Flygplatser i Sverige räddade
Publicerad den 22 januari 2016Mindre flygplatser behöver offentliga medel för att överleva. Det är de flesta på det klara med även inom EU som annars strängt bevakar alla försök att rubba konkurrensen med skattefinansierade bidrag.
Frågan är då var gränsen för att vara en mindre flygplats går. Enligt EU’s regler är det 200 000 passagerare per år som gäller. Det har satt fokus på ett antal flygplatser i Sverige som ligger över den gränsen och samtidigt får ekonomiska bidrag från sina ägare, oftast den kommun de ligger i.
För en tid sedan inledde EU-kommissionen en granskning av ett utvalt antal svenska flygplatser och riktade in sig på tre: Skellefteå, Sundsvall och Kalmar. Alla de tre flygplatserna har fler än 200 000 passagerare och för, precis som samtliga flygplatser i landet som inte ägs av Swedavia, offentligt finansiering.
Det är i grunden ett europeiskt problem som flyttat till Sverige där det fått betydligt svårare konsekvenser: EU-kommissionen ville komma åt det faktum att flygplatser i Europa, främst i Tyskland och Frankrike, använder statliga medel, skattepengar, för att konkurrera med andra närliggande flygplatser.
I fallet med de tre svenska flygplatserna innebar det ett digert arbete med att dokumentera och framför allt bevisa att man uppfyller ett så kallat SGEI, Service of General and economic Intererst. Man måste alltså kunna visa att flygplatsen har stor betydelse för orten, eller med EU’s egen formulering: ”Betjänar områden som i annat fall skulle vara isolerade från övriga Europa i en omfattning som skulle hämma deras utveckling.”
Det visar sig nu att både Skellefteå och Sundsvall lyckats med sin argumentering. EU-kommissionen har beslutat att ge dem ett undantag från reglerna. Flygplatserna får behålla det ekonomiska stöd de får från kommunerna trots att de har fler än 200 000 passagerare.
I både Skellefteå och Sundsvall är alla nu lättade. Ett avslag hade med all sannolikhet inneburit att flygplatserna tvingats lägga ner. Återstår att se hur EU-kommissionen ser på Kalmar som har ett annat geografiskt läge än de två flygplatserna i Norrland.
Kommentarer
Vi får tacka Alliansen som bildade Swedavia och tillsatte en kärriär politruck som VD, som tack och lov fått sparken nu. När man bildade Swedavia så var det för att kunna fylla på stadskassan. Ut sparkades olönsamma flygplatser, de fick kommunerna ta hand om. Nu när Brommas framtid har diskuterats och Alliansen ylat om att orterna ute i landet kommer dö ut om detta sker tar man sej för pannan. Bildandet av Swedavia 10 ggr värre
….att Arlanda behåller sin vinst. Problemet är att pengarna skeppas ut från det svenska flygplatssystemet in till statskassan.
Arlandas vinst räcker gott och väl till att finansiera investeringar på både Arlanda och en stor mängd regionala flygplatser. Om man sen slutar fokusera på kontorslokaler…Ja då är problemet löst.
Om inte Arlanda får behålla sin vinst kommer flygplatsen inte kunna vara Stockholms huvudflygplats framöver pga att investeringar inte kan finansieras. Då tappar även Sundsvall och Skellefteå trafik. Man måste förstå att investeringar på Arlanda gynnar även regionala flygplatser…
Det Seg inte förstår är att det numera råder konkurrens mella internationella flygplatser som Arlanda. Höjda avgifter på Arlanda som subventionerar SFT och SDL minskar effektivt trafiken på Arlanda och sänker hela svenska samhällsekonomin.
Varför kan ingen skriva ut vad det egentligen handlar om? Statens strategi för Swedavia är att slakta flygplatssystemet på pengar via Arlanda. Om man distribuerar vinsten från Arlanda ut till regionala flygplatserna, så har vi inget problem längre. Systemet finns i flera länder och fungerar. Men det vågar varken Svenska Regionala Flygplatser eller Flygtorget skriva.
Vi får verkligen hoppas att Kalmar klarar sig undan EU också.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten