Malmö Aviation bygger bas i Umeå
Publicerad den 7 juli 2015
I princip har Malmö Aviation flugit direkt mellan Umeå och Göteborg. Mellanlandningen på Bromma har bara inneburit en kort förlängning av flygtiden.
Men nu väljer Malmö Aviation att ta bort också stoppet på Bromma och starta en daglig nonstop-flygning mellan Umeå och Göteborg. Trafikstart är i januari och den nya linjen är en del i utvecklingen av linjenätet för BRA, det sammanslagna Malmö Aviation och Sverigeflyg. En del i det arbetet innebär att BRA kan växla flygplanstyper i trafiken, på Umeå men också i trafiken i stort. I ett första skede ska direktlinjen till Göteborg flygas med en SAAB 2000 och även de utökade frekvenserna mellan Umeå och Stockholm ska växla mellan Avro RJ100, SAAB 2000 och ATR72.
– Vi vill starta med rätt flygplanstyp och sedan öka i storlek i takt med efterfråga. Det är det sättet som vi traditionellt arbetar på och det är rätt väg att gå, säger Christer Paulsson, sälj-och marknadsdirektör för Braathens Aviation till Flygtorget.
SAS gjorde i början av året ett försök med en direktlinje mellan Umeå och Göteborg. Det var trafik en dag i veckan med en flygning som slingades ihop med Luleå. Den finns dock inte kvar längre.
– Det var en test som är avslutad och som det ser ut nu finns inga planer på att återuppta den, säger SAS presschef Henrik Edström.
Malmö Aviation väljer att inledningsvis flyga en daglig rotation mellan de två städerna. Satsningen på Umeå med dels direktlinjen, dels de ökade avgångarna till Stockholm, gör att Malmö Aviation också beslutat att sätta upp en bas med piloter och kabinpersonal i Umeå. De kommer att flyga SAAB 2000 ut på de sträckor i linjenätet där den sätts in.
Kommentarer
LIN provade GOT-OSD-UME i slutet av 80-talet inkl utdelande av roliga T-shirts: “Jag har inte varit i Stockholm” (ungefär så…)
Carlsson har rätt, när SAS lanserade direktflyg från GOT till LLA och UME så var flygningarna samslingade.
SAS flyger ju faktiskt Luleå-Göteborg varje dag fortfarande och slingades aldrig ihop med Umeå.
Som vanligt fel i artikeln, sorgligt. Linjen skall flygas två gånger om dagen (vardagar), en på morgonen samt en på eftermiddagen/kvällen…
Nu är det ju inte MA som bygger bas i ume utan BR. MA varslar och likaså BR. De varslar flygande personal alltså. Chefer fortsätter man anställa.
Falcon hade crewbas i Ume. Det fungerade utmärkt.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten