IATA: Flygplatsavgifterna måste sänkas
Publicerad den 2 december 2015
Flygplatser har oftast monopol på sina tjänster och sitter därmed i en förhandlingsposition som tvingar flygbolagen att fortsätta att betala höga avgifter.
Det menar IATA och pekar på att sedan år 2000 har flygbiljettpriserna sjunkit med 37 procent samtidigt som flygbolagens marginaler ligger på låga 2,3 procent, innan skatter och avgifter. Flygplatserna däremot har under samma period höjt sina avgifter med 30 procent. Det är en situation som påverkar flygbolag och passagerare men också på sikt flygplatsernas möjligheter att hålla en hög tillgänglighet.
– Ja, det stämmer. Flygplatserna har monopol och medverkar inte till att sänka kostnaderna något som branschen i stort arbetat länge med, säger Janne Bergling, branschchef på Svenska Flygbranschen.
Men han får mothugg av Karl Nenzén som arbetar med avgifter och regleringar på Swedavia.
– Flygbranschen präglas av allt större rörlighet, och vi som flygplatsägare måste hela tiden säkerställa vår konkurrenskraft. Vi ligger redan väsentligt lägre, omkring 20 procent lägre, än jämförbara flygplatser i norra Europa till exempel vid en jämförelse med andra nordiska flygplatser. Faktum är att vi kontinuerligt jobbar med effektivitet och har pressat priserna sedan Swedavia blev ett eget bolag.
Det är svårt att få fram exakt hur stor del som start- och landningsavgifterna utgör av ett flygbolags kostnader. Antal frekvenser, flygplanstyper och liknande faktorer ger dock en ungefärlig summa på 5 – 10 procent av flygbolagens totala kostnadsbas. Det innebär att även mindre sänkningar av avgifterna ger stort utslag för ekonomiskt pressade flygbolag.
IATA:s resonemang rör i första hand de större flygplatserna i Europa där tillgången på slotar är minimalt och marknadskrafterna därmed sätts ur spel. På de mindre regionala flygplatserna i Sverige är situationen av förklarliga skäl omvänd. Där bråkar man knappast med de flygbolag som vill etablera en flyglinje. Men det blir ändå ett argument i den debatt som IATA för och som bland annat syftar till att införa någon form av gemensamt europeisk regelverk för hur flygplatsavgifterna ska bestämmas. Där finns även några av de större flygbolagen, bland andra Easyjet, British Airways och Lufthansa med som pådrivare.
– Det skulle göra slut på en del av det godtycke som präglar prissättningen och framför allt de trafikprognoser som görs. Det är varje år stora skillnader på de som Swedavia gör och de som Transportstyrelsen presenterar och det påverkar kostnaderna eftersom de ligger till grund för hur stora avgifter som ska tas ut, säger Janne Bergling.
Kommentarer
Kan det presenteras de avgifter bolag vid Arlanda betalar?
Det borde kunna göras. För alla bolag, och för var månad.
Varför talar man inte om vad priset är för start o landning samt den totala avgiften per flygbolaget årsvis.
Att påstå att det är konkurrens bland storflygplatserna i t.ex. Stockholm är ohederligt. Swedavia som är ineffektivt driver de två enda realistiska alternativen för resor från staden. Arlanda och Bromma drivs av hör och häpna samma operatör, Swedavia. Huvudparten av resandet utrikes sker från Arlanda. Monopol självklart pga tillgänglighet!!!
Swedavia har fullständigt monopol på prissättningen på Stockholms storflygplats. Att påstå att det finns konkurrens är felaktigt. Utbudet som finns på Skavsta förslår inte alls. Det handlar om turistlinjer. Få linjer och dessutom ligger flygplatsen i obygden med lååånga transfertider. Så visst är det ett monopol!!!
Att det skulle råda monopol på flygplatser är en sanning med stor modifikation. Snarare råder det omvända, alltså stor konkurrens.
Som lågprisalternativ till Arlanda finns Skavsta och Västerås. Till Kastrup finns Malmö. Oslo har Rygge och Torp. Och – det är ju trots allt flygbolagen som väljer vart de vill flyga. Så länge flygbolagen trots höga avgifter tjänar pengar på att flyga till Heathrow, så kommer de att göra det.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten