag att vara samhällsnyttiga och att då klaga på att de inte är det är att rikta kritiken åt fel håll. Kritiken skall riktas mot riksdag och regering.

Samma sak gäller f.ö. bolag som SJ, Jernhusen m.fl. Trodde någon att SJs uppdrag är att driva tågtrafik? Glöm det! SJs uppdrag är att dra in pengar.
Anmäl inlägget
På med foliehatten
Skrivet av Jesse Ventura, 2015-01-29 09:11:17
Nu tar vi på oss foliehatten och tror att allt bara är en komplott! Swedavia är busar och ni vet bättre här på forumet vad som är bäst för flygsverige. Självklart är det en konspiration! Självklart är det så! Alla statliga myndigheter konspirerar hela tiden. På med foliehatten boys! :D
Anmäl inlägget
På vems bekostnad?
Skrivet av Pass, 2015-01-28 17:50:31
Att Swedavia är ett statligt företag med uppgiften att göra vinst har vi förstått men de verkar mest utarma en redan hårt pressad bransch med sitt förtäckta maktspel.

Frågan borde ställas till organisationen Svenskt Flyg. Anser Anna Willson att Swedavia främjar för flyget i Sverige?
Anmäl inlägget
Högsta budet
Skrivet av Bostäder, 2015-01-28 17:15:25
Swedavia bedriver ingen välgörenhet. Det blir högsta budet som vinner. Man tjänar mer på att bygga bostäder så flygplatsen läggs med all säkerhet ner.
Anmäl inlägget
jo men visst?
Skrivet av Kalle, 2015-01-28 16:59:25
Hehe, jag har svårt att läsa den här artikeln eftersom allt står mellan raderna:)

Vad Swedavia egentligen vill får man nog klura lite på. Vad säger de lokala politikerna i den här frågan?
Anmäl inlägget
Tror knappast
Skrivet av Hans, 2015-01-28 16:31:39
Tror knappast att Swedavia kommer sälja även fast man får ett bud. Man vill helt enkelt inte ha någon konkurrerande flygplats i Göteborg. Swedavias ledning är bara intresserade av att tjäna pengar, att flyget i Sverige blir lidande struntar man i. Kortsiktigt tänkande.
Anmäl inlägget
Det är noterbart att Swedavia INTE
Skrivet av Lae, 2015-01-28 15:04:40
...offentliggör de undersökningar om bärigheten på Säve. Efter tjafset om Bromma lovade man vara transparenta, inte hålla inne med sådana här uppgifter. Mao, ett löfte från Swedavia ska inte klassas som sådant...

Läs http://lae.blogg.se/2015/january/the-battle-of-save-3-2.html
Anmäl inlägget
Ta betalt
Skrivet av Ola, 2015-01-28 14:48:28
Bra! Samla allt allmän, klubb, taxi, skol, ambulans, polis, kustbevakning, sjöräddningsflyg mm på Säve och låt dem betala vad det kostar.
Anmäl inlägget
Behåll Säve flygplats!
Skrivet av anonym, 2015-01-28 09:05:11
Ha kvar Säve flygplats men då utan den tunga flygtrafiken! Samla alla väst-sveriges flygverksamheter som allmän- & taxiflyget, pilotutbildning, flygklubbar, samhällsflyget (alltså polishelikoptrarna, ambulansflyget och kustbevakningen)
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev