Kritik mot planerna på en bana 4 på Arlanda
Publicerad den 1 november 2016
I april presenterade Anders Sundström den så kallade Brommautredningen. Vad som egentligen var tänkt som en analys av Brommas framtid och de politiska propåerna om en eventuell nedläggning i förtid, kom istället att handla om den samlade kapaciteten i Stockholm. Det var ett lyftande av frågan som de flesta tyckte var bra och samtidigt kom Arlanda att hamna i fokus.

Kommentarer
Helt otroligt att ARN inte ens har ansökt om parallel inflygning. Kanske lika bra om nordens nästminsta huvudstadsflygplats byggar bana 4,5 och 6. För att använda befintlig ban kapacitet på vettigt sätt kan man tydligen inte. Typiskt svenskt med överbyråkratiserat inkompetens på båda Swedavia och LFV
Gatwick är inget strålande exempel. Totalt kaos råder där så fort vädret blir dåligt eller en bit asfalt råkar lossna. Arlanda har sin snö vilket ställer andra krav. Att man inte ens ansökt om paralella inflygningar käns som ett skämt.
Man har ännu inte ens ansökt om att få använda parallella inflygningar till Arlanda. Detta är en stor skandal.Två parallella landningsbanor i ankomstpeak och 2 parallella för start i avgångspeak. Om man sen bara förlänger bana 3 till en rimlig längd. (3000m) så är kapacitetsproblemet löst.
Så med relativt enkla förbättringar skulle ARN alltså lätt kunna hantera 60 milj pax/år? Hehehe. Det ville nog inte herr Sundström höra.
Varför man gjorde bana 3 inte längre än 2500 m är för mig en gåta. Än idag… Redan då när den byggdes förekom det kritik från pilothåll att banan borde vara längre.
På CPH, som allt annat lika är en betydligt mer effektiv flygplats än ARN lägger man ner en bana , och kommer i framtiden att operera med två parallel banor.
Att ARN skulle behöva fyra banor är bara ännu ett exempel på ofattbart konstiga regler och ineffektivt byråkrati i det här landet.Nyttja det som finns, på ett vettigt sätt!
Varför inte kika på Gatwick:
40 miljoner passagerare per år och 55 rörelser i timmen med en rullbana…
Hur vore det om man kikade lite på Gatwick?
40 miljoner passagerare och 55 rörelser i timmen med EN bana…
Med ökad frekvens, simultana parallella inflygningar till Arlanda, precis som Oslo och Helsingfors så tänker jag att Arlanda borde stå sig ett bra tag till..
Vad kostar det att förlänga de befintliga 3 banorna på Arn? Förmodligen betydligt mindre än en bana 4. Men Swedavia har ju fullt upp med att bygga kontor & hotell istället för flygrelaterade investeringar på Arn
Sundström vågade inte ta diskussionen om Brommas vara eller icke-vara så han styrde över det på Arlanda istället.
Bromma kan stängas inom några månaderutan att tillväxt och tillgänglighet drabbas. Vilka drabbas? 15 minuters mindre sömn för affärsresenärerna, samt BRA som företag. Men det blir ingen belastning för samhället som ofta påstås.
två parallellbanor på ARN 01/19 R/L.
Använd de för tusan!!
Man måste ställa sig frågan hur Sverige sätter prioriteringar. Är det viktigare att tillse Upplands Väsby bornas intressen än Stockholmsregionens och Sverige behov ave en fungerande flygplats med utvecklingspotential. Denna fixering vid särskilda miljöintressen visar på ett märkligt sett att prioritera
Se till att alla tre banorna på Arlanda är minst 3000 meter. Tillåt civil flygtrafik på Uppsala oavsett in- eller utrikes. Då kommer Stockholmsområdet ha tillräcklig flygkapacitet för överskådlig tid. Arlandas nuvarande bansystem och miljöproblem ger inte tillräcklig kapacitet. Obs IATA är inte specialister på flygkapacitet!
Nu ska man få en tredje bana på London Heathrow!
De klarar sig idag, kolla trafiken i jämförelse med Arlanda!
Man tar sig för pannan.
Man har klarat sig gott & väl med två banor på Arlanda ett bra tag framöver.
Lägg ner, gör om och gör rätt!
The Observer….
Förklara hur Heathrow klarar mer eller minst lika mycket som Arlanda fast de bara har två banor?
Varför är bana 3 bara 2500 m?
Hur lyfter en tyng 777 från Arlanda när bana 1 inte används?
Förläng bana 2 och bana 3.
Ordna med kurvade inflygningar till bana 3.
Byt inte bana varje timma…
Väldigt många besserwissrar här som kan allt och vet allt.
“Effektivisera trafikavvecklingen” så kan man öka antalet rörelser avsevärt, påstås det.
Det är direkt felaktigt. Arlanda landar som mest ca 43 flygplan i timmen vid rätt väderförhållanden. Och då är det gällande minimisepararion mellan allt.
Det går inte att landa fler än så per timme, MED IDAG GÄLLANDE REGELVERK.
Med en ny parallellbana kan man dock öka antalet rörelser avsevärt.
Om man kör Airbus 380 på alla linjer kan man komma upp i hissnande 630 000 passagerare per DAG (!)
Det ger över 170 miljoner passagerare per år och då har jag räknat endast vardagar mellan 07-22:30 ungefär och 84 rörelser per timme. Lägg till helgen och siffran stiger över 200 milj.
(Eller så slutar man att blanda äpplen och päron och börjar prata rörelser istället. Pax är irrelevant)
Helt rätt! Förläng en eller två av banorna, lös problemet med Upplands Väsby en gång för alla. Upplands Väsby är idag vad det är TACK VARE Arlanda, alternativt ordna med kurvade inflygningar in till bana 3.
En 4 e bana skulle bara öka möjligheterna för att ideligen byta bana för att en tokig gammal kapten sitter med kikare flygradio och Flightradar i Upplands Väsby och har högt blodtryck…
Stockholm behöver endast 1 flygplats (Arlanda) om man ska ha någon verklig chans att konkurrera med Kastrup och Gardemoen.
Den utredning som Sundström lagt fram är ju ett rent beställningsjobb där han i stort ställer ett ultimatum om en fjärde ARN bana innan BMA kan avvecklas. På så sätt skjuter intressenter problemet framför sig och säkrar fortsatt drift av BMA långt framöver.
Bevisar ju bara inkompetensen och svågerpolitiken som härskar på politisknivå när det kommer till trafikslaget flyg i Sverige.
Som tidigare skrivits, förläng befintliga banorna 2 & 3, inför parallell operation och se över hela Sthlm TMA.
Se till att utnyttja de banor som finns idag. Effektiviteten måste ju vara ett hån i jämförelse med t.ex. Gatwick el. Stansted. Arlanda är en totalt underutnyttjad flygplats idag.
Naturligtvis behövs inte ännu en löjligt kort bana 4 på Arlanda. Det gäller att förlänga befintliga banor, och se till att få trafik avveklingen att köra på ett smidigt sätt, då har man absolut inga kapacitets problem.
Nu gäller det bara att få ett flertal inkompetenta byråkrater och obegåvade politiker att inse att dom har fel, och detta blir inte lätt…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten