Jönköping Airport i motvind
Publicerad den 18 mars 2016Den 1 mars förra året fick Jönköping en efterlängtad linje till en europeisk hub. Tillsammans med Karlstad delar man på flygningarna till Frankfurt, en trafik som BMI flyger med en Embraer 145. Som en del i arbetet på att locka nya flygbolag till flygplatsen har Jönköping, liksom alla flygplatser i landet, ett incentiv-program som ger kraftiga rabatter till nystartade linjer. I fallet med linjen till Frankfurt är första året avgiftsfritt och ökas sedan successivt för att efter tre år vara uppe i full kostnad.
Men det är ett system som kritiserats när flygplatsens resultat för 2015 visar på ett underskott på 14,6 miljoner. Det är visserligen 400 000 bättre än den förlusttäckning som den kommunala ägaren räknat med, men har än en gång startat diskussionen om hur mycket en regional flygplats ska kosta. Det finns beräkningar som säger att en flygplats behöver cirka 400 000 passagerare för att går runt. Det klarar bara ett tiotal flygplatser i landet. Jönköping passerade förra året 100 000 och slutade på cirka 107 000 passagerare.
– Vinstdiskussionerna kring den infrastruktur som en flygplats är känns märklig. Är det någon som kräver att vägarna ska gå med vinst?, säger flygplatschefen Sten Norinder till Flygtorget.
Flygplatsen har just nu motvind, trots glädjen att återigen tillhöra ”100 000-klubben”. En planerad serie charterflygningar till Turkiet i sommar har halverats och fraktflyget minskar när både posten och TNT minskar antalet flygningar. Det minskar dock inte ambitionen att få till fler reguljära linjer. Ökade frekvenser till Stockholm visat sig vara lyckade och just nu är det London som står högt på önskelistan.
– Frankfurt fyller behovet av en stor hub och den linjen ska vi vårda och utveckla så att den blir stabil. Sedan finns det en efterfrågan på London, inte som hub utan för point-to-point. I dagsläget väljer de passagerarna som vi vet finns att flyga från Landvetter istället. Det vill vi ändra på.
Ett möjligt flygbolag för en linje till London är Ryanair, som tidigare flugit på Barcelona från Jönköping men den relationen är helt kall sedan flygbolaget hoppade av trafiken redan efter ett år. Inte heller Wizz har några planer på att konkurrera med de egna linjerna till Landvetter.
Kommentarer
Thomas: Svensk järnväg och väg kommer att få cirka 400 miljarder skattekronor de närmaste tio åren.
Så var finns vinsten på vägarna och järnvägarna?
En skattereduktion är inte att betrakta som vinst.
Se Skatteverket!
Flyget betalar redan nu 9,4 miljarder i olika skatter.
Ja du, Sten Norinder. Det uttalandet lär inte dyka upp i din CV. Såvida du inte söker en post som vice statsminister.
Ridå!
Jönköping kämpar och står i att dom orkar hålla på att jaga ngn enstaka linje med ett flygbolag som lever på skattesubventioner.
Vägarna går med enorm vinst, alla bilar betalar ett antal miljarder i vägskatt, långt över kostnaden. Snacka om oinsatt flygplatschef, alla skriker som stuckna grisar när de inte får skattesubventioner, släng ut sådana sätt in affärsmän som får snurr på flygplatser.
Allt handlar om pengar, det finns flygplatser runt omkring Jönköping.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten