BRA förstärker med Fokker 50

Publicerad den 11 september 2017
Kommentarer
Saab 340 är för liten och ATR72 för stor. Kompromissen blir Fokker 50. BRA tar in två maskiner för att möta efterfrågan på ett par av destinationer under hösten.
Det har varit en bra sommar för inrikesflyget, det vittnar både Swedavia och flygbolagen om.  Passagerarökningar på 10-15-20 procent har inte varit ovanligt under semesterperioden. Det ger det angenäma problemet att möta efterfrågan med större kapacitet. För BRA innebär det att den egna enhetsflottan måste kompletteras med inhyrda maskiner. Det blir synligt bland annat på Trollhättan där BRA nu sätter in en inhyrd Fokker 50.
 
Amapola

Amapola
 
– Det är en av våra äldsta destinationer och traditionellt har vi flugit med Saab-maskiner där. Sedan vi fasade ut våra egna Saab 2000 ur flottan har det varit en inhyrd Saab 340 från Nextjet, säger Emma Sandsjö, kommunikationschef på BRA till Flygtorget.
De 33 stolarna ombord räcker dock inte till för att möta den ökade efterfrågan men de egna ATR72 med mer än dubbelt så många stolar, är för stora. Kompromissen blir att låta Amapola flyga sträckan Trollhättan – Bromma med 50 stolar ombord. Det innebär att antalet stolar på sträckan ökar med 52 procent.
Det är tillgången på platser som varit den trånga sektorn, vilket vi nu åtgärdar, säger Mathias Winberg som är Regionchef i Trollhättan för BRA.
Trollhättan blir inte enda destinationen I BRA’s linjenät där kapaciteten ökar med hjälp av Amapola. Ytterligare en maskin hyrs in och slingas mellan Halmstad och Visby, även där för att anpassa kapaciteten på vissa avgångar.
Hur lång kontraktstiden är för de två maskinerna är inte officiellt men troligen hela vintersäsongen. De två flygplanen målas i BRA’s färger. Trafikstart på Halmstad och Visby är 19 september och Trollhättan 29 oktober.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Insatt
2017-09-13 09:04

Så många typer?? Två typer har vi nu på BRA. RJ och ATR. är det många?? Vad menar du?

Gwalle
2017-09-13 00:20

Maskin nummer ett skall inte slingas mellan Halmstad och Visby, utan Halmstad-Bromma-Visby-Bromma-Halmstad, Tisdag-Fredag

Jan wallenberg
2017-09-12 12:28

Mycket intressant! 1973 startade Linjeflyg som första jetoperatör inrikes mellan BMA-KID med Fooker 28 de hade från BMA testat en DC9:a men det blev för mycket oljud.Resten av sagan vet vi.När inte SAAB2000 opereras,dom hade väl 13st tror jag,går detta bolag i rätt riktning?Har bolaget kunskap att hantera de nya planen(C-series) när man inte orkade med SAAB:en,utvecklingsmässigt väldigt lika.

Propjet
2017-09-12 09:58

Det är inte många veckor sedan, som BRA stolt förklarade att man nu minsann hade fasat ut sina sista 2000. Det var inte någon då på BRA, som kunde se ett behov av en modern 50-sätare…?
Fokker 50 var gamla redan när Saab 2000 gjorde sin jungfruflygning…

Anna
2017-09-11 17:22

Påsen i stolsfickan framför utnyttjas säkert när det blåser upp.

Jalle
2017-09-11 15:49

Hyr man in maskiner slipper ens egen teknik avd sköta dito teknik nämnvärt. Crew från amapola…cabin från bra?
Hyra in=man kan ställa krav…fasta priser.
Tyvärr framtiden på mindre linjer och projekt.

Rationellt
2017-09-11 15:04

Ett flygbolag som i en så liten flotta flyger med så många typer är inte särskilt effektiv. Standardisering är det som ger ekonomi. BRA är på fel väg…

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten