Remote försenat i Linköping
Publicerad den 3 november 2017Kommentarer
Ska bli oerhört intressant att se vilken flygplatschef i landet som vågar tro så mycket på RTS att han säljer bort tornet. Örnsköldsvik tornet som är relativt nytt och byggt i trä står fortfarande kvar. Varför har man inte monterat ner och sålt vidare?
RTS är ju gratis än så länge och där har vi svaret. När SAAB/LFV börjar ta betalt för både infrastruktur och tjänster så blir det en helt annan fråga. Betydligt dyrare än traditionellt drift. Wait and see!
Hört talas om backupsystem? Precis som det finns idag finns det i framtiden.
Vad händer när tekniken ligger nere i Sundvall alt på Arlanda? Stänger samtliga flygplatser som outsourcat sin flygledning? Vem bär det ekonomiska ansvaret vid förseningar? Vem vill lägga sin flygplats helt i händerna på en leverantör, som historiskt sätt aldrig tagit ansvar? Ersättningar till de operativa lär i framtiden rusa i höjden när flygledarna tvingas till dyrare boenden och levnadsstandard. Vem ska betala för kalaset inkl de 750 miljoner som projektet redan kostat? Vem sitter på makten?
Jag säger det motsatta. Bevisa att det verkligen blir billigare så ska du få allt stöd i världen! LFV har satsat allt och allt man inte har på fjärrstyrning, klart som korvspad att man gör “kalkyler” som visar vinst. Den enda utomstående som granskat luftslottet sågade däremot “kalkylerna” längs fotknölarna. Så upp till bevis säger jag. Att man dessutom marknadsför med rena lögner gör inte direkt underverk för trovärdigheten.
Låt oss en gång för alla döda myten att remote blir dyrare över tid.
Det borde vara billigare utan trafikledning. Om viljan finns verkar det gå. Som mest tydligen 25 tunga jetkärror där på en vinterlördag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Yampa_Valley_Airport
https://www.airnav.com/airport/KHDN
Visby är borta med hänsyn till rikets säkerhet. Den faktiska anledningen till att Swedaviadealen försenas är att förra gd (med förflutet i Swedavia) lovade lägre pris än nuläget vilket inte på långa vägar kan garanteras ens om multipel blir verklighet enligt LFVs våta drömmar. Nya GD insåg tack o lov idiotin i att sälja tjänster till minuspris och omförhandlingar pågår. Dessutom saknas samråd med FM även för de kvarvarande flygplatserna. Krävs mer än 500 tecken för att reda ut allt knas här.
Vilken flygplatsledning/ägare vågar riskera sin drift på ett system som aldrig kan bli lika driftsäkert som traditionell flygledning och över tiden kommer bli betydligt dyrare i produktion än dagens marknadspriser. Att bli livegen i ett system där leverantören inte behöver känna flåset i nacken är dödsdömt. Har vi alla glömt hur affärsverket LFV behandlade sina kunder tidigare och vilka priser som gällde. Nu vill LFV med hjälp av SAAB fånga in kunderna igen i en monopolsits.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten