Skriv ut  

A380-gaten på Arlanda på plats

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 januari 2018
Arlanda är nu till del uppgraderad att kunna ta emot de allra största flygplanen. I dagarna tas den nya ombyggda gate F66 i bruk och därmed klarar flygplatsen att hantera en A380. Och det finns flygbolag som väntar på att installationen ska bli färdig.

Gate Arlanda
Gate Arlanda

En del i den fortsatta utvecklingen av Arlanda är att göra flygplatsen klar att ta emot flygplan upp till storleken A380. Det var ett projekt som startade redan i slutet av 2013 och inledningsvis främst koncentrerades ute på fältet där skuldrorna på bana 1 har förstärkts samtidigt som en del skyltar har flyttats. Plattan däremot var redan anpassad att klara de vikter hos de allra största flygplanen. Sedan flyttade arbetet inomhus till terminal 5 och en plats där det är tänkt att en A380 ska kunna angöra. Det är alltså den befintliga Non-Schengen delen av terminalen som valts ut.

- Ja, det har varit en utmaning att bygga ut en redan befintlig plats som nu ska klara de flöden det handlar om, säger Anahid Gabrielsson, projektledare för utbyggnaden till Flygtorget. 

Det är gate F66 som från och med idag har kapacitet att hantera en A380. Den ligger ett steg in i terminalen men den yttersta gaten, F38, klarar inte de vingmått som krävs.  Till det yttre syns det tydligt att i och med att 36:an nu har tre bryggor, allt för att klara ett flygplan med tre klasser. Detta till skillnad från Köpenhamn, den hittills enda flygplatsen i Norden med kontinuerlig A380-trafik, som bara har två bryggor eftersom Emirates inte flyger med första klass på Kastrup. 

Invändigt är brygghuset förstorat och väl inne i terminalen har ytorna öppnats upp. De övriga gaterna där bland annat trafiken till USA lotsas passagerarna in i ett väntrum med glasväggar, men det har man alltså valt att inte använda här. Boardingdisken har också kompletterats med tre pulpeter för att boardingen ska flyta snabbare. En helt ny ljussättning lättar upp miljön i området och över huvud taget finns nu dubbla dörrar fler displayer och liknande installationer.

– Med tre bryggor klarar vi att tömma en fullsatt A380 på 35 minuter. Vi ska klara att göra en turnaround på 90 minuter om det behövs.

I och med att gate F66 nu tas i drift blir Arlanda uppgraderad till Kod F på vissa delar. Det innebär att man har kapacitet att ta emot flygplan med över 65 meter mellan vingspetsarna, i nuläget A380, B747-8 och B777X. Den sistnämnda bör dock fälla in de yttre delarna av vingarna för att vingspannet på nästan 72 meter ska få plats. Under byggtiden har därför en del nya procedurer tagits fram, framför allt för att hantera de passagerarströmmar som de största flygplanen medför. Gate F32 ska nu även den byggas om med tre bryggor för att kunna vara back-up till gate 66. 
 
I och med att den ombyggda gaten tas i bruk idag så ska av allt att döma de som idag flyger med de största maskinerna på Arlanda börja använda den. Det finns också flygbolag som väntat på att Arlanda ska få kapacitet att ta emot också de största flygplanen på marknaden. 




Kommentera artikeln
Det finns 24 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

F66 ??
Skrivet av Santi , 2018-01-18 14:58:11
Jag kan inte hitta F66 ??
Anmäl inlägget
Googla "Arlanda sorgligt eftersatt"
Skrivet av Oscar II, 2018-01-16 21:36:28
Jakob Wallenberg hävdade i SVD 2016 att Arlanda låg 20 år efter största konkurrenten Kastrup i utveckling. Vad har hänt sen dess? Inte mycket.
När inte ens Wallenbergs uttryck får genomslag så är det nog svårt för nån att få gehör hos Swedavia.
På ALLA områden ligger Arlanda efter sina konkurrenter och gapet snarast ökar.
Illusionen om Arlandas förträfflighet måste punkteras en gång för alla och det är dags att ifrågasätta Swedavia som flygplatsoperatör. Seriöst!
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av emil. , 2018-01-16 20:40:06
Självklart ska:
- ngn eller båda av kortbanorna förlängas
- ARN ha en 380 gate
- bli undantagen alla idiotiska bullerbegränsningar
- vara nordens största flygplats (i realiteten är ju bara OSL större idag)
- ha ett minst lika bra direktlinjenät som HEL

Skiter i butiker och hur snygg flygplatsen är. Stockholm flyger man till och från. Inte förbi som på CPH).
Anmäl inlägget
Viktigt att ESSA får A380 status!
Skrivet av Yosef , 2018-01-16 20:24:57
Annars tror världen Sverige är ett U-land.
Anmäl inlägget
Akterseglade
Skrivet av Akterseglaren , 2018-01-16 10:40:45
... det är ju som med det mesta i det här landet nuförtiden... vi väntar och ser... och under tiden har omvärlden seglat vidare... och seglat ifrån oss.
Från att ha varit proaktivt och planerande har landet gått till passivt reagerande. Tråkigt och synd för oss som bor här!
Anmäl inlägget
A380 och ARN
Skrivet av Mr €, 2018-01-16 10:40:33
Man kan undra varför man inte har 2 våningsgater till en A380 Gate som många gjort. Vi får se om Emirates och Qatar som redan flyger på STO byter till A380's fram tills RWY 01L/19R CLOSED som vanligt på sommaren. Gissar Emirates väljer 615pax 2 -klass versionen.
Anmäl inlägget
bagage
Skrivet av bagage, 2018-01-16 10:07:37
ska bli spännande att se hur bagage banden klarar väskorna från en A380. Rena skämtet att se väskorna komma ut och ta stopp i utspottningsplatsen.
Anmäl inlägget
Det vanliga...
Skrivet av Långbänken, 2018-01-16 09:57:30
Håller med om de flesta kommentarerna till artikeln. Det är den gamla vanliga visan att "boutiqueprinsarna" styr på Arlanda. Hela flygsverige vet att en av kortbanorna måste förlängas för att flygplatsen ska hålla internationell standard för longhaul. Så länge man vägrar att ta in operativt kompetent personal i planeringen kommer nog banförlängningen att få vika sig för fler butiker.
Anmäl inlägget
pir G
Skrivet av Daniel, 2018-01-16 09:13:54
Otom, pir G:s byggstart är uppskjuten 2 år, så det lär dröja...
Anmäl inlägget
Löjligt
Skrivet av Diavel, 2018-01-16 02:58:05
Av allt som behöver göras på Nordens sämsta huvudstads flygplats prioriterar man det som behövs minst, snacka om inkompetens...
Anmäl inlägget
:)
Skrivet av niclaspe, 2018-01-16 00:27:26
Build it and they will come ....... Ännu en lysande investering
Anmäl inlägget
Berg och dalbana 01
Skrivet av Big Spender, 2018-01-15 21:28:53
Frågan är väldigt intressant

