Flygbranschen rasar mot flygskatten
Publicerad den 28 augusti 2017Kommentarer
Hoppas det finns några modiga partier som törs gå ihop med moderaterna och fälla budgeten…
Detta kan bli ett hårt slag för ARN gällande långlinjerna. Jag kan tänka mig att SAS och Norwegian väler bort ARN för nya långlinjer. Frågan är om man inte kommer ändra i nuvarande linjer också t ex linjerna till HKG och MIA (för SAS) till CPH/OSL fördel.
Ingen annat en idioti. Det finns ingen förnuftig människa som skulle säga att en flygskatt är något bra.
Nu får vi se hur länge SAS långlinjer ligger kvar på ARN innan de flyttas till OSL eller CPH.
Frågan är också hur länge nu SQ och AI kommer vara kvar med dessa tilläggs kostnader, linjer som ARN länge längtat efter.
en gång visar Linkan sitt motstånd till fungerande infrastruktur gentemot vårt inrikesflyg.
Att många människor riskerar sina jobb, bekymrar inte Linkan. Bara att sossepropagandan kommer fram.
Något som kanske en del minns från sovjettiden!
Den föreslagna flygskatten är inget problem. Trafiken från vissa flygplatser som trafikeras av två eller fler bolag kommer i förlängningen att få några avgångar färre.
Från Umeå mot Stockholm startar tre olika bolag sin flygning inom 30 minuter.
Här kommer ett eller två samtidiga flyg att försvinna. Vilket ger en miljönytta.
Motsvarande gäller fler flygplatser med flera samtidiga avgångar.
Små orter ingen skillnad.
USA-resenärer drabbas inte bara av skatt. De ska betala för pre-clearence också. Så ett påslag på USA-biljetten kan hamna på drygt 500 kr.
Ta en titt på flightradar 24 så ser man hur lite det flygs i Sverige i förhållande till centrala europa. Kommer inte ha ngn som helst possitiv effekt på miljön.
Om det endast är moderaterna som är emot flygskatten och de hamnar under 10 % nästa år har jag svårt att se hur de skall lyckas ta bort skatten. De enda politiker som sagt att de vill ta bort skatten är moderaten Ulf Kritensson och centerpartisten (!) Kristina Yngwe som drömmer om att vi skall ha etanol eller miljödisel flygtankarna……….
Det som kommer o hända är att dom större flygplatserna kommer ta upp passagerarunderlaget som försvinner från dom mindre som inte kan drivas vidare,dock tror jag att Pre clearence på Arlanda begränsas inte av detta, vill du åka till USA gör du det av helt andra orsaker än att biljetten blev 400 kr dyrare. Arn kommer få fler passagerare.
Rent hyckleri är vad det är. Hoppas vi får ett regeringsskifte nästa val då ryker skatten.
Tror inte den skatten kommer göra någon som helts miljönytta.
Planen kommer flyga lite mindre välfyllda men samma flygplan kommer flyga samma linje även efter skatten. Var är då miljövinsten?
Handlar bara om politik, skatten har brett folkligt stöd och miljöpartiet behöver en framgång. Svårare än så är det tyvärr inte.
Sen håller jag med flygplatschefen i Kristanstad att inrikesflyget lär nog påverkas bara mariginellt, så domedagsprofetiorna är nog lite överdrivna. Förlorarna är Arlanda och tillväxten på nya utrikeslinjer.
enda syftet med flygskatten är att miljöpartiet inte ska tappa ansiktet, och bli betraktade som regeringsodugliga. Vilket de är!
Vad är syftet med den här helt vansinniga flygskatten?
Ingen nämnvärd effekt på miljön, inte speciellt mycket pengar till statskassan. När Finansministern kan presentera ett reform utrymme på 40 mdr kronor, behövs väl inte flygskatten ekonomiskt heller. Det enda man uppnår är att försvåra för flygbolagen att tjäna pengar.Ännu ett botten napp för Sveriges genom tidernas mest odugliga regering.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten