Svartlistat flygbolag vill flyga på Arlanda
Publicerad den 22 mars 2016
I takt med att sanktionerna mot Iran har släppts har möjligheterna för de iranska flygbolagen ökat. Tidigare har den allt mer åldrande flygplansflottan inte kunnat förnyas eftersom varken Airbus, Boeing eller någon av de andra flygplanstillverkarna har haft tillstånd att leverera till Iran. Det har framför allt påverkat säkerhetsarbetet hos de iranska flygbolag som flyger på bland annat Sverige.
Det nationella flygbolaget Iran Air har trafik på Sverige och det privata flygbolaget Iran Aseman har haft det tidigare. Just nu behandlas ytterligare en ansökan av ett iranskt flygbolag, Mahan Air. I vanlig ordning är det Transportstyrelsen som handlägger ärendet. De gör en genomgång av flygbolagets verksamhet, bland annat har det gjorts inspektioner av flygplanen på plats i Iran. Det är en flygplansflotta som på långlinjesidan består av Airbus tidigare modeller, A300, A310 och A340. När ärendet behandlats gav Transportstyrelsen ansökan grönt ljus. Men eftersom Iran fortfarande omges av restriktioner utfärdade av FN och EU, är det regeringen som till slut bestämmer om flygbolaget ska få trafiktillstånd på Sverige.
– Vårt yttrande innehåller en redogörelse för ärendet somt en tillstyrkan till att tillstånd ges. Enligt de bedömningsgrunder som finns till hands fanns inga skäl för att neka tillstånd, skriver Transportstyrelsen i ett mail till Flygtorget.
Det är ett beslut som ifrågasätts i branschen. Enligt de källor som Flygtorget talat med och som föredrar att vara anonyma, är det svårt att förstå hur Transportstyrelsen kunnat ge ok för trafik på Sverige. Enligt uppgift ska flygningarna genomföras med en A310.
– Flygsäkerheten och underhåll av flygplanen är under all kritik.
Ytterligare frågetecken är det faktum att Mahan Air är svartlistat av amerikanska myndigheter. Visserligen är sanktionerna upphävda men enligt Department of Tresury i USA har flygbolaget utfört illegala flygningar och bland annat flugit vapen och annan utrustning till de stridande parterna i Syrien. Myndigheterna i USA agerar därför och vill att Mahan inte ska få tillstånd att starta den planerade trafiken på Stockholm och Köpenhamn.
Regeringen och UD har sedan den 23 februari underlagen på sitt bord. När ett beslut kan komma är inte klart.
Kommentarer
Hasse Flygexperten gissar vilt och sprider ogrundade uppgifter om Mahan Air. Huruvida Mahan Air brister i säkerhets rutiner eller inte har Hasse ingen aning om alls. Hasse har aldrig kontrollerat Mahan Airs underhållsdokumentation men faktum är att Transportstyrelsen gjort det. Ljug inte Hasse!! Jag ställer mig tveksam till din sakkunskap.
1. Är själv flygtekniker kan vi börja med.
2. Du som är kunnig, om EASA godkänt Mahan Air vid kontroll då skall inte flygsäkerheten vara bristfällig, eller hur ser du på saken?
3. Jag har personligen flugit inrikes med Mahan för en månad sen. Ivars beskrivning stämmer inte in på min upplevelse
De beslut som TPS vilar på är ur ett flygsäkerhetsperspektiv och dom kollar gällande AOC, försäkringar, luftvärdighets bevis, etc, men att man underlåter att titta på löpande underhållsprotokoll som är det viktigaste dokumentet i denna process i att få ett förhandsgodkännande mot Näringsdepartementets politiska beslut. På grund av denna “miss” av TPS så är det lätt att “slinka igenom” och därvid erhålla ett trafiktillstånd trots att flygbolaget Mahan Air har stora underhållsbrister.
Jag anmälde Kents kommentar eftersom att den inte har något med flygbranschen att göra och han end. vill sprida sin främlingsfientlighet.
En fråga: Transportstyrelsen ska väl inte göra en massa politiska bedömningar? Finns det möjlighet att få lite klarhet bland alla inlägg? Det är svenska regeringen med USA:s inflytande som avgör om Mahan Air ska flyga till Sverige eller inte. Eller?
Det som förvånar mig är att “anonym” vet så lite om flygplansunderhåll men tillåter sig att göra ett uttalande om Mahan Airs A340-600 resp. 300 modellerna. Vi som jobbar på “insidan” i branschen (maintenane) vet att flygbolaget har enorma problem att anskaffa reservdelar av kvalitet och därför tvingas att göra stora kompromisser vilket äventyrar flygsäkerheten. Jag håller fullständigt med “Ivar” att så ser verkligheten ut på Mahan Air, d.v.s. att underhållet är mycket bristfällit.
Transportstyrelsen har kompetens därför att staten har gett den det. Det innebär inte att de förstår eller kan det de borde. I dag är det så att det inte anses vara en merit, snarare tvärtom, att ha jobbat på transportstyrelsen. Kanske något för dess ledning att fundera på.Skapa förtroende tar tid, tappa förtroende går fort!
Så var vi tillbaka igen på ruta ett. “Kent” vad får dig och påstå att terrorister kommer flygas till Sverige?
För att påminna er alla så stämmer inte artikeln. Mahan Air har meddelat att flygningarna mellan ARN-IKA kommer att genomföras med deras A340-600/A340-300. Och det nämns inte ens att Mahan flyger 4ggr i veckan till Dusseldorf sedan 2002, Munich 3ggr i veckan sedan våren 2015?
Jag var tvungen att flyga med detta bolag från Tehran till Shiraz för knappt ett år sedan. Underhållet – det jag kunde se – saknades i stort sett en tredjedel av interiörbelysningen liksom ljuset i några exitskyltar. Säkerheten: många passagerare valde att inte spänna fast sig under start o landning, barnen satt på fädernas axlar och flygvärdinnorna brydde sig inte om att ens försöka rätta till situationen…
Tyvärr är det nog så att Transportstyrelsen saknar kompetens inom många områden. Det är nog så att de duktiga och kunniga personerna väljer andra arbetsgivare på den civila marknaden.
Mahan Airs “meritlista” i incidenter och haverier de senaste åren.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten