Orättvist när flygskatten ska kompenseras
Publicerad den 8 november 2017
Flygskatten ska minska flygandet, det är regeringens målsättning. Det påverkar samtidigt ekonomin på landets regionala flygplatser om det minskade flygandet får till följd att linjer dras in. Därför ska flygskatten, när den enligt planerna införs den 1 april nästa år, följas upp med 120 miljoner i stöd till flygplatsen på Gotland och i Norrland.
Kommentarer
Samtidigt som regeringen inför flygskatt för att minska “det onödiga resandet”, så är de positiva till att Sälen bygger en ny flygplats ?! 250 miljoner i statligt stöd ?! Kan det bero på att S tyckte att det var jobbigt att SSU tvingades åka taxi förra året 😀
Staten har verkligen snålat med driftbidraget. Flygplatserna går ekonomiskt dåligt i inlandet och är ändå tvungna att leva upp till samma status som Swedavias flygplatser där bolaget gör jättevinster. Dubbla driftbidragen omgående det är ändå bara småpengar mot den nästan miljard som öses på till Gotlandstrafiken.
Detta bör endast gälla mindre flygplatser i Norrland. För flygplatserna längst Norrlands kusten finns ingen anledning med stöd. Men i Norrlands inland finns inga rimliga alternativ till flyget. I södra Sverige finns fler alternativ. Av den anledningen har södra Sverige inga undantag från den föreslagna flygskatten.
om man inför en skatt för att minska på flygandet, varför ska man då kompensera flygplatser för att det flygs mindre?
Borde man inte jubla och införa högre skatter tills det inte flygs mer?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten