Skriv ut  

I höst avgörs Arlandas framtid

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 juli 2016
Fyra stora frågor kommer upp på politikernas bord i höst. Det är utredningar och beslut som inte bara påverkar framtiden för Arlanda utan också hela det svenska flyget.

Ambitionerna är höga: Arlanda ska redan om drygt tre år vara största flygplats i Skandinavien och på sikt hantera 40 miljoner passagerare. I förlängningen av det ligger frågan om vad som ska hända 2038 när statens avtal med Bromma går ut och all flygtrafik eventuellt flyttas över till Arlanda.

De långa tidsperspektiven kan verka lugnande men faktum är att redan under hösten i år presenteras rapporter och fattas beslut som direkt påverkar framtiden för Arlanda.
- Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det är en ödets höst för svenskt flyg i stort, säger Kristoffer Tamson, trafiklandstingsråd (M) i Stockholm till Flygtorget.

Sammanlagt är det fyra olika tillfällen när flyget i Stockholm och Sverige är uppe på politikernas bord. I augusti ska regeringens sedan länge utlovade Flygstrategi presenteras. Den följs i september av remisserna på den utredning som Anders Sundström gjorde om Bromma, en utredning som snabbt visade sig bli en Arlandautredning. I oktober presenteras så Infrastrukturpropositionen. Bakom den torra rubriken ligger alla de pengar som regeringen tänker satsa på infrastruktur de närmaste tio åren och då bör en fjärde bana på Arlanda finnas med. Slutligen ska regeringen i november presentera inte om, utan hur, en flygskatt i Sverige ska se ut.
Sammantaget är det alltså en hel serie händelser som tydligt påverkar flygets framtid i Stockholm. Det som trots de långa tidsperspektivet brådskar mest är frågan om en bana 4 på Arlanda. Allt fler är övertygade om att en sån behövs och i så fall är det ett projekt på cirka 20 år innan den är på plats. Om projekteringen av den börjar nu kan den alltså invigas ungefär samtidigt som avtalet med Bromma går ut.

- Men jag skulle säga att det är i senaste laget. Branschen måste känna trygghet i hur flyget ska utvecklas och då borde banan fyra vara i trafik senast 2035 för att vi ska kunna göra en smidig överflyttning. Det innebär att vi egentligen borde vara igång sedan länge, säger Anders Svensson, strateg på Trafikverket.

Det är ett resonemang som bygger på att Bromma verkligen läggs ner 2038 men det är en fråga som också ligger kvar och kanske väntar på en lösning i de olika förslagen i höst.
- Jag förutsätter att Bromma finns också efter det datumet, säger Kristoffer Tamson.

Var Brommas eventuella framtid efter 2038 hör hemma i de olika rapporterna, remisserna och förslagen, är osäkert. Men i samtal med olika politiker går det att spåra en viss ambition att faktiskt satsa på flyget som sprider sig över blockgränserna.

Slutligen finns också en femte del i utvecklingen av Arlanda som redan rullar och som kan få en påverkan: Planerna på Arlanda Stad, ett helt nytt område med upp mot 50 000 arbetsplatser, enligt de planer som redan finns presenterade.
- Då gäller det att vi tänker efter före och inte bygger så att vi inte bygger fast oss i någonting som påverkar själva flygplatsens möjligheter att utvecklas, säger Anders Svensson.



Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inkompetens
Skrivet av Malm, 2016-07-10 17:45:00
Den kanske viktigaste frågan är om man har rätt kompetens för de beslut som ska tas. Bana 3 är ett skrämmande exempel på avsaknad av rätt kompetens.
Snacket om en fjärde bana om 20 år visar också på att man inte förstått behovet av längre banor redan nu.
Ankdamm!
Anmäl inlägget
Jämförelser
Skrivet av Fakta, 2016-07-08 15:03:33
Jag förstår inte varför man refererar till Gatwick och Heathrow som någon sorts idealflygplatser som klarar sig med ett svinnande litet antal rullbanor. Gatwick och Heathrow är rena katastrofer och ett typexempel på nutida brittisk oförmåga att få något gjort, vare sig när det gäller utbyggnad eller bygga nya flygplatser. Jämför med centrala Europas storflygplatser som har planerats på lång sikt som Amsterdam, Paris, Madrid och Frankfurt
Anmäl inlägget
20 år!?
Skrivet av rt, 2016-07-08 01:25:31
Att bygga själva banan ska inte ta mer än 2 år från det att första spadtaget gjorts. Lägg till 3 år för tillstånd, bygglov, planering och eventuella överklaganden så är vi uppe 5 år. Säg 6-7 år i värsta fall om vi räknar med att allt går fel och man stöter på förseningar och problem men 20 år!? Två decennium!? för att lägga lite asfalt!?

Jag skulle gärna se att nästa artikel på ämnet ger en förklaring till den tidsplanen.

Anmäl inlägget
Glädjekalkyl
Skrivet av Se, 2016-07-08 01:09:54
Swedavias siffror är rena glädjekalkylen. Det är bara ett korthus som är gjort för att stödja bygg- och fastighetsbranchen.

Hoppas någon politiker inser att det inte är en bra idé att tömma flygplatssystemet på pengar. Tyvärr är förhoppningarna inte allt för höga.
Anmäl inlägget
Den blir nog inte lång......
Skrivet av Långbänken, 2016-07-07 19:46:05
Ska vi gissa att bana 4 blir 800 meter......?
Anmäl inlägget
SÅÅÅ mycket större är inte CPH!
Skrivet av SAS, 2016-07-07 17:28:04
Men herr Huss,nu bor ju inte alla Sveriges 10 miljoner invånare i söder....!
Anmäl inlägget
40+
Skrivet av Troende, 2016-07-07 16:42:09
Tror inte att det var Flygtorget som uppfann siffran 40 miljoner pax. Det är Swedavias egen prognos. Dessutom står det inte att det ska vara verkligt om tre år utan på sikt...
Anmäl inlägget
"...utan också hela det svenska flyget"
Skrivet av Lae, 2016-07-07 16:21:15
Vad menas med "hela det svenska flyget"? Flygtorgets "flyg" är låååångt ifrån "hela det svenska flyget". Snarare tvärtom!
Anmäl inlägget
Förläng banor
Skrivet av Matte, 2016-07-07 15:31:41
Förläng bana 08/26 frän dagens 2500 m till 3500 m. Gör samma med 01R/19L på sikt
Det är väl det som är mest akut.
Anmäl inlägget
Storhetsvansinne
Skrivet av Mats, 2016-07-07 12:07:12
Men ärligt... lilla Arlanda ska ha bana 4...o LGW som är betydligt större klarar sig med EN..

Behåll BMA o utveckla den i stället! Bygg ny bana där i stället
Anmäl inlägget
Framtiden
Skrivet av Huss, 2016-07-07 10:55:02
Varför pratar man alltid om att Sveriges framtid inom flyget hänger på Arlanda? Vi som bor i södra delarna av landet har väl inget beroende av Arlanda snarare tvärt om.
Anmäl inlägget
4e bana?
Skrivet av Thomas, 2016-07-07 10:36:26
Jag förstår inte hur en 4e bana är aktuell. London Heathrow har klarat sig med 2st banor och så mycket mer flygtrafik än ARN...
Förläng banorna istället så att flyg kan flyga längre och vara tyngre istället...
Anmäl inlägget
Satsa enbart på Arlanda
Skrivet av Anonym, 2016-07-07 10:26:12
stor Stockholm ska enbart satsa på ett maximalt utvecklat Arlanda! Först då kan man konkurrera på riktigt allvar med Kastrup & Gardemoen.
Lägg ner den tunga kommersiella flygtrafiken på Bromma flygplats snarast och behåll enbart allmänflyget samt 112-verksamheten.
Anmäl inlägget
Längre banor?!?
Skrivet av Otto, 2016-07-07 08:24:07
Att ESSA behöver fyra banor är mycket tveksamt. Däremot behöver Arlanda banor som är längre!
Anmäl inlägget
Fantasi
Skrivet av Micke Johansson, 2016-07-07 08:14:16
Tack för skämtet, Flygtorget!
Alltid bra med ett gott skratt, Arlanda flygplats skandinaviens största om 3 år, med 40 miljoner pax....
Det roligaste jag har hört på väldigt länge.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev