Novair väntar in nya A321

Publicerad den 3 oktober 2016
Kommentarer
Tre nya neo blir två när Novair planerar för framtiden. Med två nya, bränsleeffektiva maskiner kan Novair ha kvar rollen som Apollos eget flygbolag.
Tidigare i år stängde Novair besättningsbasen i Göteborg, lämnade tillbaka två av de leasade A321-maskinerna och drog ner verksamheten i väntan på de tre nya A321NEO som flygbolaget beställt.
          
 Det visar sig nu att den neddragna verksamheten blir beständig, vilket inte var den ursprungliga planen.
– Ja, vi tar leverans av två nya A321neo och har avbeställt den tredje, säger Novairs vd Anders Fred till Flygtorget.
          
 Det är fortsatt Apollo som är den huvudsakliga kunden och Novair flyger cirka 30 procent av researrangörens produktion. För flygbolaget innebär det i princip en 100-procentig beläggning med några procent avsatt för andra uppdrag. De två fabriksnya A321neo som levereras i maj-juni nästa år innebär att dagens två maskiner, en egen A321-200 och en inhyrd A320-200 från det engelska flygbolaget Titan Airways, försvinner. Det ger en flygplansflotta på två flygplan med en betydligt bättre bränsleekonomi och längre räckvidd än dagens maskiner.
– Vi har 221 stolar ombord, för övrigt den allra senaste modellen slim-line som ger bra benutrymme. Sammantaget med de övriga fördelarna i den nya maskinen ger det oss möjlighet att fortsatt kunna konkurrera med ett attraktivt stolspris ut mot våra kunder.
          
De nya maskinerna lättar också upp den uppdelning bland piloterna som den inhyrda brittiska maskinen fört med sig. Den har varit baserad i Oslo och piloterna där har varit skolade på de regler som gäller för det brittiskt bolaget. Med en egen enhetlig flotta blir det något lättare att disponera personalen.
          
 När de två nya maskinerna kommer in, en baseras i Stockholm och en i Oslo, befästs också Novair storlek under de kommande åren. Några nedskärningar bland personalen är inte aktuell.
– Det är den här storleken och den här produktionen som är vår mission.
          
En A321neo har kapacitet att flyga nästan 6 000 kilometer vilket i och för sig ger långlinjekapacitet med en teknisk mellanlandning. Huvudproduktionen planeras dock att de vara till Kanarieöarna under vinterperioden och till destinationerna runt medelhavet under somrarna. Några planer på att än en gång ta in wide-body i egen eller inhyrd regi, finns inte.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Bull
2016-10-06 08:25

Hur smarta?
Att använda sig av SAS eller Norwegian tror jag inte är så smart. Nu för tiden flyger båda dessa bolag egna linjer till många av Apollos destinationer. En av orsakerna till charterns minskning enligt Apollo själva. Vore bättre för Apollo om dessa bolag inte fanns. Men istället så betalar dom stora summer till dessa konkurrenter för flygstolar.

Per
2016-10-05 14:17

Apollo är väl smarta och köper sin flygkapacitet av det bolag som flyger paxen från A till B till lägsta pris. Dessutom behöver man ju inte fundera så mycket på alternativa lösningar vid tex teknik på Nova-kärrorna, man flyttar ju helt enkelt över det problemet på den inhyrda aktören.
Naturligtvis trist att Novair är på väg att gå i graven, men Apollo och deras ägare Rewe vill nog tjäna pengar.
Så länge inte oseriösa Primera flyger för Apollo så är det lugnt.

Markus
2016-10-04 17:52

Synd att inte Apollo anlitar Novair till Skiathos för sommarsäsongen 2017. Nu har man ändrat till SAS och B-737 från att det från första början var tänkt med en A321neo

Bull
2016-10-04 12:27

Novair valde nog inte att stänga ner GOT basen.
Apollo valde att stänga ner GOT basen samt att bara behålla två flyg i flottan. Novair kan inte ta dessa beslut eftersom det är ägarna dvs Apollo som bestämmer allt. Novair får lydigt följa alla tokiga beslut som tas i Apollo.

Oskar
2016-10-03 19:52

Det var synd de kapade en neo.

Gh
2016-10-03 18:15

Hur blir det med Got produktionen vem opererar den?

Micke
2016-10-03 10:18

Håller tummarna o lycka till

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten