Sänkt flygskatt i Österrike utmanar Kastrup
Publicerad den 23 november 2016Myndigheterna i Österrike ska nu under en tvåårsperiod halvera flygskatten i landet. Det är en åtgärd som gläder både Austrian Airlines och flygplatsen i Wien. Flygplatsen där är en av huvudkonkurrenterna till Kastrup när det gäller nya långlinjer.
Wiens flygplats
Wien-Schwechat, den internationella flygplatsen i Wien, är en av de flygplatser i Europa som ledningen för Kastrup ser som sina främsta konkurrenter. Med närmare 23 miljoner passagerare per år, ligger de två i ungefär samma storleksklass och Wien är tillsammans med bland annat Zürich och den kommande Brandenburg-flygplatsen i Berlin de som Kastrup ser som sina främsta konkurrenter. Utbudet de två flygplatserna emellan är ungefär likvärdigt när det gäller både kort- och medeldistans och interkontinentala linjer. Men Wien har till exempel China Airlines till Taipei och Korean Air till Seoul, där framför allt den sydkoreanska huvudstaden länge funnits på Kastrups önskelista.
Nu kan dock konkurrensförhållandena komma att ändras till Wiens fördel. Den österrikiska regeringen har bestämt att de lokala flygplatsavgifterna ska sänkas med 50 procent under två år.
Flygskatten infördes 2011 och har successivt blivit ett problem för flygbranschen i Österrike. Avgifterna är 7 euro per enkelresa kortdistans, 15 euro på medeldistans och 35 på långlinjer. Genom att halvera avgifterna räknar både flygbolag och flygplatser att konkurrensmöjligheterna ska förbättras. Ledningen för flygplatsen i Wien har räknat fram att om skatten helt togs bort skulle det locka en miljon nya passagerare. Men också en halvering är välkommen.
Sänkta kostnader kan påverka konkurrensförhållandet till andra flygplatser i regionen och även Kastrup. Flygplatsen i Köpenhamn har med skandinaviska mått höga avgifter, cirka 30 procent högre än de på Arlanda. Det är något som SAS, den överlägset största kunden med närmare 40 procent av hela verksamheten, återkommande har påpekat. Det kan ha varit en bidragande orsak till att de två senaste långlinjerna, till Hong Kong och Los Angeles hamnade i Stockholm.
På Kastrup har man kategoriskt avvisat att avgifterna är för höga, trots att flygplatsen levererar miljardvinster varje år. Ledningen påpekar också att de är de ännu dyrare flygplatserna ute i Europa som är de primära konkurrenterna, inte de relativt billiga i Skandinavien. Men det är alltså en situation som nu kan komma att ändras.
Det faktum att Österrike halverar flygskatten sätter fokus på den svenska flygskatt som av allt att döma är på väg. Hur den ska utformas ska regeringen presentera nu i slutet av månaden. Om den införs följer Sverige efter Norge som sedan i juni i år har en skatt på varje flygbiljett. Det har bland annat lett till nedlagda och reducerade linjer och flygplan som ställts på marken.