Avies i konkurs
Publicerad den 6 juli 2015I början av mars sa Trafikverket upp avtalet med Avies. Detta trots att kontraktet på de upphandlade flygningarna på sträckorna Pajala-Luleå, Sveg-Arlanda och Torsby/Hagfors-Arlanda nyligen hade förlängts. Kritiken mot säkerhetsnivån i bolaget och de ständiga trafikavbrotten blev dock till slut för mycket.
Sedan dess har en del rättsliga efterspel skett, främst för att försöka lösa alla de skulder som det estländska flygbolaget lämnat efter sig.
Till slut tröttnade två svenska företag, SwedWings som hyrt ut flygkapacitet och Bromma Air Maintenance som stått för underhåll, på att flygbolaget inte gjort rätt för sig och begärde Avies i konkurs. Ärendet hamnade hos en domstol i Estland som nu begärt Avies i konkurs, del på grund av de obetalda räkningarna, dels på grund av att bolaget inte lämnat in bokslut och andra underlag till de estländska myndigheterna.
Det pågår även en process där ett tjugotal piloter stämt bolaget för obetalda löner.
Enligt flygbolagets egen hemsida sker fortfarande trafik på tre linjer varav en går till Arlanda med flygningar ett antal dagar i veckan, vilka dagar beror på var på sajten man väljer att hämta information.
De tre linjer som Avies lämnade togs över av tre andra flygbolag:
Torsby-Hagfors-Arlanda: Flexflight ApS
Sveg-Arlanda: Nextjet AB
Pajala-Luleå: Jonair AB
Kommentarer
AIS flyger Jetstream Östersund-Umeå. Vet inte om dom har fler linjer i Sverige eller om det finns andra bolag som använder sig av Jetstream 31/32
Finns det några Jetstream som flyger i eller till Sverige nu?
Hos Thomas fick vi i alla fall ut våra löner, även om det var den statliga lönegarantin som gick in och täckte…
Hur mkt var skulden när yxan gick?
Har ägarna kanske redan köpt hus intill Thomas Johansson´s hus i Medelhavet?
Äntligen!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten