Swedavia och den svenska regeringen har ambitioner på att göra Arlanda till den ledande flygplatsen i Skandinavien. I bakgrunden finns det faktum att statens avtal med Bromma upphör 1938 och att inrikestrafiken då, troligen, ska flyttas över till Arlanda. Den trafikökningen, tillsammans med den kontinuerliga ökningen av flygtrafiken på Arlanda, gör att det behövs en fjärde bana på Arlanda.
Det menar i alla fall den utredning, Mer flyg och bostäder, som Anders Sundström presenterade förra året. Det finns också sedan länge skisser på hur både en fjärde och en femte bana ska placeras vid flygplatsen. Framför allt den framtida fjärde banan finns tydligt markerad nordost om det nuvarande bansystemet.
Det finns ännu inget officiellt beslut att börja projekteringen av en bana 4. Detta trots att processen tar mycket lång tid: Man räknar med att det kan ta upp till 20 år innan en fjärde bana står klar på Arlanda. Framför allt är det miljöprövningen som tar lång tid och som involverar alla de kommuner runt Arlanda som är berörda av verksamheten på flygplatsen.
Det visar sig nu att Sigtuna, den kommun där Arlanda ligger, har ett exklusivt avtal som ger kommunen vetorätt i allt som har med byggandet av nya banor på flygplatsen. Det är dessutom ett avtal som gäller i all framtid och inte kan sägas upp. I det remissvar som kommunen lämnat till Anders Sundströms utredning och som Flygtorget tagit del av står det: ”Sigtuna kommun får i detta sammanhang understryka att det finns ett civilrättsligt avtal upprättat år 1991 mellan Sigtuna kommun och staten (Luftfartsverket) med avsikt att reglera Sigtuna kommuns inflytande på framtida utbyggnad av rullbanor på Arlanda flygplats. I sak innebär avtalet att staten inte kan genomföra en utbyggnad av ytterligare rullbanor på Arlanda utan att kommunfullmäktige i Sigtuna har medgivit utbyggnaden.”
– Ja, finns ett avtal mellan staten och Sigtuna kommun med ett sådant innehåll, säger Tomas Fjordevik, miljöjurist på Swedavia.
Avtalet bottnar i att staten för ett antal år sedan tog bort det kommunala vetot som tidigare fanns i miljölagstiftningen. I det läget tecknades avtalet mellan staten och Sigtuna kommun som, om saker ställs på sin spets faktiskt kan sätta stopp för en ny bana på Arlanda. Men trots den tydliga påverkan på Arlandas framtid som kommunen numera har, är Tomas Fjordevik inte orolig för att avtalet ska behöva användas.
– Egentligen är det miljöprövningen som styr och där allt avgörs. Om inte värdkommunen, alltså Sigtuna kommun, är positiva till planerna när den görs, försvårar det processen att bygga banan, säger han.
Arlanda är idag klassat som ett riksintresse. Trafikverket har därför utrett placeringen av en tänkt bana 4 och preciserat bland annat var ny bostadsbebyggelse får uppföras. Det kan ses som ett första steg mot att projekteringen börjar. När den verkligen kommer igång ska också miljöprövningen börja och det är ett komplicerat arbete, stoppavtal eller inte.
– Ja, det kommer att bli djupgående och omfattande dialoger med alla berörda parter, säger Tomas Fjordevik.
Det finns 22 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
Fjärde banan!
Skrivet av keso2, 2017-05-20 18:06:42
Helt rätt varför behöver Arlanda en fjärde bana??? Tycker det är bra att Arlanda växer!
|
|
Men den blir väl kort-kort?
Skrivet av Långbänken, 2017-05-18 09:39:13
Eftersom Arlanda endast bygger korta banor för matartrafik så kan man väl misstänka att bana 4 blir 800 meter lång? (Så kan man i stället investera sina pengar i fler shoppingområden i terminalerna)
|
|
Trender
Skrivet av Östgöte, 2017-05-18 09:27:54
Om tjugo år är det färre inrikesflygplatser. Läggs BMA ner blir det större flygplan, inte fler avgångar, BRA konkurreras ut, bara THN saknar ARN trafik idag. Lågpris leder till större plan och färre avgångar. Plan under 100 stolar försvinner.
|
|
Arn
Skrivet av Anders, 2017-05-18 08:32:01
Om nu slottarna är fulla under peak morgon och kväll på Arn får man höja start och landnings avgifter dessa tider och göra det billigare övriga tider. Om affärs resenärer måste flyga under peak och är prioriterade för att Sverige skall fungera varför släpper man iväg alla charter kärror under dessa rider
|
|
Kan inte Sigrtuna lägga in veto om förlängning ?
Skrivet av lazyme, 2017-05-18 01:29:52
Om kommunen kan stoppa en bana, kan de inte lägga in veto om förlängning av en bana också ?
|
|
Re Don cabron
Skrivet av The Observer, 2017-05-18 00:26:23
En Airbus 380 rymmer 600 pax. Det borde gå att landa 30 st i timmen på en bana och starta 30 st på en annan parallell. Det ger 36 000 pax/h. På natten är det kanske lugnt men 06-22 har man trafik, 16 timmar a 36000 pax blir 576 000 per dag. Låt oss säga 350 dagar per år. 201 milj pax per år. Allt på två banor. Gatwick underpresterar om man jämför.
|
|
Flygskatt
Skrivet av Lucas, 2017-05-17 23:07:52
Men flygskatt så finns då inget behov
|
|
Inse
Skrivet av mäh, 2017-05-17 20:37:47
Arlanda behöver en bana till för att inga flygbolag vill starta och landa på nätterna dvs då inga pax reser. Morgon och kväll gäller i Sverige, att ni inte fattar det.
|
|
Bromma bör endast ha icke kommersiellt flyg
Skrivet av Anonym , 2017-05-17 18:41:12
Stockholm behöver endast 1 flygplats Arlanda! Först då kan man konkurrera med Kastrup och Gardemoen och Vanda!
|
|
Vilka alla?
Skrivet av Tim, 2017-05-17 17:28:57
Hur kan nån tro att Arlanda behöver en fjärde bana? Inför parallella i flygningar på 19/01 höger/vänster. Ska något göras så ska 01Rförlängas
|
|
Arlanda och banor
Skrivet av Mr €, 2017-05-17 15:34:47
Det är nog för morgon och kvällsavgångar samt vid nedläggning av Bromma som bana 4 behövs. Idag blockas stora områden runt Arlanda för eventuell placering av bana 4. Ser man på 737Max8/9 och A320/A321neo och C-series så blir de tystare och stiger mycket snabbare. Styr man trafiken via avgifter till dessa modernaste planen och släpper upp stora områden för bebyggelse så rullar skattepengarna in till de olika kommunerna.
|
|
@Bullerbyn
Skrivet av KaptenenUber, 2017-05-17 13:53:54
För att där bor alla stora kaptener som jobbar på det stora bolaget, och som inte vill bli störda....
|
|
Bullerbyn
Skrivet av Granne, 2017-05-17 13:23:29
Centrala Sigtuna är dessutom exklusivt befriat från överflygningar. Varför det?
|
|
4 banor för Sveriges sämst skötta flygplats.
Skrivet av Tobbe, 2017-05-17 13:19:06
Gatwick har mycket mer trafik än Arlanda och där räcker en bana utmärkt. Kanske skall skicka ATC på kurs i England så de lär sig leda effektivt. Kalle Anka nivå idag, finns en anledning att det står unreliable ATC hos vissa bolag på briefing inför flygning ??.
|
|
Vision
Skrivet av Anna Johansson, 2017-05-17 12:18:22
den svenska regeringen har ambitioner på att göra Arlanda till den ledande flygplatsen i Skandinavien. Den ambitionen verkställer regering genom att introducera en straffskatt på samtliga passagerare vilket har för effekt att ge bort trafiken till Helsingfors och Kastrup.
Med denna vision kan nuvarande 3:e banan rivas år 2030. Sigtuna kommunfullmäktige behöver inte bekymra sig.
|
|
Fel
Skrivet av Fel, 2017-05-17 12:14:23
statens avtal med Bromma upphör 1938... Ska vara 2038 !
|
|
Arlanda vs Gatwick
Skrivet av Don cabron, 2017-05-17 12:05:41
Från Wikipedia: "It operates as a single-runway airport, using a main runway with a length of 3,316 m (10,879 ft). A secondary runway is available but, due to its proximity to the main runway, can only be used if that is out of use. In 2016, 43.1 million passengers passed through the airport, a 7.1% increase compared with 2015." Kan nu någon förklara varför Arlanda behöver 4 banor........
|
|
Storhetsvansinne med fyra banor
Skrivet av Bertil, 2017-05-17 11:42:18
Det behövs verkligen inte fyra banor på Arlanda. Med bättre planering räcker nuvarande banor till. Behöver något göras så är det en förlängning av den senaste banan.
|
|
Varför
Skrivet av Frågvis, 2017-05-17 11:15:23
Varför behövs fyra banor på Arlanda när man klarar så många miljoner passagerare på två banor på Heathrow?
|
|
Sigtunas största arbetsplats
Skrivet av Nisse, 2017-05-17 09:44:00
Det må finnas ett avtal men Arlanda är ju kommunens i särklass största arbetsplats och juvelen i Sigtuna kommuns krona. Har svårt att tänka mig att man skulle motsätta sig något som begränsar tillväxten av densamma.
|
|
4:e bana
Skrivet av Anders, 2017-05-17 09:28:05
Arlanda behöver ingen 4:e bana för att kunna växa. Dagens 3 banor räcker utmärkt, dessa banor är kraftigt underutnyttjade. Kanske en ny ledning i Swedavia vore på plats.
|
|
Faktafel
Skrivet av Cristoffer, 2017-05-17 08:47:08
Vilken kommun ligger Arlanda i? Jo i Sigtuna kommun. Sigtuna kan således inte vara grannkommun till Arlanda.
|
|