SAS nya Airbus A320 på väg mot Arlanda

Publicerad den 20 oktober 2016
Kommentarer
De sista testerna är snart klara och nästa vecka flygs den till Arlanda. Då blir den första Airbus A320 neo att sättas in i SAS linjetrafik.

 

SAS Airbus A320 neo

SAS Airbus A320 neo

Den heter fortfarande D-AXAF och genomgår i dagarna de slutliga testerna hos Airbus i Hamburg. Men på tisdag nästa vecka får den sin ordinarie registrering LN-RGL och flygs upp till Arlanda. Där tar SAS över och genomför den sista ”SAS-ifieringen” innan maskinen blir den första av de nya A320neo som ska fasas in i flottan under de kommande tre åren.

– Det blir den första av våra kort-och medeldistansmaskiner som har den nya kabininredningen, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS till Flygtorget.

Det är en inredning som följer i samma design som den som finns ombord på långlinjeflottan. I och med att besättningarna sedan i måndags också har de nya uniformerna, har SAS presenterat hela det nya upplägget. Däremot dröjer det till i sommaren innan arbetet med att installera WIFI ombord inleds. Den nya inredningen ska sedan monteras i merparten av SAS övriga 100 kort- och medeldistansmaskiner. Det sker sedan allt eftersom i samband med ordinarie underhållsarbete.

– Men våra B737-600 står utanför eftersom de är på väg att fasas ut och ska ha lämnat senast 2019. Då har också samtliga 30 A320neo som vi beställt levererats.

Den första maskinen premiärvisas alltså på tisdag nästa vecka. Dagen efter sätts den in i linjetrafiken och går de två första dagarna enbart på turnaround mellan Arlanda och Kastrup. Därefter ska den börja flyga i hela linjenätet.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Ka
2016-10-24 11:30

Vet vi vilka flighter mellan ARN och CPH den kommer ligga på under de närmsta veckorna?

Matte
2016-10-22 15:54

Och vem är du? Gillar inte att någon påhittad person kallar sig purser och skriver att du har premiärturerna. “Vi och tjejerna” gläder oss åt nya galley och bra arbetsutrymmen ombord. Alla som jobbar som kabinpersonal vet att ju nyare ett plan är desto sämre blir arbetsutrymmet. Så kommer det även bli på denna maskinen. Nytt och fräscht, men trångt.

Gullan Purser&Premiärlejon
2016-10-21 09:52

Jag har nöjet att arbeta på leveransflygingen och de första turerna. Jag å tjejerna gläder oss enormt till vår nya galley (kök) , nya ugnar och bra arbetsutrymmen ombord. en fantastisk maskin. , Välkommna ombord.

sv Johan
2016-10-20 22:31

är RAT’en som hörs vid landningen (Ram Air Turbine).

KalleSus
2016-10-20 22:26

Johan, det ljudet har diskuterats och har sin förklaring i en annan diskussion här på Flygtorget
http://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=210630

To
2016-10-20 20:07

Äntligen är det dax! Måste provflygas! GO SAS!

Johan
2016-10-20 16:59

En liten film på härligheten: https://www.youtube.com/watch?v=j0IzsfNFufc Dock märkligt ljud vid 1.47…

Mr €
2016-10-20 12:40

Det är troligtvis en stor förbättring från gamla tider då nya eller inleaseade flygplan stod i hangarerna längre tider och skulle ha nya stolar, instrument etc.

Flygs i morgon
2016-10-20 11:58

Leveransflygningen sker faktiskt i morgon och den landar preliminärt kl 18.00 på Arlanda.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten