Det finns 35 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Tråkigt
Skrivet av blue, 2015-07-18 19:01:39
Hur som helst, Blue1s framtid ser inte bra ut.
|
|
CRJ
Skrivet av Jens, 2015-07-17 09:54:44
Det hade väl varit en god idé att introducera CRJ-900 även till Sverige. Det finns gott om destinationer i Sverige samt Norden och Baltikum där den hade passat perfekt. Det borde också vara mer lönsamt eftersom den även finns i Köpenhamn.
|
|
?
Skrivet av Mats, 2015-07-17 01:12:26
600an kostar lika mycket som 700an att operera. Så bedöm själva vilken som är mest lönsam.... Och Bertil! Vilket bolag jobbar du på? Skulle du flyga både 600 och 800 parallellt?
|
|
Ja
Skrivet av PAX, 2015-07-16 21:48:43
Ja! Om SAS siffror stämmer.
|
|
Otroligt
Skrivet av Kurt, 2015-07-16 20:35:35
Så du menar att en 700 med 123 pax drar mindre än en 600 med 123 pax?
|
|
600 vs 700
Skrivet av PAX, 2015-07-16 18:00:27
Jag gjorde en enkel beräkning baserad på förbrukningen som SAS publicerar. http://www.sasgroup.net/en/boeing-737-600700800
En 737-600 drar 0,038 per passagerarkm. och tar 123 pax. En 737-700 drar 0,032 per passagerarkm. och tar 141 pax.
123x0,038=4,674 liter för 737-600. 141x0,032=4,512 liter för 737-700.
Så, om man BARA ser till förbrukningen så lönar det sig att sätta 123 pax i en 700 som tar 141 pax i stället för att köra en full 737-600. Antalet värdinnor är 3 i båda fallen.
|
|
Synd
Skrivet av P, 2015-07-15 23:49:23
Hade gärna sett 736 i Blue1 målning nu när 717 tyvärr ska bort, det hade nog blivit målning vid större service ändå även om det inte skulle ske direkt..
|
|
600
Skrivet av Bertil, 2015-07-15 15:21:34
Jag kan bara bekräfta att 600 drar mindre än 800. Tycker den brukar ligga på 100-200 kg lägre fuel flow per motor på Cruise.
|
|
Jet Time ska väl få dessa till ett bra pris?
Skrivet av Preben, 2015-07-15 14:51:44
Jet Time är ju också underleverantör till SAS! Gissar att Jet Time tar över dessa i slutet av sommaren.
|
|
Mindre crew
Skrivet av Semestersabotören, 2015-07-15 11:57:37
Om jag minns rätt så får -600 operera med mindre cabin crew än vad -700 och -800 får göra. Rätta mig om jag har fel...
|
|
@Kurt
Skrivet av Rune, 2015-07-15 11:38:32
Ja och nej. Visst drar ett flygplan mindre ju lättare de är. Men detta är i sammanhanget marginellt, så per säte blir den enormt "törstig" jämfört med 700an. Dessutom samma maintinace och personalkostnad. SAS har själva officiellt sagt att de inte var någon bra affär (trotts riktigt låga inköpspriser).
|
|
@Kurt
Skrivet av Magnus, 2015-07-15 11:38:08
Ja och nej. Visst drar ett flygplan mindre ju lättare de är. Men detta är i sammanhanget marginellt, så per säte blir den enormt "törstig" jämfört med 700an. Dessutom samma maintinace och personalkostnad. SAS har själva officiellt sagt att de inte var någon bra affär (trotts riktigt låga inköpspriser).
|
|
Mindre crew
Skrivet av Semestersabotören, 2015-07-15 11:25:51
Jag har för mig att 600 är billigare att operera pga att den får flyga med mindre cabin crew än 700 och 800?
|
|
Re Magnus
Skrivet av B, 2015-07-15 11:19:43
Ja 600 drar självklart mindre bränsle än vad en 800 gör.
|
|
B-717
Skrivet av pf, 2015-07-15 10:49:03
flygingene slutter i starten av november. Dette skriver Airline Route, ref http://airlineroute.net/2015/07/15/sk-717-nov15/
Betyr det, enten at Blue1 får "tildelt" ny flytype av SAS før den tid eller at bolaget går i likvidasjon ?
|
|
@Kurt
Skrivet av Magnus, 2015-07-15 09:24:07
Ja och nej. Visst drar ett flygplan mindre ju lättare de är. Men detta är i sammanhanget marginellt, så per säte blir den enormt "törstig" jämfört med 700an. Dessutom samma maintinace och personalkostnad. SAS har själva officiellt sagt att de inte var någon bra affär (trotts riktigt låga inköpspriser).
|
|
@Kurt
Skrivet av Magnus, 2015-07-15 09:22:41
Ja och nej. Visst drar ett flygplan mindre ju lättare de är. Men detta är i sammanhanget marginellt, så per säte blir den enormt "törstig" jämfört med 700an. Dessutom samma maintinace och personalkostnad. SAS har själva officiellt sagt att de inte var någon bra affär (trotts riktigt låga inköpspriser).
|
|
717 tas ut i november
Skrivet av pf, 2015-07-15 09:00:19
i følge http://airlineroute.net/2015/07/15/sk-717-nov15/
|
|
600
Skrivet av Kurt, 2015-07-15 08:51:44
Om vi vänder på det istället. Ju fler pax du kan trycka in i ett rör dessto större vinst. Men det kräver ju att i kärran fylls också. Annars blir det ingen ekonomi i det. Nu är jag ingen bränsle expert på flygplan men det låter väl vettigt att ett plan drar mindre soppa om det är mindre och lättare även om det är samma motorer.
|
|
@ Noll Koll
Skrivet av Magnus, 2015-07-14 23:48:43
Roligt att du skriver om dig själv. Fligtsim expert du är. Skulle 600an dra mindre bränsle? De har något bättre pref. på kortbana, det är allt. (Finns en anledning varför det nästan inte finns några 600or).
|
|
Inte möjligt att växa
Skrivet av skkf, 2015-07-14 23:18:11
SAS pilotföreningarna är emot Blue1 och är rädda att finnarna tar deras jobb. Så att växa upp så länge piloterna har allt för mycket makt i SAS, är inte möjligt.
|
|
Blue1 växer upp?
Skrivet av MP, 2015-07-14 22:49:05
Blue1 har en historia med mindre plan kanske det är dags att ta sig an ett antal A340 och köra långdistans till destinationer där konkurrensen är svårare och erbjuda en annan konfiguration än SAS standard...Blue1 skulle ändå vara ett produktionsbolag. Det skulle bidra till vissa konkurrensfördelar.
|
|
@Gh
Skrivet av Noll koll, 2015-07-14 22:28:33
Okunskap. Självutnämnda flygexperter som flygit flighsim sedan dom var 15-16 år och som nu sitter och skriver saker som dom inte vet någonting om. Som sagt, den har varit väldigt bra för SAS, som flyger väldigt mycket inrikes och kortare rutter. Självklart bättre ekonomi i att flyga en full -600 än en halvfull -800, då den självklart tex drar betydligt mindre soppa. Det kommer bli svårt för SAS att hitta en likvärdig ersättare som kan leverera samma produkt.
|
|
100 pax linjer
Skrivet av Gh, 2015-07-14 22:14:05
Är det någon som kan tala om för mig varför 600 modellen har så dålig ekonomi? Jag har mycket svårt att se att du inte kan få bättre ekonomi i en 600 på tunnare 50-120pax linjer då planet är mindre och lättare än en 800 modell.
|
|
noll koll
Skrivet av @gammal oek @reply, 2015-07-14 22:11:38
Ni har noll koll! B737-600 har fyllt sitt syfte för SAS inrikes linjer och gjort det väldigt bra. Vill man flyga många avgångar dagligen och erbjuda sina kunder (många av SAS kunder betalar gärna några hundra extra) den komfort som det innebär att flyga jet vs. prop så är den utmärkt på våra korta inrikeslinjer. Den har fyllt sin funktion väl och är extremt driftsäker.
|
|
737-600
Skrivet av Gammal oekonomisk skit, 2015-07-14 16:52:56
Att slänga på Blue1 Boeing 737-600 är det mest oförskämda man kan göra. Flygplanet har en hopplös ekonomi och är en enskild orsak till SAS ekonomiska problem...
|
|
Det virker som SAS er kyniske
Skrivet av pf, 2015-07-14 14:06:16
spiller Blue1, Jettime, FlyBe og andre innleieselskap opp mot hverandre.
Så for meg ser det ut som Blue1 legges ned....
|
|
-600
Skrivet av Reply, 2015-07-14 12:24:35
Om Blue 1 skulle börja köra med dom gamla B737-600 som SAS försökte tvinga på dom, skulle det avslöjas för allt och alla hur katastrofalt dålig ekonomi detta att flyga runt med denna "Skvader".
|
|
Avro/Dash
Skrivet av Flyg, 2015-07-14 11:57:49
Vore kull att se Dash-8 hos Blue1, Dessutom borde väll både Dash-8 och Avro RJ vara rätt bra då båda maskinerna är kända hos SAS och Blue1.
|
|
Blue1 Dash
Skrivet av PEPE, 2015-07-14 11:56:10
Dash-8-Q400 maskiner borde inte vara allt för svåra att hitta, många flygbolag har gått i konken och då släppt dessa maskiner, dessutom borde väll inte väntelistan för nya vara allt för lång heller då Bombardier har svårt att fylla orderbökerna på denna maskin.
|
|
CRJ
Skrivet av Spiken, 2015-07-14 11:53:10
CRJ maskiner är väll inte särskilt svåra att få tag på. LH har många -700 stående på CGN och andra gamla maskiner stående på andra platser runt om i Europa och USA. Dessutom, varför inte ta in några Dash-8-Q400 igen?
|
|
Blue1
Skrivet av KA, 2015-07-14 11:47:04
Varför inte utöka bolaget SAS så att Blue1 blir som SAS Finland motsvarande SAS Danmark, SAS Norge och SAS Sverige. låt dem få ett eget nätverk igen med HEL som bas och på så sätt utöka SAS samt öka konkuransen mot AY.
|
|
Vad är NJ?
Skrivet av 787, 2015-07-14 11:44:37
Vilket Flygbolag menar "Up" med när han skriver NJ? Om det är NextJet så har de IATA:2N och ICAO:NTJ. Dessutom har de inga CRJ på order eller i trafik.
|
|
Perkele!
Skrivet av Tallyhooo, 2015-07-14 09:22:19
Jag tycker verkligen synd om personalen! De har halverat antalet anställda, och slaktat K-avtalen och ändå vill SAS inte ha dem.
|
|
Gop
Skrivet av Up, 2015-07-14 08:49:01
Det blir NJ som flyger åt SAS med deras nya CRJ:er...
|
|