Göteborgs ”cityflygplats” Säve fick helt plötsligt stänga efter att man upptäckt att bärigheten på uppställningsplattan var för låg för Boeing 737-800. Det intressanta är att upptäckten gjordes i samband med Luftfartsverkets försäljning av flygplatsen efter mer än 15 års drift.
Anmäl inlägget
Varför stängs bana 01L/19R under sommaren
Skrivet av Andriy, 2018-01-15 17:17:24
Det var intressant om bana 01L/19R. Stängs den varje sommar? Är det bärigheten som blir sämre på sommaren eller måste den repareras varje år?
Anmäl inlägget
På väg
Skrivet av Otom, 2018-01-15 14:37:56
" De bolag som väntar på att bryggan ska vara klar för A380 är bland annat Emirates, Qatar, Thai air, Ethiad Airlines" Sen så väntas nyöppning av nya piren ( G- PIREN) Där bland annat nya butiker och restauranger (med bättre urval) ska äga rum.
Anmäl inlägget
Nordiska flygplatser
Skrivet av Big Spender, 2018-01-15 13:31:57
Att jämföra ARN med HEL/OSL/CPH vad det gäller behovet av
-snabb avisning intill gällande bana,
-CAT 3 faciliteter på alla banor,
långa Ut och inflygningsvägar med total avsaknad av balans mellan buller och miljöpåverkan
så är Arlanda i strykklass. Så borde det inte vara!
Det finns mycket som är bra på Arlanda men personalen verkar jobba i motvind.
Ge dem rätt verktyg och succén är given.
Anmäl inlägget
Ökenvandring 2
Skrivet av Big Spender , 2018-01-15 13:31:00
För en A380 med Trent motorer ligger bränslekonsumtionen på ca 3 ton i timman per motor, dvs 12 ton i timman för hela flygplanet. 4 timmars flygning är i runda tal 48 tons bränslekonsumtion mao en ansenlig skillnad hur mycket last du kan ta med om du inte behöver ta med mycket bränsle.
Anmäl inlägget
Ökenvandring
Skrivet av Big Spender, 2018-01-15 13:30:09
Om de kan övertyga Arlandas ledning om att nya gater är det enda som behövs för att locka till sig större flygplan så har man glömt att Dubai ligger inte särskilt långt bort (6 timmar). Skall man flyga till BKK/KUL/SIN så är det ytterligare minst 4 timmar.
Anmäl inlägget
Inköpare på Arlanda
Skrivet av Big spender, 2018-01-15 13:28:22
Jag tar gärna risken att bli kallad förståsigpåare eller förståsigickepåare efter
30 års samlad flygerfarenhet. När det gäller Arlandas ev planer som storflygplats så får jag sura uppstötningar när jag hör vad man lägger pengarna på.
Sitter Arlandas ledning och sliter sig i håret av undran varför inga A380 kommer till Arlanda av ren okunskap?
Risken är att de i så fall bara blir ett redskap för försäljare av lull-lull som ingen kommer att använda.
Anmäl inlägget
Investeringar
Skrivet av Big Spender, 2018-01-15 12:48:16
Att kunna starta och landa på en flygplats med bra säkerhetsmarginaler brukar vara ett lyckat koncept
Anmäl inlägget
2x777
Skrivet av Anomommy, 2018-01-15 12:15:12
Fler avgångar är alltid bättre än större plan som A380.
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av emil., 2018-01-15 12:10:57
Även om banlängdsargumenten är något mer relevanta än de som har med Arlandas placering att göra så blir jag otroligt trött på alla förståsigintepåare som påstår att Stockholms marknad är för liten för än det ena än det andra.

Titta på Helsingfors...om ett litet nordligt land med bara skog och spjutkastare kan försörja reguljära linjer till städer de flesta aldrig hört talas om så kan Stockholm det, med råge. Men utan investeringar och mod blir det inget.
Anmäl inlägget
Vansinnet fortsätter 2
Skrivet av Big Spender, 2018-01-15 11:45:13
ESSA A0799/17 RWY 01L/19R CLOSED DUE MAINT. 25 JUN 06:00 2018
UNTIL 12 AUG 12:00 2018 ESTIMATED. CREATED: 31 OCT 15:13
2017

Man behöver inte ha särskilt kvalificerade flygkunskaper för att förstå att ett 4-motorigt flygplan kommer inte ”loss” från en sådan flygplats om man skall kunna ta med betalande last och samtidigt flyga långt.
Anmäl inlägget
Vansinnet fortsätter
Skrivet av Big Spender, 2018-01-15 11:43:04
Hela vitsen med att B777X har uppfällbara vingar är att de skall platsa i ”65m boxen”.
Om det inte är känt tidigare har Arlanda idag en bana som pga av dålig underbyggnad tas ur drift varje sommar.
Här är sommarens tidpunkt då Stockholms internationella flygplats erbjuder två banor kortare än någon annan av Europas huvudstadsflygplatser inklusive Albanien.



Anmäl inlägget
Vilka bolag?
Skrivet av Oskar, 2018-01-15 10:31:20
Vilka bolag väntar på att bryggan ska bli klar? Emirates, Qatar eller Thai antar jag?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev