SAS, BRA och Norwegian tillsammans mot flygskatten
Publicerad den 13 juni 2017Kommentarer
Troligtvis blir det de Isländska flygbolagen som kommer tjäna mest på det med sitt stora nätverk på USA. Österut kommer Finnair att ta mera trafik och söderut CPH med Emirates till Dubai med byte där. Det blir som med flygregistreringsavgifterna där SAS ett tag tog in alla plan på Norskt register innan Sverige vaknade och kontrade med lägre avgifter.
Flygbolag kommer att höja sina priser på longhaul. Flygbolag gör det närhelst det passar, svårare än så är det inte. De som flyger till LAX från ARN idag betalar t.o.r. SEK 13000. 13500 skulle få en resenär att backa. SAS kommer att höja.
Ni får väl hoppas på en borgarregering efter nästa val. Som sänker skatter med hundratals miljarder och sedan säljer av statlig egendom. Snacka om att pissa i byxorna… ps gäller inte sas…hehe ds
Flygskatten är en tom symbolik.
SAS flyger dagligen till Los Angeles från Arlanda. Det kommer kosta SAS ca 30 miljoner per år extra.
Därför kommer den flyttas till Köpenhamn. Exakt lika många kommer flyga mellan Arlanda och LA som innan. Men många kommer flyga via CPH istället, vilket ger mer utsläpp.
Likaså kommer mångas Thailandsresor gå via Helsingfors.
4 av 5 remissinstanser påpekar att det finns smartare sätt att få ner flygets miljöpåverkan men för Mp är symbolvärdet viktigast
Nej, meningen med flygskatten är att “flyget ska betala sina miljökostnader”. Dvs. Om man betalar skatt så försvinner den negativa miljöpåverkan, enligt Miljöpartiet.
För varje 100-lapp i skatt förintas ungefär 100 kg koldioxidutsläpp. Lyssna på Miljöpartisterna så är det ungefär så de resonerar.
Sanningen är givetvis att staten har större utgifter än inkomster.
varför en “flygskattekramare” har här på FT att göra. Det är osakligt!
Alltså nu räcker det. 1. Meningen med flygskatten är väl ändå att minska frekvenserna för att effektivisera transporten med flyg (alltså att bolag som ej klarar extrakostnaden slås ut- högre beläggning på befintliga bolag- effektivare transport av männsikor).
Debatten är totalt osaklig. Skatta skiten bara. Pallar inte bolagen- tough luck. FInns underlaget för en daglig linje LAX-ARN ändå- SUPER.
skall man inte ta för att det är fakta/facit över vad folk verkligen tycker. Det finns många bevis på det.
Sv Anders, nei det er IKKE tomme hot. Norwegian kommer garantert til å flytte sin longhaul operasjon bort fra Arlanda. Skatten en fullstendig idiotisk. I Norge er idiotiet innført, men skatten på longhaul, er langt lavere, derfor fortsetter Norwegian for fullt i Norge. -Arlanda, derimot, bye bye. Sikkert til glede forvalle SAS-ansattes evige tjat på dette forumet.
Sv Anders, nei det er IKKE tomme hot. Norwegian kommer garantert til å flytte sin longhaul operasjon bort fra Arlanda. Skatten en fullstendig idiotisk. I Norge er idiotiet innført, men skatten på longhaul, er langt lavere, derfor fortsetter Norwegian for fullt i Norge. -Arlanda, derimot, bye bye. Sikkert til glede forvalle SAS-ansattes evige tjat på dette forumet.
“Flytta då Norwegian, andra aktörer kommer ta er plats? Haha vem f-n då hade du tänkt dig? Norwegian har puttat bort i stort sett alla andra bolag förutom SAS från T5 på ARN. Kom med i matchen!
Regeringen är chockad över de skenande ökade kostnaderna i samhället “på grund av anledning” och rycker i varje halmstrå. Flyget är fortfarande betraktad som “lyx” av den rödgröna rörans “hang arounds” och ska därför straffbeskattas precis som choklad parfym och sprit.
Den enda järnväg som är lönsam i Sverige är Malmbanan. Man kan inkludera Arlanda Express men den är lönsam endast pga rekonstruktioner och att staten skrivit av ett enormt lån.
Utländska företag väljer att investera och etablera sig i Sverige baserat på många aspekter men tillgänglighet är en viktig. Det är därför väldigt viktigt att vi gör allt vi kan för att underlätta för bolag i Sverige att göra affärer. Visst, det råkar gynna några flygbolag, men so what…Sverige gynnas mycket mer.
Jag har aldrig påstått att en majoritet är för utan låter undersökningen tala för sig själv.
4 av 10 svenskar är för en klimatskatt på flygresor.
Källa: DN/Ipsos
För 44%
Emot 36%
Vet ej 20%
Undersökningen: DN/Ipsos har 9–22 maj gjort 1?006 digitala intervjuer med ett kvoturval från en slumpmässigt rekryterad webbpanel.
Jo visst betalas viss del av väg och järnväg av staten. Men har du hört talas om ban avgifter på järnvägen. Har du hört talas om trängsel skatter som exempelvis finansierar förbifart Stockholm? Tro inte att de andra transport slagen redan betalar för sej. I dagsläget har flyget en särställning.
Re: That guy
Tack för dina alternativa fakta.
Jag kan korrigera ditt inlägg med att mer än hälften av svenskarna är INTE positiva till en flygskatt.
(DN 27/5-17)
Mycket tjat om att flyget är skattebefriat. Sant, men flyget är INTE avgiftsbefriat. På en inrikesbiljett är mer än halva priset “avgifter” till statliga Luftfartsverket och “avgifter” till statliga Swedavia.
När det ska byggas en motorväg eller järnväg står staten för kalaset och pumpar in miljarder, men när Arlanda ska bygga ut en ny bana eller nåt annat är det ur Swedavias egen kassa pengarna tas. Dvs inte en enda skattekrona.
Så det är verkligen järnvägen som gynnas av staten.
Om en regering skulle vika sej för alla tomma hot som företag framför om dessa inte får sin vilja fram så vore det katastrof. Ingen av dessa flygbolag kommer göra verklighet att detta. Varför ska flyget vara skattebefriat när bil, lastbil, tåg, båt transporter beskattas? Varför ska en näring vara skattebefriad? Flytta då Norwegian, andra aktörer kommer ta er plats.
Nästan hälften av alla svenskar är positiva till en flygskatt (DN 27/5-17). Det är en ynnest att flygbranschen klarat sig från skatter tills nu, samtidigt som tex banavgifter slår hårt mot tågen. Herrarna i artikeln vet att passagerarna är beredda att betala för vår klimatpåverkan men det vågar de inte tala om. Det är närmast patetiskt att Kjos tar upp lingen Gbg-NYC som kanske är den mest efterlängtade i Sverige för att “skrämma” Regeringen. Det finns ingen anledning att tro på de här herrarna.
MP vill minska utsläppen – vilket de inte lyckas med när resenärer väljer andra ressätt. S vill öka skatteintäkterna och det blir också ett självmål eftersom regeringen i andra sammanhang verkar för ett ökat turistande i Sverige från andra länder. Statliga stöd går till många sådana satsningar. Andra länder sänker eller tar bort denna skatt på grund av negativa effekter.
Migrationspolitiken är också destruktiv för Sverige,oavsett vad alla PK-människor säger. Men bryr sig politikerna om det? Nej inte särskilt mycket. Varför skulle dom då bry sig om flygskatten är destruktiv för Sverige. Dom har helt enkelt inte den förmågan att se det tyvärr
Det kallas Socialism och är bland de vidrigaste ideologier människan skapat. Det förekommer i naturen också och de kallas för parasiter.
Hur kan det bara vara möjligt att denna “regering” kan få bestämma om ett för Sverige så destruktivt förslag? Deras schackrande med valresultatet är i linje med typ Ryssland. Krisande miljöpartiet och opropotionellt stort inflytande över makten. Det var inte det svenska folket röstade för!
Nu får vi se om alliansen bekänner färg och stoppar galenskaperna.
Det är MP’s krav för att stötta regeringen, sossarna kan bara välja mellan en skatt de inte gillar eller bli av med makten. Det korkade var att gå med på att det skulle ingå i budgeten med DÖ som trumfkort och inte komma upp i riksdagen för vanlig votering. MP visste att den måste med i budgeten för att överleva och lyckades med det. Nu får vi en ‘”departure tax” som andra bananrepubliker.
Det är väl makalöst att man verkar för att driva något så uppenbart destruktivt.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten