Höga Kusten Flyg
I slutet av december 2012 köpte Höga Kusten Flyg Nextjet och de två bolagen slogs samman till en enhet. Flygtrafiken fortsatte dock under de två olika varumärkena, bland annat med tanke på den starka ställning som Höga Kusten Flyg av tradition haft på hemmabasen Örnsköldsvik. Flygbolaget bildades för att över huvud taget behålla flygtrafik i staden när SAS la ner sin trafik där.
Sommaren 2016 steg så de ursprungliga ägarna till Höga Kusten Flyg av helt och hållet. Istället gick det finska företaget Katternö in i flygbolaget med ambition att bland annat öka trafiken i Finland.
– Den nya ägarkonstellationen gör att vi får in ny kraft och möjlighet till satsningar för att sakta men säkert kunna växa ytterligare, sa Magnus Ivarsson, VD på Nextjet vid det tillfället.
Nu tas ytterligare ett steg vidare i och med att varumärket Höga Kusten Flyg försvinner. Sedan den första maj sker alla flygningar från Örnsköldsvik som Nextjet.
– Det är egentligen helt odramatiskt och en tanke som funnits med hela tiden. Att vi har ett namn utåt tydliggör vår verksamhet och effektiviserar vårt eget arbete. Innan vi gjorde det här har vi stämt av med marknaden här uppe och fått ett positivt svar. Det är alltså business as usual när det gäller själva flygtrafiken, säger Henning Lindberg på Nextjet till Flygtorget.
Redan nu är namnet Höga Kusten Flyg borta från den ATR72 som flyger sträckan Örnsköldsvik – Arlanda. Flygplanstypen är dock kvar även om den under en kortare period under sommaren ersätts med en av Nextjets ordinarie ATP-maskiner.
Arlanda fortsätter också att vara Nextjets hub i Sverige och där är bolaget det tredje största när det kommer till antalet flighter. De nya code share-avtal som nu finns med SAS, KLM och Air Baltic förstärker också närvaron på Arlanda. Samtidigt har den nya ägarkonstellationen ökat mängden trafik i Finland.
– Det gör att vi idag räknar oss som ett nordiskt regionalflygbolag, säger Henning Lindberg.