Airbus A350
Det är fortfarande drygt två år kvar innan SAS tar emot de första A350-900 som ska bli den nya ryggraden i långlinjeflottan. Men redan nu är det dags att lägga fast hur maskinerna ska vara konfigurerade och hur kabinen ska vara utformad.
– Ja, det är tidiga deadlines hos Airbus när det gäller inredningen. Två och ett halvt år innan bestäms konfigurationen och senast ett halvår senare ska den inre utformningen vara klar, allt från ljussättningen i kabinen till hur galley och viloutrymmen ska inredas, säger Niklas Hårdänge, ansvarig för infasningen av det nya flygplanet i SAS flotta.
De tidiga planerna talade om att en första maskin skulle anlända redan andra halvåret 2018. Det har dock omförhandlats och nu kommer tre flygplan under sista kvartalet 2019 och första kvartalet 2020, följt av ytterligare fem i slutet av 2020 och början av 2021.
- Det ger oss ett betydligt bättre läge. Att hantera en ensam flygplanstyp i förhållande till den övriga flottan är ingen bra lösning.
När väl de första A350 i SAS färger är på plats har flygplanstypen redan flugit kommersiellt i fyra år, bland annat hos Finnair som redan idag har närmare tio maskiner i sin långlinjeflotta. Den senarelagda leveransen är dock inget som bekymrar SAS.
– Då har Airbus hunnit utvärdera den, även om den haft påfallande få barnsjukdomar. Vi får precis det flygplan som vi beställt så det gör inget att vi haft en lugnare takt.
SAS planerar olika finansieringslösningar för flygplanen. Det är ännu för tidigt att sätta igång finansieringsprojektet men Japanska investerare, Kinesiska banker eller amerikanska fonder har ett stort intresse för denna typ av tillgångar. Flygplan är eftersökta investeringsformer med ett förhållandevisa beständigt värde och själva affären ska vara klar cirka ett år innan första leverans.
– Det finns i grunden tre vägar att gå: Vi äger dem själva och belånar dem, har ett upplägg med sale-leaseback eller en rent finansiell leasing. Kanske blir det en kombination. Sedan finns alltid exportkrediter som vi ser som en back-up lösning för A350.
Ytterligare steg i arbetet på att ta emot den nya flygplanen är utbildningar på tekniksidan, i första hand för att klara löpande line-maintenance när produktionen är igång, medan det större underhållet köps in utifrån. På pilotsidan krävs bara en mindre utbildning för att gå från A330 till A350. I teorin kan samma pilot flyga alla de nya Airbusmaskinerna, A320, A330 och A350. SAS egna regler sätter dock stopp vid två modeller.
Samtidigt börjar man nu skissa på flottplaneringen, var ska flygplanen vara baserade och vilka destinationer de ska sättas in på.
– I dagsläget har vi ju A330 i Stockholm och A330/A340 i Köpenhamn så det mesta pekar mot att de stannar i Köpenhamn. De är ju avsedda att flyga på våra längre destinationer i Asien där A340 flyger idag. Att använda den mellan Stockholm och New York, då utnyttjar vi inte flygplanets fulla kapacitet.
Även om den åtta nya A350 rakt av ersätter de åtta A340 som finns i flottan idag, blir det en sammanlagd kapacitetsökning på långlinjerna. Detta tack vara fler stolar ombord, ett större flygtidsuttag och cirka tio procent mindre service och underhåll. Nu är det inte troligt att A340-flottan försvinner direkt utan fasas ut i en långsam takt.
– Nej, vi har inte bråttom att ta bort dem. De är inte så tokiga att använda idag eftersom vi själva äger sju av dem och har haft dem sen de tillverkades. De är billiga att använda, trots att de drar närmare 30 procent mer bränsle än A350:n. Visar det sig att vi behöver fler långlinjemaskiner kan vi behålla åtminstone några.
– Vi har ju också option på ytterligare sex A350 vilket spelar in när vi planerar flottans sammansättning i framtiden. Vi tillför mycket långlinjekapacitet de närmaste åren och kombinationen A330 – A350 är stark och kommer att sätta prägeln på SAS i många år framöver.
Det finns 32 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
MP och S ser till att långlinjerna flyttas
Skrivet av MH, 2017-06-10 16:12:49
A350-900 på Arlanda i SAS färger är bara att glömma. Nu får Arlanda vara glada om man lyckas att behålla New York och Chicago..Linjerna till Hong Kong och Los Angeles kommer att flygas från Kastrup den dag flygskatten börjar att tas ut. Den rödgröna regeringen är en samhällsfara, tyvärr är ju alliansen i fritt fall utan kraft att göra något.
|
|
No identity
Skrivet av Anders, 2017-06-08 14:02:13
They have a great business product on their LH but SH it's not! Their problem is that they try to be low cost and full service airline at the same time. That never works well in the long run. They have tried before with snowflake.
|
|
SAS biz review
Skrivet av pointsguy, 2017-06-08 11:10:17
qoute: I’ve flown in some fantastic transatlantic business-class cabins over the past few weeks, including TAP’s new A330, the new Swiss 777-300ER and Singapore’s A380 — between the seat, food and service, Scandinavian’s new A330 beats all of those products (yes, even Singapore!). I only wish the airline offered better award availability — I wouldn’t hesitate to book this product for every flight across the pond, given the chance.
|
|
Scandinavian vikin
Skrivet av Anders, 2017-06-08 10:10:59
Eller så sätter de SAS nya LH på AOC i Irland och börjar om på nytt. Kapar karriärsmöjligheter på SAS core med uppgraderingar och byta till long haul.
|
|
SAS och A350 rutter
Skrivet av Mr €, 2017-06-08 09:50:24
Med A350 kan SAS öppna egna rutter till BKK*, Singapore*, Phuket*, Krabi*, Chiang Mai, Manilla, Saigon*, Hanoi, Seoul*, Jakarta, Guangzhou, Kunming, Chengdu, Shenzhen (eller vänta på att Finnair flyger dit först med sina A350*). Dock måste SAS skrapa ihop pengar för kontantinsatserna. Piloter, kabin och top 400 cheferna kanske kan bidra till den första "Scandinavian Viking"...
|
|
Bästa Businesskabinen i Europa
Skrivet av MR First, 2017-06-08 09:44:41
Som tur var har man passerat ekonomiklass åldern ;-) Numera är det bara Business som gäller och där presterar SAS på topp bland Europeiska bolag.
Deras säten med sitt/sovkomfort spöar alla andra Europeiska bolag inkl. Finnair's A350 och Norwegians B787.
Sedan att business på Qatar's B787 resp. Singapore's A350 i sin tur presterar bättre än SAS, är en annan sak.
|
|
Fanboys
Skrivet av B, 2017-06-08 00:14:43
Herregud vad fanboys det finns. Är inte fotboll roligare?
|
|
@UFO
Skrivet av Pilot , 2017-06-07 22:33:04
Flera bolag är inte nöjda med prestanda och Qatar och framförallt Finnair! (Interna källor)
Airbus är en dyrare maskin att köpa med en sämre bränsleekonomi. Dess range är inte heller vad den utlovat. För övrigt är och förblir bussen en airway blocker.
|
|
Stolar
Skrivet av Mr Vet Allt, 2017-06-07 22:30:40
#Leif...nu är det inte AirBus som tillverkar och väljer stolar.Det gör flygbolagen själva och det finns ett antal att välja mellan.
|
|
NIO st A350 hos Finnair nu
Skrivet av Finnair drar ifrån, 2017-06-07 21:45:21
SAS lär nog få känna av konkurrensen på bl.a Asien från Finnair som redan nu har NIO A350. Jag har aldrig läst om några klagomål från FI ang. A350.
|
|
A350 är det bästa som konstruerats
Skrivet av UFO, 2017-06-07 19:35:14
A350-900 är ett flygplan som samtliga flygbolag som använder det idag är otroligt nöjda med ur alla parametrar. Sedan att Qatar Airways CEO är en märklig man som gnäller på allt är en annan femma.B787 är också ett fantastiskt flygplan men når inte riktigt upp till Airbus kvalitet, bekvämlighet och ekonomi.A350-900 utvecklas dessutom hela tiden mot högre MTOW
|
|
Föredrager A330
Skrivet av Linkan, 2017-06-07 19:26:18
När jag flyger som passagerare föredrager jag A330 före både B787, B777 och A350.
|
|
Prestanda
Skrivet av @Linkan, 2017-06-07 17:07:36
Nja, du kan inte riktigt jämföra 787 och A350. 787 må haft en massa problem vid lansering då det är en helt ny maskin där det mest går på el. A350 bygger på en mer konventionell plattform och hár inte alls haft samma strul.
Men idag kan nog båda ses som inkörda och tyvärr håller inte A250 alla vad den lovat. Qatar har helt ratat maskinen och Finnair är besvikna. 787 utklasart A350 punkt.
|
|
Har du läst
Skrivet av sv Linkan, 2017-06-07 17:07:01
ovanstående artikel?
|
|
@pilot
Skrivet av DC-10, 2017-06-07 17:05:29
Tror du att något bolag skulle skriva något negativt, om sina produkter på sina hemsidor?
|
|
Det
Skrivet av sv Linkan, 2017-06-07 16:12:34
är bolagen som väljer kabin konfiguration! Frågor på det?
|
|
Se vad Finnair och Qatar skriver om A350
Skrivet av Pilot, 2017-06-07 16:12:25
Experience the skies like never before
Featuring state-of-the-art technology and an extra-wide body, our A350 was developed for an optimal travel experience, by delivering maximum comfort and efficiency. https://www.qatarairways.com/en/fleet/airbus-a350.html
Nya Finnair A350 kombinerar den senaste tekniken med avancerade funktioner för passagerarkomfort som hjälper dig att återupptäcka flygandets glädje. https://www.finnair.com/se/se/a350
|
|
Angående Prestanda
Skrivet av Linkan, 2017-06-07 15:51:42
Tyvärr håller inte A350? Det är väl en av anledningarna att inte var först på en helt ny modell. Även de första B787 var för tunga och motsvarade inte den tänkta prestandan. SAS har gjort ett klokt val att vänta med leveransen så att sådana saker kan åtgärdas. Alternativt kan man avbeställa om det inte är löst.
|
|
A350
Skrivet av Leif, 2017-06-07 15:47:52
Finnair nå skifte ut alle business class setene på sine 9 A 350. De faller fra hverandre.
|
|
Prestanda
Skrivet av Pilot, 2017-06-07 14:39:37
Tyvärr håller inte A350 den prestanda som de lovat. Både Qatar men framför allt Finnair är missnöjde. Förbrukningen är för hög och den har inte den range som de lovat.
Det är ekonomi som sas inte vill höra. Oavsett vad passagerare tycker om om kabin så är det ekonomi som styr. Googla på Qatars vd i en intervju av avbeställning gen av A350.
Som en parentes kan tillägnas att det verkar som att Norwegian för wifi på nästa leverans av 787.
|
|
SAS Business, bäst!
Skrivet av emil., 2017-06-07 12:55:21
Jag håller med The Observer. Jag har rest mycket med olika europeiska bolag på långlinjer i C-klass. SAS Business är överlägset bland dessa bolag. Som korkad affärsresenär bryr jag mig mindre om flygplansmodell och mer om underhållning/sovkomfort/avskildhet och maten. Det enda jag möjligen kan anmärka på är påsarna med inflight ammenities. Den är skitful och sladdrig. Har fått små väskor från Tumi, Bogner, Rimova på andra bolag så en liten blå påse är nästan lika illa som BAs gympapåse.
|
|
A350
Skrivet av Malle, 2017-06-07 12:37:51
Jag har flugit Norwegians Dreamliner och SAS A330 till USA. B787, wins hands down. Snabbare, mindre jet lag, bättre luft i kabinen och bättre service.
|
|
2 år?
Skrivet av Gunnar, 2017-06-07 12:35:40
Får inte SAS nya plan innan 2020? Hur skal man konkurrera med Norwegian Dreamliners då?
|
|
330 vs 787 del 2
Skrivet av Kalle, 2017-06-07 12:10:54
Jag hävdar att 787:ans luft i kabinen är mycket bättre och jag var inte trött efter 11 timmar i luften, helt otroligt faktiskt. Entertainmentsystemet i Norwegians 787 var också toppenbra och inte lika bra i SAS 330. Sen tycker jag att 330 bullrar mer och knakar i kabinen, knakandet kommer förmodligen av en äldre typ av overhead bins. 787:an är helt enkelt en modernare konstruktion som beter sig bättre i lufthavet.
|
|
330 vs 787
Skrivet av Kalle, 2017-06-07 11:55:59
Jag har flugit SAS 330 och Norwegian 787 till USA och det är en stor skillnad på komforten. Norwegians sätes-konfiguration är det som kan ses som ett minus beroende på hur många som flyger i sällskap. I övrigt upplevde jag SAS nya kabin som fortfarande trång, bl.a p.g.a. overhead bins som tränger sig på och tar upp stor del av den rymliga känslan 787:an ger.
|
|
Inte vacker
Skrivet av Kålle, 2017-06-07 11:29:08
Usch vad ful den är. Hela flygplanet år fult men särskilt fram där rutorna är så i ögonfallande!
|
|
A330 & A340
Skrivet av Oskar, 2017-06-07 10:35:21
Gammalt skräp? Förvisso är SAS A340 ganska gamla, men de är väl underhållna och samtliga kabiner är utbytta så för gemene man upplever man dem som nya. SAS har sedan 2016 fått fyra fabriksnya A330E och från 2019 när det är dags för A350 så är planet snålare, kan ta mer frakt och barnsjukdomar är borta. Airbus vidareutvecklar ständigt sina modeller.
|
|
Airbus 330
Skrivet av The Observer, 2017-06-07 09:13:10
Re: Anders Andersson. Jag gissar att du inte åkt med SAS i deras nya business Class på Airbus 330. Bättre Business-produkt finns inte bland de europeiska bolagen.
|
|
Nu är det ju så här....
Skrivet av Rikardsson, 2017-06-07 09:11:46
Det är ju alltid en risk med en ny typ, hur bra reklam har allt strul med Dreamlinern varit för Norwegian egentligen. Och vad har det kostat i pengar.
Hur skulle en fabriksny kärra kunna bli begagnad bara för att modellen lanserades för några år sedan? Det är ju dessutom så att flygplansfabrikanterna har ett ständigt förbättringsarbete av sina modeller. SAS senaste 330 är ju varken gamla eller omorderna.
|
|
Nytt inte alltid bra
Skrivet av Linkan, 2017-06-07 09:04:19
Att var de första kunderna kostar stora pengar till ingen nytta! Det kan vara ett halmstrå ett bolag i kris önskar satsa på.
Men de tidiga B787 kunderna ångrar sig nog. Det blev dyrt och dålig reklam med flygförbud strax efter introduktion. Man hade lovat kunderna något nytt men man fick flyga med inhyrda gamla flygplan (Norwegian).
|
|
Vi tycker alla olika
Skrivet av Linkan, 2017-06-07 08:57:03
Har flugit B787, A330, A340 detta med United och SAS. Som passagerare föredrager jag A330 och A340 framför B787. Airbus kabinkonfiguration i ekonomi är optimal 2+4+2. Någon skillnad beroende på kabintrycket har jag inte upplevt. B787 känns betydligt trängre än A3x0.
|
|
Växer fram?
Skrivet av Anders Andersson, 2017-06-07 07:46:09
SAS flyger just gammalt skräp, och sedan har de beställt en maskin som kommer vara begagnad innan de får sin första leverans. Snacka om att ligga i bakkant.
SAS missar en viktig del i sina flygplansköp, all den marknadsföring Finnair och Norwegian fått gratis bara genom att flyga det senaste på marknaden. Efter att ha flugit 787 vill jag helst inte flyga gamla 330 längre, sorry!
|
|