ACR siktar på att ta över flygtrafikledning i Norge

Publicerad den 4 april 2016
Kommentarer
Norge följer nu Sverige i spåren och konkurrensutsätter flygledningen. I ett första skede ska två flygplatser upphandlas och svenska ACR är ett av företagen som lämnar anbud.

Det svenska statliga monopolet på flygledningstjänster togs bort 2010. På den svenska marknaden finns idag två aktörer, LFV och ACR. LFV har i första hand uppdraget på de tio statliga flygplatserna inom Swedavia som inte är omfattade av konkurrensutsättningen. Privata ACR å sin sida har idag 14 av de övriga flygplatser som ingår i den avreglerade marknaden.

Nu ska också Avinor släppa in utomstående leverantörer på de norska flygplatserna och följer i spåren på Sverige, Storbritannien och andra europeiska länder som lättat på de statliga monopolen.

– Men det här är bara början. En stark trend runt om i Europa är att flygtrafikledning konkurrensutsätts. Många flygplatser i Europa har lönsamhetsproblem eller behöver bli mer lönsamma och har därför intresserat följt utveckling i Sverige, säger Wilhelm Wohlfahrt, grundare och VD på ACR som vill ta steget in i Norge.

I ett första skede är det två flygplatser som ska upphandlas, Moss Airport Rygge och Sandefjord Airport Torp. De är båda privata flygplatser men har Avinor som leverantör av flygledningen. Rygge är dessutom en flygplats där det norska flygvapnet har bland annat en helikopterskvadron.

– Vi har i dagarna startat en filial i Oslo och deltar i upphandlingen av flygtrafikledning vid båda flygplatserna. Vem som vinner upphandlingen avgörs i sommar och övertagandet av verksamheten sker vid årsskiftet.

En konkurrensutsättning av verksamheten har hittills gett besparingar på cirka 30 procent på de flygplatser där ACR arbetar. För en del mindre flygplatser har det varit minskade utgifter som stärkt möjligheten att leva vidare. Men även på större flygplatser är det viktiga kostnadsminskningar.

– Besparingar sker normalt genom att ACR har betydligt effektivare organisation jämförd med konkurrenterna och större andel operativ personal. När ACR vinner en upphandling innebär det att bolaget gör ett verksamhetsövertagande med befintliga medarbetare. Det handlar inte om att minska på den operativa personalen.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Anders
2016-04-07 19:06

Återigen, ge ett (1) exempel på en lyckad avreglering av samhällsviktig infrastruktur. Det är en tragedi att våra naiva nyliberaler fortfarande får igenom dessa projekt.

Insider
2016-04-07 17:25

Även om jag tycker att avregleringen gått lite för snabbt och regelverket inte varit på plats så måste jag ändå säga att vi oftast var för många i schemat. Kunderna hade inget val utan fick bara betala. Är det den rätta modellen? Man ska inte vara fler än vad som behövs i produktion. Gäller inte bara flygledning. LFV har faktiskt lärt sig av ACR att det gäller att vara effektiv. LFV idag är något annat än LFV 2011 – tack o lov!

JB
2016-04-07 14:01

WW: “Det handlar inte om att minska på den operativa personalen.”
Hahahahaha, det där blir ju inte sant bara för man säger det! Av de torn som ACR tagit över har väl knappt något lika mycket personal idag som hos LFV innan övertagandet! Västerås t.ex har ju inte kommit ikapp med bemanningen på över 5 år!! Visst har ACR en bättre slimmad administration, men att säga annat än att de tjänar på att ha färre operativa är ju ren lögn!

Insider
2016-04-06 11:56

Att ACR överlevde “Västeråsincidenten” är otroligt! Det bevisar bara hur lite politiker förstår om flygbranschen och hur gärna dom ville avreglera. Avreglera till varje pris. Ge mig ett (1) exempel på en lyckad avreglering av samhällsviktig infrastruktur!

Douglas
2016-04-06 11:55

Hehehe! Myndighetshatare är lustiga! Hur ser det privata näringslivet ut tycker ni? Går det en månad utan en ny skandal eller kris? TA AV FOLIEHATTEN!!!
Det hör liksom till att man ska klaga på statliga verk. Dom flesta har NOLL koll, ändå häver dom ur sig! Kan du inte ge dig Observer?! Du har verkligen noll koll!

Kalle
2016-04-06 09:12

Affärsverk kontra alla dom vansinnesbeslut som har lett fram till ett otal världskriser i ekonomin… Det görs felbeslut inom alla verk/myndigheter men precis lika många felbeslut tas inom det privata. Där är dessutom girighet en stor motivator.
Det hör liksom till att nyliberaler tror sig alltid veta att myndigheter/verk/statligt alltid gör fel. Det blir lite tramsigt!

Observer
2016-04-05 23:45

Så länge länders regeringar är med och leker företagare så blir subventioner vardagsmat. Likaså hemma i Svedala när Luftfartsverket styr och ställer. Hade LFV mött på konkurrens inom alla affärsområden så hade tiden varit räknad för affärsverket.

Vattenfalls dumheter i investeringar är ett bra exempel på att politiker inte ska ägna sig åt affärer. Blir vansinniga beslut som sen ingen vill ta ansvar för.

Autobahn
2016-04-05 12:04

Fascinerande att tyska staten subventionerar flygtrafikledning i England. Har deras politiker lika begränsad kunskap om flygbranschen som våra politiker så vet dom förmodligen inte om att dom gör det. 😀

L
2016-04-05 11:14

Det var en tråkig nyhet. Jag trodde att man var klokare i Norge än vi är har i Sverige.

“Tomas”, jag tror inte att RTS är tänkt att hantera den trafiktyp och -mängd. Jag kan personligen inte föreställa mig hur det skulle gå till på ett bra sätt.

L
2016-04-05 11:10

Det var en tråkig nyhet. Jag hade hoppats att man var klokare i Norge än vad vi är här i Sverige.

“Tomas”, RTS kan knappast vara avsett för den trafik som Kallinge har. Personligen kan jag inte föreställa mig hur det på ett bra sätt skulle gå till.

Peter
2016-04-05 09:35

Sen har ACR utmanade LFV så har det hänt mer på LFV senaste året än under hela deras existens. Snacka om nyttigt att känna flåset i nacken. Gäller inte bara idrottare! Nu får vi se vad som händer västerut. Avinor har det tufft nu och försöker förbereda sig för det som komma skall. LFV bli en svår nöt att knäcka för Avinor. ACR kanske likaså. Blir spännande att följa utvecklingen!

GD
2016-04-04 17:44

Samla många flygledare på ett RTC…?! Snacka om förhandlingsläge inför löneförhandlingar!
DFS kunde ta kontraktet på Gatwick för att man “glömde” räkna med pensionskostnaden…! 😀 Äpplen och päron när man räknar på vad det VERKLIGEN kostar!!!

Tomas
2016-04-04 13:32

Tyska DFS har tagit över flygledningen på Gatwick Airport och fler stora flygplatser i Europa är på gång att byta leverantör. Avinor kommer att få tuff konkurrens när konkurrensen öppnar upp.

Varför blev det inte fjärrstyrda torn i Ronneby och Vidsel? Är RTS endast en lösning för mindre flygplatser utan större antal rörelser?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten