Inga Boeing 737 till Blue1
Publicerad den 14 juli 2015Hur ska Blue1 passa in SAS?
Den frågan brottas SAS med just nu och svaret är inte givet. Det visar den senaste utvecklingen. Enligt planerna skulle de Boeing 717 som varit ryggraden i flottan de senaste åren successivt bytas ut mot Boeing 737-600 från SAS baser i Oslo och Stockholm. Det är nu klart att den överföringen inte blir av.
– Det är riktigt, vi har tänkt om när det gäller strategin för Blue1, säger Henrik Edström, pressansvarig på SAS till Flygtorget.
Åt vilket håll de nya tankarna pekar, finns det dock inga uppgifter om. VD Rickard Gustafson har ”satt ett frågetecken” för bolagets framtida roll som underleverantör inom koncernen. Samtidigt finns inställningen att Blue1 är en bra produktionsplattform för fortsatt regional jettrafik. Men det är alltså en trafik som varken ska flygas med Boeing 717-200 eller Boeing 737-600.
Cimber, den andra av SAS underleverantörer som flyger jettrafik, har i dagsläget dussinet CRJ-900. Det har dock funnits diskussioner om att utöka den flottan, i ett sådant läge skulle några kunna hamna hos Blue1.
– Det är inget bestämt än. Vi för en dialog med externa partners och ett besked kommer under hösten, säger Henrik Edström.
Blue1 har varit ifrågasatt tidigare. Så sent som hösten 2014 enades man om att behålla det ursprungligen fristående flygbolaget som en renodlad produktionsplattform för SAS. Det efter att flottan reducerats till fem flygplan, verksamheten omorganiserats och personalen accepterat nya kollektivavtal. Sedan dess har Blue1 flugit tunnare linjer inom Skandinavien och norra Europa.
Kommentarer
Hur som helst, Blue1s framtid ser inte bra ut.
Det hade väl varit en god idé att introducera CRJ-900 även till Sverige. Det finns gott om destinationer i Sverige samt Norden och Baltikum där den hade passat perfekt. Det borde också vara mer lönsamt eftersom den även finns i Köpenhamn.
600an kostar lika mycket som 700an att operera. Så bedöm själva vilken som är mest lönsam….
Och Bertil! Vilket bolag jobbar du på? Skulle du flyga både 600 och 800 parallellt?
Ja!
Om SAS siffror stämmer.
Så du menar att en 700 med 123 pax drar mindre än en 600 med 123 pax?
Jag gjorde en enkel beräkning baserad på förbrukningen som SAS publicerar.
http://www.sasgroup.net/en/boeing-737-600700800
En 737-600 drar 0,038 per passagerarkm. och tar 123 pax.
En 737-700 drar 0,032 per passagerarkm. och tar 141 pax.
123×0,038=4,674 liter för 737-600.
141×0,032=4,512 liter för 737-700.
Så, om man BARA ser till förbrukningen så lönar det sig att sätta 123 pax i en 700 som tar 141 pax i stället för att köra en full 737-600. Antalet värdinnor är 3 i båda fallen.
Hade gärna sett 736 i Blue1 målning nu när 717 tyvärr ska bort, det hade nog blivit målning vid större service ändå även om det inte skulle ske direkt..
Jag kan bara bekräfta att 600 drar mindre än 800.
Tycker den brukar ligga på 100-200 kg lägre fuel flow per motor på Cruise.
Jet Time är ju också underleverantör till SAS!
Gissar att Jet Time tar över dessa i slutet av sommaren.
Om jag minns rätt så får -600 operera med mindre cabin crew än vad -700 och -800 får göra. Rätta mig om jag har fel…
Ja och nej. Visst drar ett flygplan mindre ju lättare de är. Men detta är i sammanhanget marginellt, så per säte blir den enormt “törstig” jämfört med 700an. Dessutom samma maintinace och personalkostnad.
SAS har själva officiellt sagt att de inte var någon bra affär (trotts riktigt låga inköpspriser).
Ja och nej. Visst drar ett flygplan mindre ju lättare de är. Men detta är i sammanhanget marginellt, så per säte blir den enormt “törstig” jämfört med 700an. Dessutom samma maintinace och personalkostnad.
SAS har själva officiellt sagt att de inte var någon bra affär (trotts riktigt låga inköpspriser).
Jag har för mig att 600 är billigare att operera pga att den får flyga med mindre cabin crew än 700 och 800?
Ja 600 drar självklart mindre bränsle än vad en 800 gör.
flygingene slutter i starten av november. Dette skriver Airline Route, ref http://airlineroute.net/2015/07/15/sk-717-nov15/
Betyr det, enten at Blue1 får “tildelt” ny flytype av SAS før den tid eller at bolaget går i likvidasjon ?
Ja och nej. Visst drar ett flygplan mindre ju lättare de är. Men detta är i sammanhanget marginellt, så per säte blir den enormt “törstig” jämfört med 700an. Dessutom samma maintinace och personalkostnad.
SAS har själva officiellt sagt att de inte var någon bra affär (trotts riktigt låga inköpspriser).
Ja och nej. Visst drar ett flygplan mindre ju lättare de är. Men detta är i sammanhanget marginellt, så per säte blir den enormt “törstig” jämfört med 700an. Dessutom samma maintinace och personalkostnad.
SAS har själva officiellt sagt att de inte var någon bra affär (trotts riktigt låga inköpspriser).
Om vi vänder på det istället. Ju fler pax du kan trycka in i ett rör dessto större vinst. Men det kräver ju att i kärran fylls också. Annars blir det ingen ekonomi i det. Nu är jag ingen bränsle expert på flygplan men det låter väl vettigt att ett plan drar mindre soppa om det är mindre och lättare även om det är samma motorer.
Roligt att du skriver om dig själv. Fligtsim expert du är.
Skulle 600an dra mindre bränsle?
De har något bättre pref. på kortbana, det är allt.
(Finns en anledning varför det nästan inte finns några 600or).
SAS pilotföreningarna är emot Blue1 och är rädda att finnarna tar deras jobb. Så att växa upp så länge piloterna har allt för mycket makt i SAS, är inte möjligt.
Blue1 har en historia med mindre plan kanske det är dags att ta sig an ett antal A340 och köra långdistans till destinationer där konkurrensen är svårare och erbjuda en annan konfiguration än SAS standard…Blue1 skulle ändå vara ett produktionsbolag. Det skulle bidra till vissa konkurrensfördelar.
Okunskap. Självutnämnda flygexperter som flygit flighsim sedan dom var 15-16 år och som nu sitter och skriver saker som dom inte vet någonting om. Som sagt, den har varit väldigt bra för SAS, som flyger väldigt mycket inrikes och kortare rutter. Självklart bättre ekonomi i att flyga en full -600 än en halvfull -800, då den självklart tex drar betydligt mindre soppa. Det kommer bli svårt för SAS att hitta en likvärdig ersättare som kan leverera samma produkt.
Är det någon som kan tala om för mig varför 600 modellen har så dålig ekonomi? Jag har mycket svårt att se att du inte kan få bättre ekonomi i en 600 på tunnare 50-120pax linjer då planet är mindre och lättare än en 800 modell.
Ni har noll koll! B737-600 har fyllt sitt syfte för SAS inrikes linjer och gjort det väldigt bra. Vill man flyga många avgångar dagligen och erbjuda sina kunder (många av SAS kunder betalar gärna några hundra extra) den komfort som det innebär att flyga jet vs. prop så är den utmärkt på våra korta inrikeslinjer. Den har fyllt sin funktion väl och är extremt driftsäker.
Att slänga på Blue1 Boeing 737-600 är det mest oförskämda man kan göra. Flygplanet har en hopplös ekonomi och är en enskild orsak till SAS ekonomiska problem…
spiller Blue1, Jettime, FlyBe og andre innleieselskap opp mot hverandre.
Så for meg ser det ut som Blue1 legges ned….
Om Blue 1 skulle börja köra med dom gamla B737-600 som SAS försökte tvinga på dom, skulle det avslöjas för allt och alla hur katastrofalt dålig ekonomi detta att flyga runt med denna “Skvader”.
Vore kull att se Dash-8 hos Blue1, Dessutom borde väll både Dash-8 och Avro RJ vara rätt bra då båda maskinerna är kända hos SAS och Blue1.
Dash-8-Q400 maskiner borde inte vara allt för svåra att hitta, många flygbolag har gått i konken och då släppt dessa maskiner, dessutom borde väll inte väntelistan för nya vara allt för lång heller då Bombardier har svårt att fylla orderbökerna på denna maskin.
CRJ maskiner är väll inte särskilt svåra att få tag på. LH har många -700 stående på CGN och andra gamla maskiner stående på andra platser runt om i Europa och USA. Dessutom, varför inte ta in några Dash-8-Q400 igen?
Varför inte utöka bolaget SAS så att Blue1 blir som SAS Finland motsvarande SAS Danmark, SAS Norge och SAS Sverige. låt dem få ett eget nätverk igen med HEL som bas och på så sätt utöka SAS samt öka konkuransen mot AY.
Vilket Flygbolag menar “Up” med när han skriver NJ?
Om det är NextJet så har de IATA:2N och ICAO:NTJ.
Dessutom har de inga CRJ på order eller i trafik.
Jag tycker verkligen synd om personalen! De har halverat antalet anställda, och slaktat K-avtalen och ändå vill SAS inte ha dem.
Det blir NJ som flyger åt SAS med deras nya CRJ:er…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten