Skriv ut  

Pilotfacket: Någon måste ta ansvar för problemet med drönare

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 augusti 2017
Drönare har stängt Arlanda tre gånger bara den senaste veckan. Det har fått svensk Pilotförening att reagera efter två flygplan hamnat i nödläge med låga bränslenivåer.

Flygsäkerhetskommittén överväger nu ett förslag på att tanka mer bränsle på flygningar till Arlanda. Detta mot bakgrund av de återkommande stängningarna av flygplatsen.

– Stängningen av flygplatsen orsakar en oerhörd stress på flygoperationerna. Nu måste en dialog om problemet starta, skriver flygsäkerhetskommittén.

Tre halvtimmeslånga stängningar av Arlanda bara den senaste veckan. Orsaken har varit att drönare upptäckts i flygplatsens kontrollzon. De resulterade i att inkommande flygplan fick ligga i väntläge, för att sedan omdirigeras till olika flygplatser, bland annat Sundsvall, Åbo och Skavsta. Där tankades de med nytt bränsle innan de kunde flyga tillbaka Arlanda sedan flygplatsen åter öppnats.

Betydligt allvarligare var situationen när ett flertal flygplan deklarerade nödläge på grund av bränslebrist och tilläts landa på Arlanda trots att flygplatsen var stängd.

Det snabbt ökande problemet beror till största delen på att det sedan 1 augusti inte längre finns något förbud för fotografering från drönare. Det har av många tolkats som att det är fritt fram att flyga var som helst med de obemannade farkosterna. I sin tur har det satt fokus på det faktum att det inte finns något tydligt och gemensamt regelverk för hur drönare i närheten av en flygplats ska hanteras. Idag har normen blivit att stänga flygplatsen i minst en halvtimme så snart en drönare rapporterats i kontrollzonen. 

– Drönare i kontrollerat luftrum ska tas på största allvar då en kollision mellan drönare och flygplan eller helikopter kan få mycket allvarliga konsekvenser. Samtidigt måste de operativa konsekvenser som följer av en stängd flygplats vägas in i en samlad riskbedömning. Flera av de drönare som stängt Arlanda har befunnit sig långt ifrån den reguljära flygplanstrafiken, medan stängningen av flygplatsen orsakat en oerhörd stress på flygoperationerna, skriver Svensk Pilotförenings Flygsäkerhetskommitté i ett pressmeddelande.

Inom pilotkretsar diskuterar man nu bland annat behovet av att tanka mer bränsle på samtliga flygningar till Arlanda. Idag tillåter regelverket ”Planning without alternativ”. Det innebär att vid flygningar i bra väder till en flygplats med minst två landningsbanor krävs inte bränsle för att nå fram till en alternativflygplats. Men efter de senaste dagarnas drönartillbud vid Arlanda ökar oron för att flyga till Arlanda utan bränsle som räcker till en alternativflygplats.

– Även om inga rekommendationer om extra bränslemarginaler har utfärdats av Transportstyrelsen eller Flygtrafiktjänsten så uppmanar vi piloter att starkt överväga att tanka på extra bränsle vid flygning till Arlanda, skriver Flygsäkerhetskommittén som menar att den nuvarande situationen på Arlanda inte längre är hållbar.

– Vi kräver att ansvariga, i första hand Transportstyrelsen och ledning för Flygtrafiktjänsten, omedelbart inleder en dialog med involverade parter för att förebygga att liknande kritiska situationer inte etablerar sig som norm för Arlanda.



Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Idag obegripligt fritt fram
Skrivet av Ärrpass, 2017-08-22 22:13:05
Hur kan rätten att få flyga drönare stå över säkerhet för andra? Det handlar väl inte bara om flygplatser utan alla ställen som kan ses som "känsliga". Områden med helikopter, typ sjukhus eller olycksplatser, festivaler och andra stora folksamlingar.
Minikrav om det här ska en chans att fungera är nog att kräva att drönare och förare registreras och att teknik införs så att drönare kan spåras och identifieras.
Anmäl inlägget
Radar
Skrivet av Långbänken, 2017-08-22 13:57:47
Drönare har sändare/mottagare för kontroll. Sätt in ett litet extra chip typ transponder med förutbestämd funktion (aktiveras över exempelvis 300 fot). Då kan man få koll på eländet.
Anmäl inlägget
Luftvärnet
Skrivet av Ingen Aning, 2017-08-22 13:08:41
Vi mobilisera försvaret och visa handlingskraft. En hederlig 40/48 borde göra jobbet. Man vill ju va med i den här begåvade debatten!
Anmäl inlägget
BCL
Skrivet av Säkerhet , 2017-08-22 11:06:02
Håller med sign framtiden. Inför R område för drönare registrera ägare krav på utbilning t.ex. på att vad som gäller för flygning i kontrollzon.
Anmäl inlägget
Re: Dags at anpassa sig
Skrivet av Snoddas, 2017-08-22 11:04:36
Bars för att det är framtiden med drönare så betyder inte det att man får bete sig hur som helst. Oavsett om det är en drönare och ett flygplan eller tio drönare och tio flygplan som ska dela luftrummet så måste det ju fortfarande ske på ett säkert sätt och som en annan talare sa så är syftet med artikeln att hitta samspelta regler för detta. Du kör ju inte ut i en rondell med en Tesla bara hur som helst bara för att det är framtiden att köra el-bil.
Anmäl inlägget
Kontrollzonen
Skrivet av Svantespeedy, 2017-08-22 10:32:20
Hur ser kontrollzonen runt Arlanda ut?. När man läser "framtiden" låter som om det är ett väldigt stort område - kanske onödigt stort?
Anmäl inlägget
Sjut ner drönare? Sluta spela smarta.
Skrivet av Teknikintresserad, 2017-08-22 02:36:29
Att sjuta ner drönare skulle skapa mycket värre problem då delarna skulle spridas och skapa farligt skräp på banor osv. Snälla ni som inte har något teknikintresse eller utbildning sluta upp med tråkiga kommenterer.
Anmäl inlägget
Drönare är som vattenskotrar
Skrivet av Moderat pilot, 2017-08-21 23:02:59
Egoistiska nyliberaler, sverigedemokrater och andra högermänniskor älskar friheten med vattenskotrar och drönare och vill inte ha några förbud. Vattenskotrar och drönare är här för att stanna i "den nya frihetens namn". Tänk på dig själv och strunta i andra människor - i nyliberalernas sanna anda.
Anmäl inlägget
Skjut ned bara
Skrivet av Jesse James, 2017-08-21 21:44:37
Håller med Diavel! Låt viltvårdaren eller polisen skjuta ner den direkt(självklart under ordnade former) så är problemet löst. Då tror jag inte att det är så roligt längre för den/dom som håller på med dom här dumheterna
Anmäl inlägget
Skjut ner dom
Skrivet av Diavel, 2017-08-19 09:22:42
Om drönare är inom en kontrollzon, ska drönaren skjutas ner! Så enkelt bör det vara Det är inte rimligt att en flygplats stängs, bara för att intelligensbefriade individer ska leka med drönare
Anmäl inlägget
Anpassning
Skrivet av Nicklas, 2017-08-18 19:34:41
Det ligger något i att luftrummen bör anpassas, men när en drönare flygs vid/i in och utflygningar från flygplatser så är det sannolikt regelverket gällande drönare som måste skärpas. Idag kan vem som helst flyga drönare och ställa till med både oreda och allvarliga risker för flygande besättningar och passagerare.

Flygtrafiken och drönartrafiken måste anpassas till varandra på ett eller annat sätt.
Anmäl inlägget
Jag tankar inte mer
Skrivet av Pilot, 2017-08-18 18:13:39
Jag tankar inte mer, kommer bara deklarera emergency och landa ändå. Har en drönare siktats vid 01L så är det inget problem att landa 26 ändå, det förstoras upp till en tramsnivå.
Anmäl inlägget
Re: Framtiden
Skrivet av Calle, 2017-08-18 14:43:26
Hur tänker du nu? Ska man blunda för att detta är ett problem? Artikeln syftar till att ta tag i problemet och lösa det - inte förbjuda drönarna. Vi ser en utveckling där regelverket inte hängt med, blunda inte, ta tag i det.
Anmäl inlägget
Vad är problemet egentligen?
Skrivet av C, 2017-08-18 14:09:59
Drönarna eller regelverket?
Anmäl inlägget
Dags att anpassa sig
Skrivet av Framtiden, 2017-08-18 12:35:25
Kontrollzonerna skapades då få hade tillgång till lufthavet. Då delade man upp det så att en flygplats kunde kontrollera luften i en hel stad utan problem. Nu när alla kan flyga själva till en billig peng så är det dags för flygindustrin att se framåt. Mängder av nya tjänster och företag håller på att växa fram med drönare, inom några år kommer en stor del av alla leveranser göras med drönare. Det kommer inte stoppas av en mossig industri som likt skivbranschen påstår att allt vara bättre förr.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev