Nextjet byter flygplanstyp på Örnsköldsvik

Publicerad den 4 januari 2018
Kommentarer
Den kommande konkurrensen från SAS kräver jettrafik. Nextjet byter nu den aviserade B737-maskinen mot en BAe 146.
SAS inträde på sträckan Örnsköldsvik – Arlanda har tvingat Nextjet att uppgradera det egna flygande materialet på sträckan. Linjen är ryggraden i det som tidigare var Höga Kusten Flyg och som nu är en del av Nextjet. I mitten av december meddelade flygbolaget därför att man hyrt in en B737-300 från flygbolaget Get Jet i Litauen inför trafikstarten den 8 januari.

Astra

Astra BAE-146
         
Men nu meddelar flygbolaget att man byter flygplanstyp, till en BAe 146-300 Avro från det grekiska flygbolaget Astra. Den helt svartmålade maskinen ska temporärt flyga slingan Gällivare – Örnsköldsvik – Arlanda enligt samma tidtabell som tidigare annonserats. Det innebär att antalet stolar ombord minskat från 148 till 110.
– Vi letade länge efter ett flygplan med runt 110 stolar som i detta läge är optimalt för linjerna. Nu har vi hittat en underleverantör som kan erbjuda just detta och vi väljer därför att göra ett byte med kort varsel, säger Henning Lindberg, marknads- och linjenätsansvarig, Nextjet.
         
Det blir två dagliga rotationer på den nya slingan upp till Gällivare. Där emellan flyger Nextjet även en tur mitt på dagen mellan Arlanda och Örnsköldsvik med en Saab 340.
         
SAS å sin sida har, enligt det inledande trafikprogrammet, beslutat att använda en ATR72 som flygs av underleverantören Flybe på sträckan.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Theodor
2018-01-07 11:23

Martin, Astra är baserade i storstaden Thessaloniki vilken ligger på fastlandet i norra Grekland och är således inte en liten paradisö.

Det blir intressant detta med ett grekiskt bolag, vilket jag har goda erfarenheter från som resenär.

thomas
2018-01-05 15:37

“staten”
dessutom försvinner pengarna rakt ur landet där varken skatter eller arbetsgivare avg går till svenska staten

Staten
2018-01-05 10:26

Dags att börja tänka om.
Greker och Litauer som arbetar för låga löner på gamla flygplan.
Trodde Sverige låg bra till i utvecklingen.
Det ska vara fint men får inte kosta.

Orvar
2018-01-05 09:58

Tyvärr är det bara en tidsfråga innan NextJet försvinner från Ö-vik. SAS marknadskraft (bonussystem/interlining etc) kommer att ta bort de sista passagerarna som kan ge ev. vinst på rutten. Hur är det med Gällivare, är den upphandlad eller kommersiell idag ?

KA
2018-01-04 23:33

Astra Airways maskiner är inte svart målade, de är marinblå!

4.0
2018-01-04 19:06

Nordic Airways flög MD80 på Gällivare!
Inga problem.
För oss som bor här var MD80 tiden bäst.
Skaka ner till Arlanda i en ATP har ju varit ett mörker.
BAE146 nu!
Ja hellre än ATP!

Martin
2018-01-04 19:00

Jag kan leva med våtservetter och handsprit på flygplanstoaletten, men inte utan asfalt under landningsställen.. Själva tanken att två piloter som aldrig någonsin upplevt en avisning ska börja operera ensamma i vårt klimat är hissnande. Sätt dem på line training då med BRAs piloter på samma typ i 60 sektorer så känns det mer seriöst.. Har de någonsin läst en SNOWTAM?

Frank Grimes
2018-01-04 18:03

ATR är inte mycket bättre. Den kan inte ha vatten till handfatet på toaletten vintertid, eftersom det fryser till is då. Bolagen löser det med våtservetter, eller som i Nextjets fall – med handsprit.

Martin
2018-01-04 16:15

Astra Airways. Ett grekiskt inrikesflygbolag baserat på en grekisk paradisö, nu i nordiskt vinterklimat.. Det här blir bra!

Krigstrafiken
2018-01-04 16:14

TRV:s upphandling har tidigare inte haft några krav kring säkerhet, det räcker att du har ett AOC och att dina underleverantörer har ett AOC. Se bara på Flexflight som sitter på avtalet OSD-UME, de har ett litet AOC i Danmark för ett par Bizjets men använder sig av AIS som operatör.

I Norge har man tidigare ställt kravet att anbud ska innehålla prestandaberäkningar och safetyanalyser som sedan Norska CAA utvärderar åt myndigheten som ansvarar för upphandlingen.

Frågandes
2018-01-04 15:54

Får Nextjet verkligen vara med och slåss om rikstrafiken nästa år om de är beroende av underleverantörer för att klara av sin egen produktion? Annars kan man ju själv delta med eget AOC och enbart köra på inhyrda pajasbolag till minimikostnad. Är det verkligen så upphandlingen av rikstrafiken ska gå till? Handlar allt bara om lägsta offert eller får flygsäkerheten också vara med på ett hörn?

Lenny
2018-01-04 13:32

Låter mysigt. Måste vara riktigt trångt.

Hampus
2018-01-04 12:42

1. Det är INGEN Avro. Det är en BAe 146.
2. Gällivare har en ganska kort bana.
3. BAe 146 har sämre performans än en RJ Avro.

Gällivare
2018-01-04 12:20

Det är Gällivares bana som blir spännande för nykomlingar från södern vid snö och is. En inhyrd Fokker 100 från Carpatair åkte ju av där.

Sk901
2018-01-04 11:48

Öviks bana är inte kort, speciellt inte för en Avro. T.ex. Så är Bromma under 1700m, Sundsvall 1950m medan Ö-vik har dryga 2000m.

thomas
2018-01-04 11:40

ja sen att förstå att de-ica innan start,
vindar snö is på banor etc. det tar nog ett halvår att lära sig som pilot med alla faktorer som måste tas hänsyn till.

Vintertrafik
2018-01-04 11:21

Det är alltid spännande när piloter från länder där det aldrig kommer snö ska flyga på hala korta banor. Spännande!!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten