Braathens bygger enhetsflotta av ATR
Publicerad den 17 juni 2015
Just nu pågår den stora flygmässan i Paris. Det är då som de stora beställningarna på nya flygplan brukar lanseras och både Airbus och Boeing har kunnat räkna in en uppsjö av nya order.
Litegrann i skuggan av de stora flygbolagen har Braathens Aviation meddelat att man köpt fem nya ATR-600. Dessutom finns en option på ytterligare tio.
– Det var ett naturligt val, vi flyger redan typen. De fem första ska ersätta några av våra äldre ATR och SAAB2000 som vi tar ur trafik. Det innebär alltså ingen expansion av flygplansflottan, säger vd Anders Ehrling till Flygtorget.
Det pekar på att Braathens Aviation går vidare med byggandet av en enhetsflotta med ATR-maskiner och att de på sikt ska ersätta de 15 SAAB2000 och SAAB340 som Braathens Aviation idag förfogar över, varav nio går i den egna trafiken. De fem nya och även de tio i option är den större ATR-600 med upp till 74 stolar ombord. De innebär en kapacitetsökning för flygbolaget som räknar med en fortsatt tillväxt på inrikesmarknaden de kommande åren. De fem nya maskinerna levereras under perioden januari – maj nästa år och kommer att målas i de nya BRA-färgerna.
Under flygmässan i Paris har Bombardier äntligen kunnat visa upp den nya C-series. Braathens Aviation har ju beställningar på fem CS100 med 125 stolar och fem CS300med 145 stolar och option på lika många till. När väl leveransen av dem kommer igång, det senaste budet är att premiärkunden ska få flygplanen vid halvårsskiftet 2016, kan Braathens börja bygga en ny flotta också på jet-sidan. På sikt kommer alltså bolaget att ha två flygplanstyper: ATR-600 och Bombardier Cseries.
Kommentarer
Ur passagerarkomfortsynvinkel är detta rätt steg att ta. Man skulle ha lämnat SAAB för flera år sedan men bättre sent än aldrig!
Källa för att C-serien står upp till miljökraven?
En av de stora nyheterna på Paris är att CSeries överträffar förväntningarna vad det gäller “försäljningsdata”.
Bullervärdet är inget undantag och detta kommer med god marginal klara Brommas miljökrav.
Till och med Braathens är osäkra numer om Bombardier C-series klarar Brommas miljö och buller krav. Reklam siffrorna för C-series kanske grusades iom att testflygningarna har börjat på allvar. Minns fortfarande när Braathens och Swedavia berättade om det nya tysta planet som skulle låta som en viskning
Denna artikel är bara till för att försöka hävda att Braathens inte kommer ha några Avro:s kvar. Snack….
OJ! vilken tur att du uppmärksammade det så ingen missuppfattade artikeln totalt!! Kunde ha slutat illa!
Det är väl ändå en ATR 72-600 och inte en ATR-600 ??
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten