Det finns 15 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Inkompetens
Skrivet av Malm, 2016-07-10 17:45:00
Den kanske viktigaste frågan är om man har rätt kompetens för de beslut som ska tas. Bana 3 är ett skrämmande exempel på avsaknad av rätt kompetens. Snacket om en fjärde bana om 20 år visar också på att man inte förstått behovet av längre banor redan nu. Ankdamm!
|
|
Jämförelser
Skrivet av Fakta, 2016-07-08 15:03:33
Jag förstår inte varför man refererar till Gatwick och Heathrow som någon sorts idealflygplatser som klarar sig med ett svinnande litet antal rullbanor. Gatwick och Heathrow är rena katastrofer och ett typexempel på nutida brittisk oförmåga att få något gjort, vare sig när det gäller utbyggnad eller bygga nya flygplatser. Jämför med centrala Europas storflygplatser som har planerats på lång sikt som Amsterdam, Paris, Madrid och Frankfurt
|
|
20 år!?
Skrivet av rt, 2016-07-08 01:25:31
Att bygga själva banan ska inte ta mer än 2 år från det att första spadtaget gjorts. Lägg till 3 år för tillstånd, bygglov, planering och eventuella överklaganden så är vi uppe 5 år. Säg 6-7 år i värsta fall om vi räknar med att allt går fel och man stöter på förseningar och problem men 20 år!? Två decennium!? för att lägga lite asfalt!?
Jag skulle gärna se att nästa artikel på ämnet ger en förklaring till den tidsplanen.
|
|
Glädjekalkyl
Skrivet av Se, 2016-07-08 01:09:54
Swedavias siffror är rena glädjekalkylen. Det är bara ett korthus som är gjort för att stödja bygg- och fastighetsbranchen.
Hoppas någon politiker inser att det inte är en bra idé att tömma flygplatssystemet på pengar. Tyvärr är förhoppningarna inte allt för höga.
|
|
Den blir nog inte lång......
Skrivet av Långbänken, 2016-07-07 19:46:05
Ska vi gissa att bana 4 blir 800 meter......?
|
|
SÅÅÅ mycket större är inte CPH!
Skrivet av SAS, 2016-07-07 17:28:04
Men herr Huss,nu bor ju inte alla Sveriges 10 miljoner invånare i söder....!
|
|
40+
Skrivet av Troende, 2016-07-07 16:42:09
Tror inte att det var Flygtorget som uppfann siffran 40 miljoner pax. Det är Swedavias egen prognos. Dessutom står det inte att det ska vara verkligt om tre år utan på sikt...
|
|
"...utan också hela det svenska flyget"
Skrivet av Lae, 2016-07-07 16:21:15
Vad menas med "hela det svenska flyget"? Flygtorgets "flyg" är låååångt ifrån "hela det svenska flyget". Snarare tvärtom!
|
|
Förläng banor
Skrivet av Matte, 2016-07-07 15:31:41
Förläng bana 08/26 frän dagens 2500 m till 3500 m. Gör samma med 01R/19L på sikt Det är väl det som är mest akut.
|
|
Storhetsvansinne
Skrivet av Mats, 2016-07-07 12:07:12
Men ärligt... lilla Arlanda ska ha bana 4...o LGW som är betydligt större klarar sig med EN..
Behåll BMA o utveckla den i stället! Bygg ny bana där i stället
|
|
Framtiden
Skrivet av Huss, 2016-07-07 10:55:02
Varför pratar man alltid om att Sveriges framtid inom flyget hänger på Arlanda? Vi som bor i södra delarna av landet har väl inget beroende av Arlanda snarare tvärt om.
|
|
4e bana?
Skrivet av Thomas, 2016-07-07 10:36:26
Jag förstår inte hur en 4e bana är aktuell. London Heathrow har klarat sig med 2st banor och så mycket mer flygtrafik än ARN... Förläng banorna istället så att flyg kan flyga längre och vara tyngre istället...
|
|
Satsa enbart på Arlanda
Skrivet av Anonym, 2016-07-07 10:26:12
stor Stockholm ska enbart satsa på ett maximalt utvecklat Arlanda! Först då kan man konkurrera på riktigt allvar med Kastrup & Gardemoen. Lägg ner den tunga kommersiella flygtrafiken på Bromma flygplats snarast och behåll enbart allmänflyget samt 112-verksamheten.
|
|
Längre banor?!?
Skrivet av Otto, 2016-07-07 08:24:07
Att ESSA behöver fyra banor är mycket tveksamt. Däremot behöver Arlanda banor som är längre!
|
|
Fantasi
Skrivet av Micke Johansson, 2016-07-07 08:14:16
Tack för skämtet, Flygtorget! Alltid bra med ett gott skratt, Arlanda flygplats skandinaviens största om 3 år, med 40 miljoner pax.... Det roligaste jag har hört på väldigt länge.
|
|