Örebro flygplats växer under radarn
Publicerad den 20 februari 2017Förlängd bana och ny reguljär linje utomlands. Flygplatsen i Örebro växer sakta men säkert och utan att göra särskilt mycket väsen av sig.
– Jag pratar hellre efteråt, när allt är klart säger flygplatschefen.
Asfalten är på plats och Örebro flygplats kan nu berömma sig om att den egna 3 280 meter långa banan tillhör de längsta i landet, klass med storstadsflygplatserna vilka bara är slagna av landets längsta i Luleå. I Örebro, liksom i Luleå finns det planer bakom banförlängningen och det stavas frakt.
– Frakten är stark i regionen och vi har redan idag DHL och TNT som flyger 737:or och 757:or till de stora hubbarna nere i Europa. Det gör oss till den fjärde största flygplatsen när det gäller vikten på godset. Med en ännu längre bana finns möjligheter att växa på fraktsidan samtidigt som vi blir mer attraktiva för de stora researrangörerna. Nu kan vi ta till exempel en A330 med full last direkt härifrån till Thailand och Mexiko, säger Mikael Smedberg, vd på flygplatsen till Flygtorget.
Trafiken på Örebro flyger fortfarande på 2 600 meter och de ännu gällande kriterierna för in och utflygning. Transportstyrelsen är ännu inte klar med riktlinjerna för det förändrade luftrummet. När det väl är klart under våren blir det en tydlig förändring jämfört med för bara fem år sedan. Då, 2012, övergick flygplatsen till att vara en egen verksamhet efter att tidigare varit ett dotterbolag till länstrafiken. Det gav inspirationen att växa och ta en tydligare plats i konkurrensen med främst Västerås, Karlstad och i viss mån Eskilstuna. Mikael Smedberg tycker dock inte att det är en kvartett som krigar alltför mycket om passagerare och frakt, huvudkonkurrenten är och förblir Arlanda.
– Vår styrka ligger i närheten och att vi är en liten flygplats med snabb genomströmning. Det gör att vi kan konkurrera med bil och järnväg och som gör att både linjen till Malmö som funnits i många år och trafiken till Köpenhamn växer och utvecklas.
Sträckan Örebro – Köpenhamn har funnits med sedan hösten 2015 och flygs i dagsläget av BMI med en Embraer 145 på uppdrag av Nordica som är den upphandlade leverantören av trafiken. Linjen förlängdes nyligen till Groeningen i Holland, en något udda destination men som dels förser Köpenhamn med inkommande resenärer, dels öppnat en helt ny destination från Holland. Samtidigt ger den ett bättre utnyttjande av flygplanet som garant för fortsatt trafik.
– Jag räknar med att vi har kvar linjen till Kastrup. Den har satt sig, är uppskattad och har bra kabinfaktor.
Det gör i sin tur att aptiten på ytterligare reguljär trafik till någon av de större hubbarna växer. Det kan vara Helsingfors, likt det som Västerås har i nuläget eller för den delen Oslo, London eller någon storflygplats i Europa. Innan dess måste dock terminalen och övriga passagerarutrymmen byggas ut. Förra året ökade antalet passagerare med 14 procent och passerades gränsen 100 000 resenärer.
– Vi måste våga satsa, det visar utvecklingen sedan 2012. Men jag kämpar hellre på ett ta under radarn och pratar om vad som sker när det väl är klart.