Skriv ut  

Skavsta vill bli alternativ till Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 juli 2016
Ny ILS och uppgradering till CAT3 ska göra Skavsta till ett alternativ till Arlanda. Det är delar i de investeringar på 50 miljoner som just nu görs på flygplatsen.

Sextio procent av passagerarna som flyger från Skavsta kommer från Stockholm. Över huvud taget ingår Skavsta som en del i den totala flygkapaciteten i Stockholmsregionen Det visade bland annat den tidigare debatten kring framtiden för Bromma. Skavsta är också landets tredje största flygplats sett till antalet utrikespassagerare – 2 miljoner förra året – och siktar nu på att öka ytterligare.

– Vi har banan och kapaciteten. Wizz växer med fler linjer och jag tror även att mer leisure-trafik är en del av framtiden för oss, säger Peter Steinmetz, VD på Skavsta flygplats till Flygtorget.

Nu startar därför ett investeringsprojekt på sammanlagt 50 miljoner, hälften av pengarna kommer från EU, med ambition att bland annat göra flygplatsen till ett alternativ till Arlanda. I första hand ska ILS-systemet uppgraderas till Cat 3 som tredje flygplatsen i landet vid sidan av Arlanda och Landvetter. I slutet av 2018 ska ny ILS vara på plats och det ger Skavsta möjlighet att ta emot trafik oberoende av vädersituationen.

– Idag är Arlanda den enda flygplats i regionen som har den nödvändiga tekniken. Flygplan som inte kan landa där dirigeras om till Landvetter, Helsingfors flygplats eller Gardemoen i Oslo.
 Det kommer att bidra till att göra flygresor till Stockholmsregionen säkrare, mer kostnadseffektiva och mer tillförlitliga, både för flygbolag och passagerare, fortsätter Peter Steinmetz.

I ambitionen att bli den södra porten till Stockholmsregionen ingår också att knyta flygplatsen till tågtrafiken på den kommande Ostlänken. Över huvud taget ska en del av investeringsprogrammet användas till att utreda vilka satsningar på infrastruktur som ska göras i framtiden.

– Förra året blev vi klara med den nya beläggningen på banan. I vårt framtidsscenario finns kapacitet att växa till sex miljoner passagerare per år. Det kräver att vi bygger ut plattan och terminalen och är den typ av satsningar som vi nu diskuterar.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Bra satsning
Skrivet av Bertil, 2016-07-23 06:27:22
Skavsta är ett alldeles utmärkt alternativ till Arlanda. Det är bara att hoppas att Skavsta får större betydelse när Bromma läggs ner. Det blir ju inte sämre av att Ostlänken kommer att ha en hållplats på Skavsta när den är klar. En vettig satsning från Skavstas sida.
Anmäl inlägget
RE: Leksaksbolag...jojo??
Skrivet av Flygkonsult, 2016-07-22 10:38:03
Andreas: Det må så vara men artikeln handlar ju om flygplatsen och inte ett visst Irländskt flygbolag! Eller hur?!
Jag håller mig strikt till innehållet i artikeln och inget annat.
Min uppmaning är att hålla sig till sakfrågan.
Anmäl inlägget
Svar till Flygkonsult
Skrivet av Andreas, 2016-07-21 21:14:05
Jag tror att du har missuppfattat signaturen Niclas. Jag förstår det som att han syftar på flygbolagen som flyger på Skavsta, inte bolaget som driver flygplatsen.
Anmäl inlägget
Leksaksbolag...jojo??
Skrivet av Flygkonsult, 2016-07-21 16:25:06
"Leksakbolaget" äger och driver mer flygplatser än Sveriges statliga flygplatsägare. Dessutom med minst lika hög omsättning. Utöver det har detta bolag flygplatsdrift på ytterligare 5 flygplatser i USA.Skavsta i sig är ett AB registrerat i Sverige.
Anmäl inlägget
Missuppfattning kring flygtermer
Skrivet av Flygkonsult, 2016-07-21 08:48:23
ME:Tror du missuppfattat terminologin avseende benämningen alternativflygplats.
Det som nämns från P. Steinmetz är vad du som pilot/flight dispatcher skriver i en IFR-färdplan där man skall ange alternativflygplats.I detta fall gäller det lämplig alternativflygplats f flygplan som normalt ska landa på arlanda och bl a behöver CAT111 men att vädret understiger minima.Det har inget med att göra med käbblet kring vilka flygplatser vi skall ha i Stockholm.Från en pilot
Anmäl inlägget
passageraravgift
Skrivet av Niclas, 2016-07-21 08:30:39
Jag trodde meningen med passageraravgifter var att dessa skulle gå till underhåll och utbyggnad?

Här verkar man ha lyckats med att sänka dessa rejält för leksaksbolag som inte betalar skatt i detta land eller kanske inte alls.... och sen få bidrag ändå.

Only in Sweden
Anmäl inlägget
Skavsta är inget alternativ
Skrivet av ME, 2016-07-21 00:52:41
Skavsta är ingen alternativ flygplats till Bromma som är en Cityflygplats (som diskuterats tidigare) och ett dåligt alternativ som bara snor passagerare från Arlanda. Ett utbyggt Arlanda med bra passagerarströmmar som kan få så många linjer som möjligt är bättre för Stockholm och Sverige än två halvbra alternativ med färre linjer. Ett utbyggt Skavsta är inte till Stockholms fördel utan endast personer i Södra Södermanland och Östergötland.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev