Ny cityflygplats i Värtahamnen Stockholm

Publicerad den 15 juli 2015
Kommentarer
En flygplats mitt i staden. Bokstavligen mitt i staden. Det har en arkitektskola i London skissat på och de valde Stockholm som bas för de djärva idéerna.
Cityflygplats Stockholm

Cityflygplats i Värtahamnen

Det brukar kallas att ”tänka utanför boxen”. I så fall har arkitektstudenten Alex Sutton på Bartlett School of Architecture i London lyckats ta sig långt från vanligt fyrkantigt tänkande. I grunden bygger det på en inte helt ny idé om att lägga den spårbundna trafiken på pelare ovanför gator och torg. Och om nu det är en idé som till och med omsatts i verkligheten i vissa städer, så varför inte göra samma sak med flyget.

Ny Cityflygplats

Cityflygplatsen över stadsmiljön

Det hela är ett examensjobb på den anrika arkitektskolan som dessutom har erfarenhet av flygplatser sedan tidigare. Det var arkitekter knutna till skolan som tog fram skisserna på en helt ny flygplats i Themsen, i inloppet till London och som skulle ersätta både Heathrow och Gatwick. Det var ett projekt som fick många anhängare men som till slut stupade på de astronomiska kostnaderna.

Cityflyg Stockholm

En flygplats innanför tullarna i Stockholm

Utgångspunkten i den här uppgiften var att integrera flygplatsen i storstaden istället för att placera den någonstans långt utanför. Att Alex Sutton valde just Stockholm bottnar i att Sveriges huvudstad är en av de snabbast växande storstäderna i Europa. Det faktumet kombinerades med flygets ökande betydelse, den tekonologiska utvecklingen inom flyget och uppdraget från skolan att bygga en ”utopisk dröm”.

Ny cityflygplats

En framtidsvision om flyg i stadsmljlön

Resultatet blev en flygplats kallad Stockholm City Airport/Airport City där små terminaler, bagagesystem och korta rullbanor helt enkelt placeras in i stadsmiljön, mitt bland kontor och bostadshus.

– Det är en flygplats, helt och hållet integrerad i den urbana miljön och som en del av en helt ny citykärna. Detta i en tid när den flygtekniska utvecklingen är sådan att flygplan och flygplatser kan operera inne i våra stadskärnor, säger studenten själv.

Väl nere på marken stängs flygplansmotorerna av och flygplanet dras runt på taxibanorna av elektriska motorer. Även passagerarna anländer till flygplatsen i elektriska tåg och över huvud taget är merparten av verksamheten digitaliserad och automatiserad.

Hela flygplatsen är dessutom placerad på en helt ny plats: I vattnet mellan Lidingö och Östermalm. Där byggs den nya staden på en konstgjord ö med flygplatsen ovanpå bebyggelsen. Därmed har flygplanen fri inflygning över vattnet.

Som sagt: Det gäller att tänka utanför boxen. En fråga återstår: Är Brommautredaren Anders Sundström informerad?

Kommentarer

Cheesecake Farnerud
2015-07-16 16:06

Jo SAS har beställt 80 stycken Dreamliners…in their dreams.

Dy
2015-07-16 13:12

SAS med en 787 Dreamliner, tror inte det!:)

Oja
2015-07-15 22:14

…t.ex Bell Boeing V-22 Osprey så fixar det sig, fast vem har råd med detta i lågprisflygets tidevarv och alla konkurser/nerläggningar

Johan
2015-07-15 21:13

Detta kommer aldrig bli verklighet främst för att alla politiker och beslutsfattare som nu krigar för att Bromma ska finnas kvar kommer utsättas för samma buller som de runt Bromma och det kommer aldrig accepteras. Not in my Backyard…

Ted
2015-07-15 18:31

…kommer att få en helt ny innebörd.

Danderyd o Nacka
2015-07-15 17:37

Intressant förslag. Såvitt jag kan se kommer inflygningarna norrifrån ske på ca 700 ft över Djursholm/Danderyd… Och söderifrån över Nacka. En toppenide…

Cheesecake Farnerud
2015-07-15 15:24

Vad händer med Silja Line då. Jag dånar.

Åsa Romson
2015-07-15 13:57

Jag tycker det här e en fett dålig idé.

TR
2015-07-15 11:17

Med nuvarande flygfientliga politik både hos Swedavia och regering så är allt flyg en utopi..

Nils Kihlberg
2015-07-15 11:12

Hur klarar man säkerhets-och bullerfrågor?

Oskar
2015-07-15 10:05

Riktigt häftig och bra idé! Bara börja bygga! 🙂

Magnus
2015-07-15 09:30

En riktig rolig/bra ide.
Tyvärr passar det väl inte oss tråkiga svenskar. Och få med nuvarande regering på detta vore kanske en utmaning…

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten