Sparrow tar över efter Nextjet

Publicerad den 4 september 2015
Kommentarer
I juni la Nextjet ner trafiken mellan Halmstad och Arlanda. Men nu tar Sparrow upp linjen och utökar samtidigt linjenätet med en tvärförbindelse från Halmstad till Kalmar och vidare till Berlin.

Den 18 juni stoppade Nextjet linjen mellan Halmstad och Arlanda. En flygning som den senaste tiden slingats via Växjö och det lockade inte passagerarna som istället valde Kullaflygs direktlinje till Bromma. Trafikunderlaget i Halmstad på cirka 120 000 passagerare inrikes kan dock bära två aktörer, menade flygplatschefen Magnus Edman, som efter Nextjets sort letat efter en efterträdare.

– Vi vet sedan tidigare att det finns ett stort intresse för att flyga till Arlanda om det finns en bra tidtabell som gör det möjligt att resa vidare, både inom Sverige och ut i världen, säger vd:n för Halmstad City Airport Magnus Edman.

Därför går nu Sparrow Aviation på sträckan med två dagliga rotationer, morgon och kväll.

– Det är ett bra nästa steg för oss. Att starta på Halmstad City Airport ligger helt i linje med vår strategi att växa vårt linjenät på regionala flygplatser i södra Sverige. Vi känner ju till förutsättningarna på marknaden och de liknar de vi har i Kristianstad, säger Sparrows vd Richard Franck till Flygtorget.

Samtidigt innebär den nya linjen en fördubbling av verksamheten. Sträckan Kristianstad – Arlanda kommer flygas med en Fokker 50 från Amapola medan det blir DAT som flyger på Halmstad med en ATR42-500.

– I samarbetet med DAT blir det en anpassad kapacitet på 48 stolar ombord och jag är övertygad om att det finns passagerare till den här satsningen, fortsätter Richard Franck.

Samtidigt med starten av linjen till Arlanda kopplar Sparrow ihop Halmstad med den redan existerande linjen mellan Kalmar och Berlin. Det ger dels en tvärförbindelse inrikes mellan Halmstad och Kalmar, dels en utrikeslinje från Halmstad till Berlin. Den sträckan flygs omväxlande med en Embraer och en ATR42-500.

Trafikstart för båda linjerna blir den 26 oktober

Skriv en kommentar

Kommentarer

2much
2015-09-05 22:36

EMB på linjer i Sverige! Glöm det! För dyrt! För litet! För mycket teknik! För känslig, snö, is och hala banor! Bränsle törstig!
Det är ATR som “möjligen” kan flyga med ekonomi i dessa glesbefolkade områden!

Piraten
2015-09-05 18:11

EMB skall fortsätta flyga på KSD

Fly1
2015-09-05 16:17

Om DAT ska in och flyga ATR på Halmstad-Arlanda/Kalmar-Berlin linjerna och någon annan operatör ska flyga linjen Kristianstad med Fooker 50 vad händer med BMI då egentligen?

GVR
2015-09-04 21:59

Så de har ändrat sig på några dagar. Eller är det flygtorget som skriver fel som så mångar gånger innan ?

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/propellerplanen-tillbaka-pa-stockholmslinjen/

Capt Ture
2015-09-04 16:42

Det kanske är bättre att kunna nyttja flyg än att inte kunna göra det. Vem bryr sig om propeller eller jet……

Lenny
2015-09-04 16:34

Trodde inte att ATR:en var så gammal :-O

Lars Åke B
2015-09-04 12:27

Vilken tur att jetmaskinen blir kvar, ryktet sa att det blir propeller för hela slanten i Kristianstad och vem vill åka propellerplan från 50-talet 2015?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten